Ranheim stasjon åpnes 6. april

Fra og med 6. april vil alle Trønderbanens tog stoppe for av- og påstigning på Ranheim stasjon.
Ranheim stasjon åpner 6. april!

Etter 48 år vil det endelig bli mulig å reise til og fra Ranheim stasjon med tog. Bane NOR avslutter i disse dager sine arbeider på Ranheim stasjon, og første arbeidsdag etter påske er det klart for av -og påstigning på alle Trønderbanens tog.

– Det er en sann glede for oss i SJ Norge at det nå igjen blir mulig å reise til og fra Ranheim stasjon med Trønderbanens tog. Dette vet vi har vært et stort ønske og behov helt siden persontrafikken ble nedlagt på Ranheim stasjon i 1973, sier kommersiell direktør Lena Angela Nesteby.

Første tog som stopper på Ranheim stasjon den 6. april er Trønderbanens tog fra Trondheim S til Stjørdal som er på Ranheim stasjon kl. 05.14, og dermed har Ranheim endelig et effektivt og etterlengtet togtilbud fra Steinkjer i nord til Melhus og Ler i sør.

– Vi har billettsamarbeid med AtB, så alle med AtBs periodebillett gyldig i sone A eller med ungdomsbillett, kan bruke T:kortet både med reiser i Trønderbanens tog og i AtBs busser mellom Hommelvik - Ler inkludert Trondheim, sier Nesteby.

– Med denne periodebilletten er det altså valgfritt om en vil reise med Trønderbanen eller buss, eller kombinere dem. Det er viktig med kundevennlige og fleksible løsninger, sier Nesteby.

Også Jernbanedirektoratet og Bane NOR er svært fornøyd med åpningen av Ranheim stasjon.

– Ranheim bydel har de siste årene hatt en stor befolkningsvekst. Det er derfor viktig og riktig at vi nå får gjenåpnet Ranheim stasjon. Det er stor satsing på Trønderbanen de neste årene og vi arbeider for at toget skal være et relevant reisevalg, sier Anne Skolmli som er sjef regional samhandling nord og midt Norge i Jernbanedirektoratet.

Prosjektleder i Bane NOR, Kristin Skei, oppfordrer de reisende til å beregne noe ekstra tid til å gjøre seg kjent med reisemønsteret på stasjonen.

– Vi vil skilte godt på stasjonen, og de første dagene vil vi også ha mannskaper på stasjonen ved de mest trafikkerte avgangene. Sikkerheten er alltid viktig for oss, sier Skei.

Ranheim stasjon åpner 6. april!

Jernbanetorget 1
0154 Oslo Oslo

Om SJ NORGE // NORD

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020.

Alle strekningene spiller en viktig rolle i det norske samfunnet og i mange nordmenns liv. Trafikkpakken er spredt over et stort geografisk område og inneholder, i tillegg til Dovre- og Nordlandsbanen, fem andre togstrekninger – Raumabanen, Rørosbanen og Meråkerbanen.

Dette innbefatter blant annet togtilbudene som er kjent som Trønderbanen ( Steinkjer – Trondheim- Røros / Oppdal) og Saltenpendelen ( Rognan – Bodø). Togtilbudet markedsføres under navnet SJ NORD.

Følg pressemeldinger fra SJ Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SJ Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SJ Norge