Yara International ASA

Priv. til red.: Statsministeren tar første spadetak for å avkarbonisere Yaras produksjon på Herøya

Presseinvitasjon

Tirsdag 8. mars kommer statsminister Jonas Gahr Støre til Herøya og tar det første spadetaket for det som blir Yaras første demonstrasjonsprosjekt for produksjon av grønn ammoniakk. Dermed er et av Norges største punktutslipp i ferd med å bli historie. Prosjektet er det første av sitt slag i verden, og er avsparket for full avkarbonisering av Yaras ammoniakkanlegg på Herøya.

Tid:          Tirsdag 8. mars 2022 kl. 0945 – 1200

Sted:        Yara Porsgrunn, Herøya industripark, Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Program:

1015   Statsministeren får omvisning og orientering på toppen av Prilletårnet

(fotopool NRK og NTB)

1040   Statsministeren tar det første spadetaket på anleggstomta

1055   Statsminister Jonas Gahr Støre og konsernsjef Svein Tore Holsether er tilgjengelig for pressen

1115    Mini-seminar om fortid, nåtid og fremtid for Yara Porsgrunn

1200    Avslutning

Av sikkerhetshensyn på industriområdet må vi be journalister og fotografer akkreditere seg innen utgangen av mandag 7. mars til:

Påmelding:        hilde.steinfeld@yara.com , mobil: 99 35 30 30

anette.h.nilsen@yara.com , mobil: 92 45 56 02

Pressekontakt for statsministeren:

ingrid-brandal.myklebust@smk.dep.no, mobil: 99 50 19 17

Om Yara International ASA

Yara International ASA

Vår visjon om en verden uten sult ligger bak vår strategi som fremmer bærekraftig verdiskaping gjennom klimavennlig plantenæring og nullutslippsløsninger for energisektoren. Yaras ambisjon er å bidra til en klimapositiv fremtid for verdens matproduksjon. Slik skaper vi verdier for kundene våre, aksjonærene og samfunnet rundt oss.

For å nå dette målet, leder vi an i utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk. Vi samarbeider tett med andre aktører i verdikjeden for at verdens matproduksjon skal bli mest mulig effektiv og bærekraftig. Vår satsing på grønn ammoniakk har som ambisjon å muliggjøre hydrogenøkonomien og bidra til et grønt skifte innen shipping, produksjon av plantenæring og andre energiintensive industrier.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har en unik posisjon som industriens eneste globale plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell, om lag 17.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist at vi kan skape avkastning på ansvarlig vis over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11,6 milliarder dollar.

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA