Professor har laget dataspill for å hjelpe kjemistudenter

– Du kan slukke brannen i kaffetrakteren med bakepulver! Det funker, det er ikke tull.
Kjemistudentene Lea Dyrseth, Ina Stokke Kvinge og Marcus Dalaker Figenschou lener seg over pc-skjermen og peker ivrig.
De er i ferd med å teste et nytt dataspill som er utviklet ved NMBU og som skal brukes i kjemiundervisningen på universitetet. Tanken bak spillet er å gjøre et forholdsvis tungt og abstrakt materiale lettere tilgjengelig for studentene.
Oppdraget er å få studenten Nils opp om morgenen, trygt gjennom morgenrutinene og fram på campus i tide til å rekke «verdens beste kjemiforelesning».
– Det beste med spillet er at det setter kjemi inn i hverdagen og hjelper deg med å se at kjemi egentlig er overalt. Jeg blir mer motivert til å lære kjemifaget, sier Lea Dyrseth. Hun tar en bachelor i kjemi og skal studere matvitenskap videre.
– Spillet henter opp ting vi har jobbet med på laben, så vi får repetisjon ved hjelp av spillet. Det er lettere å huske det du har lært når det knyttes opp mot konkrete situasjoner og noe fysisk, sier hun.
Molekylær input
Ildsjelen bak spillet er kjemiprofessor Yngve Stenstrøm. Han forteller at han så potensialet for et slikt spill under koronapandemien, da mange studenter satt mye for seg selv og skulle lære kjemi via digital undervisning og filmede forelesninger.
– For mange var dette ekstra tungt. Jeg tenkte at studentene kunne trenge en litt lettere inngang til stoffet, og hjelp med å sette kjemi inn i mer konkrete sammenhenger, sier han.
– Hovedtanken er at spillet skal være litt morsomt, kunne gjøres i en pause og gi litt (molekylær) input som kanskje gjør at man også lærer litt mer.
Per i dag er spillet en prototype som kjemiunderviserne på NMBU ønsker å utvikle videre. Det har vært til testing hos flere studenter, og er nå tilgjengelig for alle kjemistudenter på NMBU i Canvas.
Humor i læring
Flere av situasjonene som studentene må få figuren Nils gjennom i spillet, er velkjente for studentene. Han må for eksempel – ved å kunne de riktige, kjemiske formlene – finne fram til kaffekoppen på kjøkkenet, finne de riktige produktene i dusjen og komme seg unna en hissig hund. Alt ved hjelp av kjemikunnskap.
Mange av situasjonene har et humoristisk preg.
– Det var veldig gøy første gang jeg spilte spillet, for jeg var ikke rask nok. Tiden gikk ut og jeg tapte. Da kom det opp et nydelig bilde av Ynge Stenstrøm på skjermen, med en snakkeboble hvor det sto «Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet». Da lo jeg godt, forteller Ina Stokke Kvinge.
– Det er lettere å lære kjemi med spill i undervisningen. Kjemi er et fag som fort blir litt svevende når man skal lære masse strukturer og formler, men her får du sett koffein, tran, citronellol, eter og mye annet i hverdagen. Dette er stoffer som vi tidligere har jobbet med i laboratoriet, sier hun.
Lea Dyrseth mener humoren i spillet viser at underviserne bryr seg.
– Det er veldig bra at de som foreleser også lager spill. Det sier mye om at de bryr seg om oss studenter, både at vi skal lære, men også at vi skal ha det gøy når vi lærer.
Vi lærer forskjellig
Yngve Stenstrøm viser til en grunnleggende læringsfilosofi om at ulike mennesker tilegner seg kunnskap på ulike måter.
– Ettersom studenter er forskjellige, så vil noen læringsmetoder passe for noen, men ikke alle. Vi ønsker at det skal være mulig å velge de læringsmetodene som studenten selv foretrekker, slik får de
forhåpentligvis bedre motivasjon og større læringsutbytte. Dette er spesielt viktig når vi underviser i store kurs som for eksempel organisk kjemi, hvor de fleste studentene ikke skal bli kjemikere, men må ha noe kjemikompetanse inn i andre studieretninger, sier Stenstrøm.
Stort potensiale framover
Marcus Dalaker Figenschou studerer bachelor i bioteknologi. Han er enig i at dataspill er en morsom måte å lære kjemi på.
Det gir en mer interaktiv læring, kontra det at du må tenke veldig abstrakt når du jobber med kjemi. I spillet ser kjemien mer tredimensjonal ut og er satt i en annen kontekst. Man blir litt lei etter hvert av å bare sitte med en bok og løse oppgaver. Det er artig med et avbrekk og en annen måte å lære på, sier han.
Dalaker Figenschou håper studentene ser mer dataspill i undervisningen framover.
– På ungdomsskolen og videregående prøver de å implementere mer spillbasert læring og bruker mye spill for å løse oppgaver. Det er supert at vi kan få det på universitetet også. I matematikk, for eksempel, kan man legge oppgaveløsning inn i et spill. Da blir det en mer praktisk setting hvor du kanskje må løse en ligning for å bygge en bro og komme deg videre i spillet, og så du må bruke matematikken for å komme deg videre. Jeg tenker – og håper – at spill som dette kommer til å bli ganske utbredt i undervisning framover.
Vil du prøve spillet? Klikk her!
Fakta om NMBUs kjemispill
- Dataspillet er finansiert av NMBU og DIKU
Programmert i Unity 2.0 - Spillet er en del av en større pakke laget for digitalisering av kjemiundervisningen ved NMBU, som også inkluderer blant annet tema-videoer og nettinnhold som utvikling av flere selvtester for studenter.
- Innhold og ide: Yngve Stenstrøm; KBM/NMBU, Simen Antonsen, OsloMet (tidligere postdok på NMBU), Helge Ørjan K. Stenstrøm, KBM/NMBU
- Programmering: Håkon Sverdvik, Læringssenteret NMBU, Marius Samuelsen, Læringssenteret NMBU
Nøkkelord
Kontakter
Tonje Lindrup RobertsenKommunikasjonsrådgiverFakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, NMBU
Tel:+47 67 23 29 48Tel:+47 95 27 30 77tonje.robertsen@nmbu.noBilder






Lenker
Om Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)

Christian Magnus Falsens vei 30
1433 Ås
67 23 00 00/ 917 33 440 (pressevakt)https://www.nmbu.no/
NMBU har studier og forskning som møter de store globale spørsmålene om miljø, bærekraftig utvikling, bedre folke- og dyrehelse, klimautfordringer, fornybare energikilder, matproduksjon og areal- og ressursforvaltning.
Følg pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Den tapte hagen: Arkeologisk jakt i Larvik fortsetter23.5.2023 14:52:05 CEST | Pressemelding
Ved Herregården i Larvik er det funnet ruiner etter et steinslott og spor etter stattholder Gyldenløves barokke hage. Hva vil dukke opp i år?
Ingen trygge steder: Et liv i samfunnets utkant i El Salvador8.5.2023 11:15:40 CEST | Pressemelding
Ny forskning bruker erfaringene til unge kvinner, transseksuelle og sexarbeidere i El Salvador for å utforske sikkerhetssituasjonen i det voldsrammede landet.
Langsom lakseproduksjon kan gi bedre hjertehelse og redusere dødeligheten3.5.2023 11:14:23 CEST | Pressemelding
Ny forskning viser at langsom og mer naturlig smoltutvikling kan føre til bedre hjertehelse og overlevelse hos oppdrettslaks.
– Vi nærmer oss et kritisk punkt for miljøgifter i polarområdene2.5.2023 10:10:38 CEST | Pressemelding
Forskere krever umiddelbare tiltak for å begrense forurensning i de spesielt sårbare økosystemene.
Siri Fjellheim konstituert som rektor ved NMBU20.4.2023 13:33:34 CEST | Pressemelding
Styret ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har konstituert instituttleder Siri Fjellheim (49) som rektor. Hun tiltrer umiddelbart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom