MatPrat

Planlegger du nå, har du restefesten klar i romjula!

1 av 4 kaster mer mat i jula enn ellers. Men med et par ekstra ingredienser på lur, er det enkelt å lage nye, fristende retter av restene fra julematen.

For lite mat til gjestene i juleselskapet, vil ingen ha. Og det å lage for mye mat er den største grunnen til at vi kaster mer mat i jula. Mange nevner også mangel på oppbevaringsplass. Og de som kaster aller mest, er unge mellom 18-29 år. Dette viser en fersk undersøkelse utført av YouGov på vegne av MatPrat.

Men har du en plan, er ikke restene etter juleribba eller pinnekjøttet et problem – det er en super mulighet! Det mener matfaglig rådgiver i MatPrat, Britt Marlene Kåsin.

-  Jeg lager ofte litt ekstra med vilje, sånn at jeg kan lage noe annet godt med restene i romjula, forteller hun.

Restefest med andre smaker

Kanskje er en crispy stekt potetkake toppet med pinnekjøttrester, frisk vårløk, litt rømme og gjerne sticky BBQ-saus for ekstra smak akkurat det du trenger tredje juledag?

- Har du litt potet, rotgrønnsaker og egg er du langt på vei for å lage denne enkle, smakfulle og utrolig gode retten til lunsj eller som en ekstra god frokost, foreslår Kåsin.

Romjulspizza

En enkel pizza er også noe som mange synes er fristende i romjula. Også her kan du bruke restene.

Ribbepizza med grønnkål, hasselnøtter og granateple er jo en skikkelig smakseksplosjon. Og vil du bruke pinnekjøttet på pizzaen, kan du kombinere med rødløk og rødkål, og få brukt opp enda mer av restene som passer supert sammen, frister Kåsin.

- Tenk litt utradisjonelt, julematrestene har smaker som passer til så mye mer enn vi er vant til. Og lager du en liten plan for hvordan du skal bruke dem opp, bidrar du ikke bare med å kaste mindre mat, du får helt nye matopplevelser som kan ta måltidene i romjula til nye høyder! oppfordrer Kåsin.

Ta vare på restene

Det viktigste grepet du gjør er å ta vare på restene dine. Ikke la maten stå for lenge fremme før du avkjøler den. Pakk gjerne restematen godt inn i bokser eller annen egnet emballasje før du setter det kaldt. Da har du lettere oversikt over restene, og du unngår at de tar til seg smak fra andre matvarer i kjøleskapet, tørker inn eller mister smak. Restene kan brukes både til julelunsjer og tapas i løpet av juledagene.

Tips for å bruke opp julematen

• Ta kontroll over kjøleskapet: Rydd kjøleskapet før jula setter inn, slik at du vet hva du har og gjør plass til rester
  • Oppbevar riktig: Avkjøl så raskt som mulig, pakk i egnet emballasje og sett kaldt.
  • Ha noen basisingredienser på lur. Med ingrediensene til en pizzadeig, litt ekstra rotgrønnsaker og egg kan du enkelt lage en fresh og digg resterett, selv om butikkene er stengt. Dette er også råvarer som holder seg lenge.
  • La deg inspirere! Husk at det er mye gøyere å spise rester som er blitt til noe nytt og spennende. Her har vi samlet våre beste tips til restematoppskrifter av julematen

Om MatPrat

MatPrat
Lørenveien 40
0585 Oslo

MatPrat er Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Gjennom MatPrat bidrar vi med matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap. MatPrat er merkenøytralt og vi jobber på oppdrag fra den norske egg-og kjøttproduserende bonden.

Følg pressemeldinger fra MatPrat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MatPrat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MatPrat