Parat ber regjeringen om Korona-tiltak for deler av næringslivet

Utbruddet av koronaviruset rammer enkelte næringer svært hardt og Parat-leder Unn Kristin Olsen sier regjeringen må på banen med tiltak som ivaretar luftfart, transportbedrifter og reiseliv.

Parat-lederen sier utbruddet av koronaviruset har rammet luftfart og reiseliv hardt og ber regjeringen umiddelbart iverksette tiltak.

– Vi ser at utbruddet av koronaviruset fører til redusert reisevirksomhet og frykten for smitte fører til at mange utsetter, eller kansellerer reiser, møter og aktiviteter som rammer flere deler av norsk næringsliv. Rammes næringslivet, rammes ansatte og befolkningen for øvrig, sier Olsen.

Det britiske flyselskapet Flybe er konkurs, der 2000 arbeidsplasser er rammet. SAS har varslet om mulige permitteringer og tilbud om førtidspensjon, i tillegg er det flere som advarer mot økt konkursfare i luftfart og reiselivsbedrifter.

– Virke melder om tusenvis av avbestillinger på grunn av koronaviruset og flyselskapene kansellerer et stort antall flygninger. Parat er akkurat nå mest bekymret for luftfart og reiseliv, men dette vil også ramme øvrig næringsliv, sier Parat-lederen.

Olsen mener regjeringen må vurdere rentenedsettelser, avgiftslettelser og økt tilgang på likviditet som mulige virkemidler.

– Regjeringen, sammen med næringslivet må selv vurdere hvilke tiltak som er best egnet og det er grunn til å tro at ulike virksomheter vil ha behov for ulike virkemidler. Det er imidlertid ingen tid å miste, regjeringen må på banen nå, før den reduserte aktiviteten vi ser får flere alvorlige konsekvenser, sier Parat-lederen.

Lakkegata 23