Priv. til red: Norsk Folkehjelp kan kommentere om utvikling Corona i fattige land

Leder for utvikling og humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp, Gry Ballestad, var i dag morges på NRK nyhetsmorgen og snakket om utfordringene med virussmitte i overbefolkede overfylte og tettbefolkede flyktningleirer og slumområder med dårlig hygieniske forhold. «Alle kan bli smittet, men det er som er mest sårbare som rammes hardest.», sier Gry.

Leder for utvikling og humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp, Gry Ballestad.

Hun sitererte en av Norsk Folkehjelps partnere i Sør Afrika: «Det er bra at myndighetene tar tak og går ut med anbefalinger, men når man bor i en slum så er det ikke så veldig lett å vaske hendene og holde avstand når folk bor tett i tett og ikke har tilgang til vann og sanitær.»

Gry nevner tre konkrete tiltak som bør prioriteres nå kan gjøres, og som våre partnere jobber med:

1) Folk må få tilgang til såpe og vann. Vi trenger å styrke sanitære og hygieniske forhold i tett befolkede områder.

2) Folk må få god informasjon. Her er det en utfordring, mange stoler ikke på myndighetene fordi de har erfaringer med at det som myndighetene sier ikke alltid stemmer. Derfor må informasjonsarbeidet styrkes gjennom lokale partnere som folk stoler på.

3) Sist men ikke minst, vi må styrke helsefasiliteter så man kan ta vare på de som smittes.

Gry Ballestad har mange flere års erfaring med globalt humanitær- og utviklingsarbeid både her hjemme og ute. Hun har tidligere jobbet for bl.a. Redd Barna, Flyktninghjelpen UNDP og UNRWA.

Gry Ballestad er tilgjengelig for kommentarer på telefon 908 06 543 om Covid-19 pandemien og utviklingsarbeid. Hun kan stille til intervju og i studio.

Leder for utvikling og humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp, Gry Ballestad.

58 norske organisasjoner krever en slutt på blokaden av Gazastripen – stopp kollektiv avstraffelse nå!5.5.2020 08:00:00 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp, Fagforbundet, Forsvar Folkeretten og Ship to Gaza Norway har tatt initiativ til et opprop til støtte for det palestinske folket under Covid-19-utbruddet. Organisasjonene som er tilsluttet krever at Norge bruker sin innflytelse for å få blokaden av Gazastripen hevet. Blokaden er en kollektiv avstraffelse som bryter med folkeretten.