Priv til red: NHO Mat og Drikkes årskonferanse 2019 – Maten og vi

NHO Mat og Drikke inviterer media til NHO Mat og Drikkes årskonferanse – Maten og vi – 26. september 2019.

Sted: Vulkan Arena
Når: 26. september 2019 kl. 13:00-17:00
Påmelding for journalister: Send e-post til hg@nhomd.no

Konferansen vil bli streamet på NHO Mat og Drikkes nettsider og NHO Mat og Drikkes Facebookside.

På konferansen vil følgende spørsmål bli belyst:

• Som verdenssamfunn står vi overfor mange og sammensatte utfordringer knyttet til mat. Hvordan står det egentlig til i Norge?
  • Kan naturgitte norske forhold gi oss fortrinn og bidra til å gjøre utfordringer om til muligheter for norsk mat- og drikkenæring?
  • Hvordan løser vi de bærekraft- og helseutfordringene vi står overfor samtidig som vi skaper vekst og verdi for bedriftene i næringen og samfunnet vårt?

Program og praktisk informasjon finner du her

Du møter:

• José Rosero Moncayo, direktør for statistikkavdelingen i FNs organisasjon for ernæring og landbruk, FAO
  • Sylvi Listhaug, Eldre- og folkehelseminister
  • Michiel Kernkamp, nordic CEO i Nestlé
  • Håkon Mageli, konserndirektør kommunikasjon og corporate affairs i Orkla
  • Kristin Børresen, administrerende direktør i Graminor
  • Knut K. Heje, administrerende direktør i Mills
  • Geir Inge Stokke, konserndirektør Coop Norge
  • Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke

NHO Mat og Drikkes konjunkturbarometer for 2019 lanseres for første gang på konferansen.

Med det nye barometeret ønsker NHO Mat og Drikke å synliggjøre mat-, drikke- og bionæringens betydning for norsk verdiskaping og sysselsetting, og belyse nøkkeltallene og utviklingen for mat-, drikke- og bionæringen i siste tiårsperiode. Konjunkturbarometeret sammenlikner også utviklingen i mat-, drikke- og bionæringen med norsk industri samlet sett.

Journalister som melder seg på konferansen, vil motta en lenke til konjunkturbarometeret som vil være aktiv fra kl 08:00 på konferansedagen.

Journalister som ønsker å komme bes om å registrere seg på forhånd innen utgangen av tirsdag 24. september til hg@nhomd.no.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.600 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.

- Rekordøkning i grensehandelen bør vekke oppmerksomhet på budsjettkonferansen29.8.2019 12:54:55 CESTPressemelding

- Selv om rekordøkningen i grensehandelen er dystre tall for norsk mat og- drikkeproduksjon, ligger det en mulighet for å hente vesentlige inntekter til staten ved å lukke denne rekordstore handelslekkasjen og hente grensehandelen hjem. Bare momsinntektene av det nordmenn handlet for i Sverige siste 12 måneder ville gitt staten en inntekt på minst 2,5 milliarder kroner, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.