Flere velger fullfett og rene råvarer
Matprats ferske undersøkelse om norsk diettkultur, gjennomført av Opinion, viser tydelige endringer i våre holdninger til mat og kosthold. Samfunnsanalytiker Anne Zondag forklarer hvorfor bekymringen for ultraprosessert mat øker, og hvordan tilliten til kostholdsrådene endrer seg.

– Det er et tydelig signal når sju av ti nordmenn uttrykker bekymring for ultraprosessert mat, og én av to er bekymret for miljøgifter i maten, sier Zondag.
Hun peker på at flere forbrukere vil ha kontroll på det de spiser. Å velge rene råvarer og unngå prosessert mat har blitt et ideal for mange. Zondag ser en ny type grunnleggende usikkerhet hos forbrukerne.
– Mange stiller spørsmål ved om maten de spiser virkelig er bra for dem.
Samtidig viser rapporten en bevegelse tilbake mot klassiske landbruksprodukter som smør og helmelk, etter mange år der frykten for fett har preget kostholdet.
– Dette handler ikke bare om helse, men også om trygghet og oversikt. Forbrukerne søker mat med kjent innhold og opprinnelse.
Hun mener utviklingen tyder på at folk har fått redusert tillitt til det moderne matlandskapet, og nå søker tilbake til det de opplever som ekte og naturlig.
Tilliten til kostrådene vakler
Rapporten viser at norske råvarer har høy tillit. Forbrukerne vektlegger i økende grad opprinnelse, kvalitet og ansvarlig produksjon. Samtidig viser rapporten at kjennskapen til Helsedirektoratets kostråd øker, men at tilliten til rådene ikke følger den samme utviklingen.
– Mange opplever at kostrådene ikke treffer deres egen hverdag, sier hun.
Hun påpeker at mangelen på tydelige anbefalinger om ultraprosesserte matvarer gjør det vanskelig for folk å kjenne seg igjen i rådene. Og over 30 prosent synes at det er mye motstridende kostholdsinformasjon og at dette gjør at de ikke klarer å forholde seg til dem.
– Folk søker nå mer individuelle løsninger og ønsker konkrete og relevante råd tilpasset eget liv og egne verdier, legger hun til. Mat handler ikke bare om helse, men og om sympatier, lojalitet, og sosial tilhørighet.
Samtidig som sju av ti foretrekker kostholdsråd fra fagfolk, er mange lei av sunnhetspress og polariserende moraliserende budskap. Det er 36 prosent som ikke ønsker at staten skal legge seg opp i hva de spiser.
– Ni av ti mener likevel at myndighetene bør sette inn tiltak for å fremme sunnere kosthold, med kvinner som de mest positive.
Fullfettprodukter får økt støtte
Et tydelig funn er at flere ser positivt på fullfett meieriprodukter, og dette gjelder særlig for småbarnsfamilier. De opplever at slike produkter gir bedre metthetsfølelse, bedre smak og fremstår som mindre prosessert.
– Én av fem er mer positive til disse produktene nå enn for ett år siden.
Rapporten viser også at 65 prosent styrer unna eller er skeptiske til prosesserte matvarer. Ferdigretter, posesupper og bearbeidede vegetarmatprodukter nevnes oftest.
– Graden av bearbeiding og nærhet til råvaren spiller en stor rolle for tilliten til maten. For oss i Matprat er det viktig å synliggjøre hvordan norske råvarer skiller seg positivt ut.
Helse viktigere enn vekt
Motivasjonen for å endre kosthold handler nå i større grad om helse og velvære enn om vektnedgang. Folk legger ønsker bedre livskvalitet, føle seg bedre både fysisk og mentalt og ha mer overskudd i hverdagen. To av tre oppgir at de har gjort bevisste endringer i kostholdet sitt.
Kvinner og yngre aldersgrupper kjenner best til ulike dietter. Kvinner vektlegger helse, balanse og immunforsvar, mens menn oftere nevner utseende og attraktivitet. De over 40 motiveres i større grad av ønsket om mer overskudd.
– Det er spennende å se hvordan drivkreftene bak kostholdsvalgene varierer med alder og livsfase, mener Zondag.
Kjøtt har fortsatt en viktig plass i kostholdet
Rapporten viser at to av tre oppfatter kjøtt som godt, smakfullt, mettende og naturlig og som en naturlig del av sitt kosthold. Seks av ti sier at animalske produkter er deres viktigste kilde til proteiner.
Interessant nok er det de under 30 år som i større grad enn eldre oppfatter kjøtt som sunt. Det er samtidig flere, særlig yngre og kvinner, som sier de har grunner til å redusere kjøttinntaket, ofte knyttet til klima, dyrevelferd og helse.
– Folk ønsker mat som føles naturlig, ekte og trygg. Norsk matproduksjon har mye å være stolt av, og det må vi tørre å vise frem, både med fakta og følelser, avslutter Zondag.
Nøkkelord
Kontakter
Jonas Eide HollundKommunikasjonssjefMatprat
Tel:92646685jonas.hollund@matprat.noBilder

Om Matprat
Matprat er Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Gjennom Matprat bidrar vi med matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap. Matprat er merkenøytralt og vi jobber på oppdrag fra den norske egg-og kjøttproduserende bonden.
Følg pressemeldinger fra Matprat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Matprat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Matprat
Slik lykkes du med biffen – og grillen23.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
En god grillopplevelse starter lenge før du legger kjøttet på risten
Vårrengjøring i fryseren: Hvor lenge holder maten?7.4.2025 08:45:00 CEST | Pressemelding
Når var sist gang du kikket inn i fryseren? Og har du mat som har ligget så lenge at den husker din første skoledag? Da er det på tide med en vårrengjøring, mener Matprat-kokken Anette Fjelleng Hansen, som forteller deg hvordan du oppbevarer maten og hvor lenge den holder seg i fryseren for best mulig resultat.
Matprat inngår brødsamarbeid – skal inspirere forbrukerne30.1.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Matprat har inngått et samarbeid med aktører i brød- og bakeribransjen* for å minne forbrukere på hvor anvendelig, smakfullt og næringsrikt brød er. Første steget for å få til nettopp dette, er en sandwich-kampanje.
Kalkun fortsatt på topp27.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
En av tre oppgir at de skal spise kalkun på nyttårsaften i år. Det viser MatPrats årlige juleundersøkelse, utført av Opinion. Nesten like mange vet ikke hva nyttårsmenyen blir ennå.
24 nye lyspunkter for norsk matproduksjon i 202418.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
2024 har for alvor vist oss at norsk matproduksjon må styrkes for å gjøre Norge mindre sårbar i en tid preget av ekstremvær, geopolitisk usikkerhet og naturtap. MatPrat har samlet 24 lyspunkter fra året som viser at norsk matproduksjon tar viktige steg mot å bli mer bærekraftig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom