MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Pål Anders Ullevålseter med 4 råd for å unngå MC-ulykker: Holdning, kjøreteknikk og innstilling til MC-førerrollen i fokus

Tirsdag 19. juli 2022 – Pål Anders Ullevålseter er frontfigur i en ny holdningsskapende Facebook-film og YouTube-video om å kjøre MC med klokskap og med gode kjøreteknikker. Filmen lanseres i dag for å bidra til økt fokus på MC-førerrollen. Det er Pål Anders Ullevålseter som sammen med Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, står bak ideen til filmen.
Pål Anders Ullevålseter med godt MC-råd i ny film: Ikke tro du er verdensmester!

Sammen med Vegmyndighetene og alle organisasjoner involvert i trafikksikkerhetsarbeidet og Nullvisjonen i Norge gjøres det nå en rekke tiltak for å få ned tallet på ulykker.

Link til videoen med Pål Anders Ullevålseter:

– MC-råd nr. 1. Ingen er verdensmester på veien, sier den tidligere verdensmesteren Pål Anders Ullevålseter. Han gir videre fire gode råd til alle motorsyklister for å bidra til å unngå ulykkessituasjoner. Dette er et viktig budskap som vi må minne alle som ferdes på veien med motorsykkel om, understreker Ullevålseter. I filmen gir han råd til Ane Lønnum (20) som nettopp har fått full førerrett klasse A motorsykkel.

Gjennom spredning i sosiale medier vil filmen raskt nå de mer enn 200.000 som har førerkort på motorsykkel i Norge.

Pål Anders Ullevålseter gir følgende fire råd i videoen:

MC-råd nr. 1: Ikke tro du er verdensmester. Kjør nøkternt.
MC-råd nr. 2: Ferdig med brems før svingen. Da er du trygg og har god kontroll.
MC-råd nr. 3: Kjør i ditt tempo. Ikke la andre styre din hastighet og kjøretempo.
MC-råd nr. 4: Dra på kurs. Førerkurs finnes over hele landet og anbefales på det sterkeste.

– Vi har hatt nær dial og med vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og hennes stab siden de tok initiativet til sterkere koordinering mellom de sentrale trafikkaktørene tidligere i sommer, sier Per-Anton Vinje som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Viktig med gode holdningsskapende tiltak
– Da vi inviterte til krisemøte med de viktige aktørene i forkant av ferien var det nettopp for å oppfordre til gode ideer og tiltak for å nå ut med viktig informasjon til bilister og motorsyklister. Vi er glade for at det nå gjøres flere tiltak for å spre viktig informasjon til alle som kjører motorsykkel. Det holdningsskapende arbeidet er svært viktig og det er et flott initiativ som MCF har tatt med å utvikle videoen med Pål Anders Ullevålseter, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en kommentar.

– Vi i MCF tok oppfordringen fra Vegdirektørene og myndighetene til å være med å bidra med informasjon og holdningsskapende tiltak. Opptaket til videoen skjedde rett i forkant av ferien og nå skal vi bidra til å få spredt filmen med god og viktig informasjon til både bilister og motorsyklister, sier Per-Anton Vinje i MCF. Det er sterkt å høre at selv ikke en ekte verdensmester som Pål Anders Ullevålseter er verdensmester på veien.

– Videoen med Pål Anders Ullevålseter er et viktig tiltak fra oss som representerer de fleste store merkene som selges i Norge og vi håper den nå får god spredning i mediene og sosiale kanaler til alle med interesse for MC-kjøring, understreker Vinje i MCF.

Viktig debatt i Arendalsuka 2022
Dette blir også et viktig tema i forbindelse med Arendalsuka i år. På torsdag 18. august kl.
18.00-19.00 blir det en Motorsykkelpolitisk Debatt i regi av MCF, Motorsykkelimportørenes
Forening, NMCU, Norges Motorcykkel Union. Her deltar også Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Fakta om Pål Anders Ullevålseter:
Tidligere verdensmester sammenlagt i Ørkenrally i 2004, Europamester i Enduro i 1998 og 2000, motorsyklist og 12 ganger Rally Dakar-deltaker Pål Anders Ullevålseter (54) har også vunnet fire realityserier for kjendiser, Isdans i 2007, 71 grader Nord i 2011, Farmen kjendis i 2018 og Mesternes Mester i 2019. Pål Anders Ullevålseter har også vært aktiv i å markedsføre Norge som et av verdens flotteste land å kjøre motorsykkel igjennom Hubriding.no filmen, se link.

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Bilder

Last ned bilde
Fra venstre. Erlend Lønnum, Marius Eilertsen, Peter Ozsvat Carlsson, Ane Lønnum og Pål Anders Ullevålseter. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
Fra venstre: Arve Lønnum, Peter Ozsvat Carlsson, Marius Eilertsen, Ane Lønnum og Pål Anders Ullevålseter. Foto: Reitwagen.no
Ane Lønnum og Pål Anders Ullevålseter. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
Fra venstre: Pål Anders Ullevålseter, Erlend Lønnum, Arve Lønnum, Peter Ozsvat Carlsson og Ane Lønnum. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
Marius Eilertsen og Peter Ozsvat Carlsson i produksjonsselskapet Drakenhoff Company. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
MCF filmen har stort fokus på viktighet å kjøre riktig i sving. Her kjører Pål Anders Ullevålseter foran Ane Lønnum. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i forbindelse med krisemøtet om trafikksikkerhet i starten i juni. Foto: Statens Vegvesen

Om MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Slemdalsveien 70 B

Følg pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Full støtte fra MCF. – Dette går ikke FINN.no!24.1.2024 13:10:42 CET | Pressemelding

Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, går i dag ut med full støtte til Norsk MC-forhandlerforening (NMCF). I går ble det kjent at MC-forhandlerne klager FINN.no inn for Konkurransetilsynet. Bakgrunnen for at MCF nå går ut er for å markere klart støtte til Norges Bilbransjeforbund og Norsk MC-forhandlerforening, NMCF. – Her må vi kjempe forbrukernes sak, som er de som til slutt ender opp med regningen.

NMCU og MCF lanserer ny politisk undersøkelse: Motorsykkelbransjen med solid markering i Arendalsuka16.8.2021 15:16:32 CEST | Pressemelding

Mandag 16. august 2021 – 2021 tegner til å bli tidenes år for motorsykkelinteressen i Norge. Veksten i salget i år er på hele 13,4 prosent. Videre var veksten 8,3 prosent i fjor som også var et rekordår for MC-salget i Norge. Aldri er det solgt så mye motorsykler og vært så stor interesse for gode motorsykkel-opplevelser på Norges flotte svingete veier. Videre ser vi at det har vært færre ulykker i år enn tidligere år, til tross for kraftig vekst i motorsykkelbestanden. Motorsykkelturisme og Hubriding.no har blitt to nye viktige begreper innen reiselivet.

Stor MC interesse og forventer godt MC år i 2021: MC bransjen forventer vekst som følge av Norgesferie, COVID-19, mobilitetstrend og kvinner10.3.2021 09:08:15 CET | Pressemelding

MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.

Forslag i Stortinget: MED ET TILLEGGSKURS SKAL BIL-FØRERKORTET GI RETT TIL KJØRING MED LETT MC2.3.2021 09:11:21 CET | Pressemelding

Et representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel (A1) dersom man har førerkort for bil skal nå behandles i Stortinget etter at Morten Stordalen, FrP har fremsatt forslaget på vegne av flere representanter. Alle som har førerkort for bil bør også få rett til å kjøre lett motorsykkel (A1), hvis de gjennomfører et kurs i regi av trafikkskole med både teori og praktisk trening. Førerkort for lett motorsykkel har en aldersgrense på 16 år. Lett motorsykkel er et praktisk transportmiddel som er lite plasskrevende og som er i vekst som kjøretøykategori. For å ta førerkort klasse B for bil må man være 18 år og ha mye praktisk trening på å bruke kjøretøy i trafikk.