Persontogtilbud på Østlandet: Driftsstart for Trafikkpakke 5 utsettes med ett år – til desember 2025
![Foto: Olav Heggø](/data/images/00543/8a6dcc00-a7cc-49d1-9efb-0201e6246918-w_720.jpg)
Konkurransen om Trafikkpakke 5 er den ene av pakkene med togtilbud som kun kjøres på Østlandet, den andre er Trafikkpakke 4. Storparten av togreiser i Norge gjennomføres i dette området, og det er derfor mange passasjerer som til vanlig bruker disse togtilbudene.
Trafikkpakke 5 omfatter regionaltogtilbudene på InterCity-pendlene Skien-Eidsvoll og Drammen-Lillehammer, og lokaltogtilbudene på strekningene Porsgrunn-Notodden, Dal-Drammen, Kongsvinger-Asker og Kongsberg-Eidsvoll.
Flere forhold taler for utsettelse
Hovedgrunnen til at Jernbanedirektoratet utsetter trafikkpakken er at det er en konsekvens av utsettelsen av Trafikkpakke 4. I denne sammenhengen er det lagt vekt på tre forhold:
- Prekvalifiserte togselskaper har i dialog med Jernbanedirektoratet opplyst at begrenset tilgang på personell til å arbeide med anbud kan føre til at enkelte togselskaper ikke ønsker å delta i konkurransen om Trafikkpakke 5.
- Endret fremdriftsplan for prosjektet Drammen-Kobbervikdalen gjør at togtrafikken på det nye dobbeltsporet ikke kan settes i drift før høsten 2025.
- Begrenset tilgang på personell hos Jernbanedirektoratet til å arbeide med to overlappende trafikkpakker. Akkurat som for prekvalifiserte togselskaper er det ønskelig med erfaringsoverføring fra arbeidet med pakke 4 til pakke 5.
Videre fremdrift
Utsettelsen av driftsstarten på ett år gjør at tentativ tidsplan for gjennomføring av Trafikkpakke 5 ser slik ut:
Februar-april 2023: Jernbanedirektoratet sender ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 5 til prekvalifiserte togselskaper
August-september 2023: Frist for å sende inn tilbud
Februar-mars 2024: Jernbanedirektoratet kunngjør vinnende togselskap
Desember 2025: Driftsstart for Trafikkpakke 5 ved ruteterminskifte
Hovedmålet med konkurransen om persontogtilbudene i Trafikkpakke 5 er å bidra til flere og mer fornøyde reisende, samtidig som det sikrer at staten kjøper persontogtjenester til riktig pris i markedet.
Nødvendig å forlenge avtale med Vy
En konsekvens av utsatt driftsstart for trafikkpakkene 4 og 5 er at Jernbanedirektorat må forhandle med Vy om forlengelse av gjeldende avtale om statlig kjøp av persontransport med tog. Vy drifter i dag alle persontogtilbudene på Østlandet som de to pakkene vil omfatte.
Flytoget har egen avtale med staten om tilbringertjeneste til og fra Oslo Lufthavn frem til 2028. Dette togtilbudet er derfor verken med i Trafikkpakke 4 eller 5.
For flere opplysninger – se:
- Nyhetssak fra Jernbanedirektoratet om utsettelse av Trafikkpakke 5
- Pressemelding fra Samferdselsdepartementet om at konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 er sendt ut
- Spørsmål og svar om konkurranseutsetting av persontogtrafikken på Samferdselsdepartementets nettside
- Innsiktsartikkel om konkurranseutsetting av persontogtrafikken på Samferdselsdepartementets nettside
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
![Foto: Olav Heggø](/data/images/00543/8a6dcc00-a7cc-49d1-9efb-0201e6246918-w_240.jpg)
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Utredningsoppdrag: Alternativ kryssing av Nordfjorden på ferjestrekningen Anda-Lote8.7.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
- Jeg har gitt Statens vegvesen i oppdrag å se på alternativ kryssing av Nordfjorden på strekningen Anda-Lote på E39, slik vi lovet i ny Nasjonal transportplan. Statens vegvesen arbeider med sikte på at denne leveres i 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Endringer i yrkestransportforskriften: Overgangsordninger og dispensasjon5.7.2024 16:31:57 CEST | Pressemelding
Fra 1. september må alle som har drosjeløyve være tilknyttet sentral, i tillegg til at de som ønsker å drive drosjesentral må ha sentralløyve. Samferdselsdepartementet fastsetter nå det nærmere innholdet i kravene som må være oppfylt for å få tildelt sentralløyve og overgangsordninger og dispensasjoner for næringen i forbindelse med de nye kravene.
Drosjeutvalget har levert siste delutredning: Samferdselsministeren vil sette seg inn i utvalgets anbefalinger5.7.2024 10:30:43 CEST | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har mottatt Drosjeutvalgets andre og siste utredning. Den inneholder forslag for et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, gode arbeidsforhold i næringen, hvit økonomi, sikkerhet og etterlevelse av regelverket.
Presseinvitasjon: Samferdselsministeren mottar andre del av Drosjeutvalgets utredning2.7.2024 15:33:00 CEST | Pressemelding
Drosjeutvalget ble opprettet av regjeringen våren 2022, og er bredt sammensatt av representanter fra næringen, arbeidstagerorganisasjonene, eksperter og akademia. Fredag mottar samferdselsminister Jon-Ivar Nygård andre del av Drosjeutvalgets utredning fra utvalgsleder Hans Petter Graver.
Stein Mathisen er konstituert som statssekretær i Samferdselsdepartementet25.6.2024 13:09:31 CEST | Pressemelding
Stein Mathisen vil, i den perioden nåværende statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) avvikler foreldrepermisjon, være statssekretær i Samferdselsdepartementet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom