Persontogtilbud på Østlandet: Driftsstart for Trafikkpakke 5 utsettes med ett år – til desember 2025

Konkurransen om Trafikkpakke 5 er den ene av pakkene med togtilbud som kun kjøres på Østlandet, den andre er Trafikkpakke 4. Storparten av togreiser i Norge gjennomføres i dette området, og det er derfor mange passasjerer som til vanlig bruker disse togtilbudene.
Trafikkpakke 5 omfatter regionaltogtilbudene på InterCity-pendlene Skien-Eidsvoll og Drammen-Lillehammer, og lokaltogtilbudene på strekningene Porsgrunn-Notodden, Dal-Drammen, Kongsvinger-Asker og Kongsberg-Eidsvoll.
Flere forhold taler for utsettelse
Hovedgrunnen til at Jernbanedirektoratet utsetter trafikkpakken er at det er en konsekvens av utsettelsen av Trafikkpakke 4. I denne sammenhengen er det lagt vekt på tre forhold:
- Prekvalifiserte togselskaper har i dialog med Jernbanedirektoratet opplyst at begrenset tilgang på personell til å arbeide med anbud kan føre til at enkelte togselskaper ikke ønsker å delta i konkurransen om Trafikkpakke 5.
- Endret fremdriftsplan for prosjektet Drammen-Kobbervikdalen gjør at togtrafikken på det nye dobbeltsporet ikke kan settes i drift før høsten 2025.
- Begrenset tilgang på personell hos Jernbanedirektoratet til å arbeide med to overlappende trafikkpakker. Akkurat som for prekvalifiserte togselskaper er det ønskelig med erfaringsoverføring fra arbeidet med pakke 4 til pakke 5.
Videre fremdrift
Utsettelsen av driftsstarten på ett år gjør at tentativ tidsplan for gjennomføring av Trafikkpakke 5 ser slik ut:
Februar-april 2023: Jernbanedirektoratet sender ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 5 til prekvalifiserte togselskaper
August-september 2023: Frist for å sende inn tilbud
Februar-mars 2024: Jernbanedirektoratet kunngjør vinnende togselskap
Desember 2025: Driftsstart for Trafikkpakke 5 ved ruteterminskifte
Hovedmålet med konkurransen om persontogtilbudene i Trafikkpakke 5 er å bidra til flere og mer fornøyde reisende, samtidig som det sikrer at staten kjøper persontogtjenester til riktig pris i markedet.
Nødvendig å forlenge avtale med Vy
En konsekvens av utsatt driftsstart for trafikkpakkene 4 og 5 er at Jernbanedirektorat må forhandle med Vy om forlengelse av gjeldende avtale om statlig kjøp av persontransport med tog. Vy drifter i dag alle persontogtilbudene på Østlandet som de to pakkene vil omfatte.
Flytoget har egen avtale med staten om tilbringertjeneste til og fra Oslo Lufthavn frem til 2028. Dette togtilbudet er derfor verken med i Trafikkpakke 4 eller 5.
For flere opplysninger – se:
- Nyhetssak fra Jernbanedirektoratet om utsettelse av Trafikkpakke 5
- Pressemelding fra Samferdselsdepartementet om at konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 er sendt ut
- Spørsmål og svar om konkurranseutsetting av persontogtrafikken på Samferdselsdepartementets nettside
- Innsiktsartikkel om konkurranseutsetting av persontogtrafikken på Samferdselsdepartementets nettside
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom