Pop Quiz hele påsken

Finn Bjelke inviterer til påskehygge med ekstra Pop Quiz-sendinger.

– Jeg håper popquizene kan bidra til velfortjent eskapisme én time hver røde dag i påsken. Så kan man late som det er lørdag hver dag, og kose seg med påskeegg og bacon, sier Bjelke.

– Det får være mitt bidrag til folkehelsen.

Vanligvis utfordrer programlederen innringere med musikkspørsmål hver lørdag, men i år slår han på stortromma og utvider med ekstrasendinger. Det betyr at Pop Quiz-lytterne kan skru på Radio Vinyl og bryne seg på spørsmål om artister, sanger og bandbesetninger presis kl. 11 fra torsdag 1. april til mandag 5.

Påske er quiz-tid

På lik linje med påskeegg, krim og marsipan har quiz blitt en viktig påsketradisjon for mange. Bjelke tror grunnen er enkel.

– Jeg tror vi nordmenn har en iboende trang til å vise oss frem i kohorten vår. Det er derfor det florerer med brettspill og anspent stemning på hyttene over hele landet hver påske.

Selv pleier han å tilbringe påskeferien på Beitostølen, der han har holdt pop quiz for hotellgjester og hyttefolk i over ti år.

– De siste to årene har det naturlig nok ikke blitt noe av denne påsketradisjonen. Nå kjenner jeg på brakkefeberen og savnet av hyggelige folk i fjellet, sier han.

– Så i år blir det balkong- og bokpåske, og ikke noe særlig voldsom afterski-hoiing med dårlige venner.

Etterlyser deltakere

Når det ikke blir mingling med påsketuristene på fjellet, ser Bjelke frem til å snakke med ekstra mange quizdeltakere på lufta. Det er fortsatt mulig å melde seg på ved å sende en e-post til popquiz@radiovinyl.no.

– Jeg håper jeg får snakke med mange påskereddharer disse dagene. Velkommen og vel så det!

Finn Bjelkes Pop Quiz sendes på Radio Vinyl 1.–5. april kl. 11.