Prisene på mat og drikke falt i 2021

I en tid med høye strømregninger er det godt nytt for norske husholdninger at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer har falt med 1,9 prosent de siste 12 måneder.
– Matvarer og alkoholfrie drikkevarer har trukket ned tolvmånedersveksten i konsumprisene i flere måneder. Det skyldes sterk konkurranser i dagligvaremarkedet og at avgiften på sjokolade- og sukkervarer samt alkoholfrie drikkevarer ble fjernet i fjor, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.
Stort prisfall på brus
Avgiftsendringer trakk ned KPI for mat og drikke med 2,3 prosentpoeng på tolvmånedersbasis i desember. Det siste året har prisene falt klart mest for alkoholfrie drikkevarer, og størst var prisnedgangen for brus med et fall på 19,9 prosent.
– Strømprisene trekker prisveksten kraftig opp de seneste månedene. Den totale prisveksten hadde vært enda høyere uten prisfallet på mat og drikke. Vi skal være glad for avgiftslettelsene i 2021 og at konkurransen i dagligvaremarkedet er så sterk som den er. Avgiftslettelsene på alkoholfrie drikkevarer og sjokolade- og sukkervarer gir også et mindre press på grensehandelen når grensene åpner igjen. Det gjenstår å se om det er tilstrekkelig til å se en nedgang i grensehandelen fremover, sier Jarle Hammerstad.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom