Pangstart for E6 Kvithammar-Åsen!

Det var ordfører i Stjørdal kommune, Ivar Vigdenes, og ordfører i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, som fikk æren av å skyte den symbolske førstesalven på det som skal bli Forbordsfjelltunnelen. På trygg avstand fra sprengningen stod blant andre administrativ ledelse fra de to kommunene, representanter fra Trøndelag fylkeskommune, bygg- og anleggsbransjen og næringslivet, og medarbeidere fra byggherren Nye Veier og totalentreprenøren Hæhre Entreprenør. Etter sprengning og sikring av området, bar det ned til det store arbeidsteltet på anlegget, hvor det ble holdt taler og servert kaffe og kake til de fremmøtte.
På grunn av Covid-19 var det ingen markering da Nye Veier og Hæhre signerte kontrakt for utbygging like før jul, selv om kontrakten har en verdi på ca. 5,6 milliarder kroner eks. mva. noe som gjør dette til den største kontrakten for begge selskapene. Det var derfor ekstra stas å kunne markere byggestart på dette viktige samferdselsprosjektet.
Økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet
– Dette er en stor og viktig dag for oss, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Og da sikter hun ikke til kontraktens størrelse. Det er en viktig dag fordi det handler om en vei som har stor betydning for brukerne. Dagens vei er preget av stor sårbarhet. Den består i hovedsak av tofelts vei med til dels krapp kurvatur og mye stigning/fall. Det er på deler av strekningen stor risiko for storulykker, samtidig som det mangler omkjøringsmuligheter ved Langstein og i Vuddudalen. Ved ulykker eller andre hendelser som gjør at veien blir stengt, deles i praksis landet i to. Den nye veien vil ha gjennomgående midtdeler og adskilte tunnelløp, som er noe av det sikreste man kan kjøre på. Det blir fire felt og fartsgrense på 110 km/t.
– Dette vil gi en vesentlig mer trafikksikker stamvei, og det vil gi en bedre og mer stabil fremkommelighet, sier Aanesland.
Økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet har stor betydning for både de lokale og regionale brukerne av veien, og ikke minst for næringstransporten som frakter varer mellom nord og sør.
– Veien har dermed stor betydning for hele samfunnet, sier Aanesland.
Strekningen er ca. 19 kilometer lang, hvorav 12 er fordelt på fem tunneler. Går alt etter planen, vil den nye veien være ferdig i 2027.
E6 Kvithammar – Åsen
- Strekningen er ca. 19 km
- 12 kilometer er fordelt på fem tunneler, alle med doble tunnelløp: Forbordsfjelltunnelen (6,1 km), Høghåmmårtunnelen (1,4 km), Ramshåmmårtunnelen (1,8 km), Grubbåstunnelen (0,3 km) og Åsentunnelen (2 km)
- Firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t
- Hæhre Entreprenør AS er totalentreprenør på prosjektet
- Kontraktsum: ca. 5,6 milliarder kroner eks. mva.
- Kontrakt for utbygging ble signert i desember 2021. Dette er en videreføring av kontrakt for samhandlingsfasen som ble inngått mellom Nye Veier og Hæhre i 2019.
- Byggestart: februar 2022
- Planlagt veiåpning: 2027
Nøkkelord
Kontakter
Anette AaneslandAdministrerende direktørNye Veier
Tel:+47 951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noLinn HerredsvelaSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:99517661linn.herredsvela@nyeveier.noBilder



Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Fire rapporter setter kursen for utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren20.3.2023 12:46:50 CET | Pressemelding
Fremtidens anleggsplasser er utslippsfrie. Fire nye analyser gir viktig kunnskap som skal hjelpe anleggssektoren til en utslippsfri fremtid.
Nye Veier oppnådde høy score på bærekraft i planprosjekt14.2.2023 13:48:40 CET | Aktuelt
Nye Veier har planlagt ny E39 fra Mandalselva, gjennom Lindesnes kommune til Herdal i Lyngdal kommune. Strekningen er om lag 25 kilometer. Prosjektet har nå oppnådd nivået "Excellent"-sertifisering i planlegging for økt bærekraft.
Nye E136 Veblungsnes gir bedre flyt på Eksportvegen og økt bokvalitet6.2.2023 15:25:22 CET | Aktuelt
Reguleringsplanforslaget for nye E136 gjennom Veblungsnes vil fjerne flaskehalser og gi bedre flyt i trafikken på Eksportvegen. Den nye veien vil øke bokvaliteten for de som bor på Veblungsnes fordi tungtrafikken ikke lenger skal gå gjennom boligfeltet i Omsungata.
Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp6.2.2023 05:00:00 CET | Pressemelding
Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode ut på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes. Det vil kunne redusere avfallsmengder og behovet for kjøring til deponi betydelig.
Flere årsaker til raset over E6 i Malvik3.2.2023 13:42:45 CET | Pressemelding
Det var et sammenfall av årsaker som førte til skredet ved Stavsjøfjelltunnelen på E6 i Malvik 4. mai, 2022.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom