Prissjokk i VG Matbørs: Nykommeren Oda er 5% billigere enn dagligvaregigantene

Nå er de laveste matprisene på nett: For første gang i VGs matbørs 18 år lange historie tar en utfordrer førsteplassen. – En historisk dag for hardt pressede norske lommebøker, sier Karl Munthe-Kaas, konsernsjef og medgründer i Oda.
I tillegg til de laveste prisene får kundene dobbelt så stort utvalg som i lavprisbutikken, og varene levert hjem på døra, sier Karl Munthe-Kaas i Oda. Foto: Javad Parsa

VGs påskematbørs ble publisert søndag 2. april og viser at Oda er 5 % billigere enn Kiwi på en handlekurv med 45 varer.
– Dette er Johaug-seiersmargin. Tror knapt vi har sett dette i VG-børsens historie, sier NHH-professor Øystein Foros til VG.

Handlekurven tl VG kostet 1711,93 kroner hos Oda. Det er nesten hundre kroner billigere enn hos Kiwi og Rema1000. Hos Coop Extra var handlekurven 8 % dyrere.

– Dette er norsk dagligvarehistorie! For første gang finner nordmenn de laveste prisene når de handler maten på nett, ikke i de tradisjonelle dagligvarebutikkene. Det er jo hyggelig for oss, men aller hyggeligst er det for Odas kunder. I tillegg til de laveste prisene får kundene dobbelt så stort utvalg som i lavprisbutikken, og varene levert hjem på døra, sier Munthe-Kaas.

I høst rundet Oda 300.000 kunder, og veksten har fortsatt siden den gang. I 2021 hadde selskapet en omsetning på 2,47 milliarder kroner.

Alt blir dyrere, bortsett fra Oda
Nordmenns lommebøker har vært under hardt press den siste tiden.

– At Oda endelig får bevist at vi er best på pris, samtidig som alt annet blir dyrere, er vi utrolig stolte over. Det håper vi gir kundene litt lavere skuldre når kostnadene til mat, strøm, renter og bensin ellers bare går oppover, sier Munthe-Kaas.

Aldri skjedd før
Det er første gang i VGs matbørs 18 år lange historie at en utfordrer tar førsteplassen. Selv ikke Lidl, med store finansielle muskler, greide å yppe seg mot de tre store, Norgesgruppen (Kiwi og Meny), Coop og REMA 1000.

– Dette er det endelige beviset på at Odas modell er en vinneroppskrift. Nå omsetter vi for tilsvarende 60 gjennomsnittlige butikker, alt levert fra ett lager. Det gir lavere kostnader og ferskere varer, som gjør at vi kan presse både pris og kvalitet.

Oda sin inntreden som lavprisutfordrer vil ha positive virkninger langt utenfor dagens leveringsområde som strekker seg fra svenskegrensen til Hafjell, Kongsberg og Grimstad. Med nytt megalager i Lier vil Oda snart kunne levere til enda flere. I løpet av sommeren utvides blant annet leveringsområdet helt ned til Kristiansand.

– I dag kan de fleste av kundene våre få hjemlevering mandag til søndag, på valgfritt tidspunkt. Med vårt nye lager i Lier, som forsynes med strøm fra solceller, vil vi kunne gjøre tilbudet enda bedre, og for enda flere kunder, forteller Munthe-Kaas.

Med over 7500 varer, størst frukt og grønt-utvalg, ferskvarer fra slakteren Strøm Larsen, andre lokale varer fra egen Mathall, samt hverdagsvarer til lave priser gjennom samarbeidet med REMA 1000, har Oda minst like bredt utvalg som de store supermarkedene. I tillegg finner man bøker fra Ark, dingser fra Clas Ohlson, leker fra Sprell, klær fra Barnas Hus og unike middagskit fra kjente restauranter i butikken.

Se hele VGs matbørs her.

Oda er Norges største dagligvarehandel på nett.