MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Full støtte fra MCF. – Dette går ikke FINN.no!

Del

Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, går i dag ut med full støtte til Norsk MC-forhandlerforening (NMCF). I går ble det kjent at MC-forhandlerne klager FINN.no inn for Konkurransetilsynet. Bakgrunnen for at MCF nå går ut er for å markere klart støtte til Norges Bilbransjeforbund og Norsk MC-forhandlerforening, NMCF.
– Her må vi kjempe forbrukernes sak, som er de som til slutt ender opp med regningen.

Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no

Det sier Per-Anton Vinje som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, som representerer alle de store mc-merkene som blir importert til Norge.

I desember påklaget Norges Bilbransjeforbund, NBF, Finn.no sin adferd de siste årene ovenfor markedet og sine kunder til Konkurransetilsynet. NBF ønsker å få en bred vurdering av om FINN.no bryter Konkurranselovens § 11 om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling. 

På forbrukerens side

– Vi er enig i at det kan se ut som om FINN.no utnytter sin dominerende stilling og overpriser annonsene. I prinsippet er det et monopol på rubrikkannonser i Norge. Videre ser vi at den samme tendensen sprer seg i andre markeder hvor Schibsted selskapet Adevinta driver. Her vil vi også ta kontakt med den europeiske motorsykkelorganisasjonen, sier Per-Anton Vinje.

I Norge har det vært «En ekstrem prisøkning» og vesentlige endringer i vilkårene fra 1. januar var dråpen som fikk begeret til å flyte over for store deler av motorbransjen. 

Redusert liggetid

– Vi er enig med forhandlerforeningen i at hovedårsaken er svekkede betingelser og dyrere annonsering i et allerede utfordrende marked, sier Per-Anton Vinje i MCF.

– I de tidligere avtale med FINN.no hadde man en liggetid på annonsene på 12 måneder. Liggetiden er redusert til tre måneder, uten noen som helst dialog mellom partene. Hvordan er det mulig å opptre slik i en så viktig sak både for sine kunder og ikke minst forbrukerne, som til slutt betaler sier Per-Anton Vinje.

FINN.no har dessuten endret retningslinjer for redigering av annonsene for forhandlerne av de syklene vi importerer. Dersom vi må redigere en annonse må forhandlerne faktisk igjen betale full pris for ny annonse, sier Vinje. Bare en monopolist som ikke bryr seg om forbruker kan opptre slik.

– I sum betyr disse endringene ekstremt økte utgifter på annonsering for alle de som selger våre sykler hos norske forhandlere. FINN.no er i realiteten det eneste aktuelle alternativet for annonsering av nye og brukte motorsykler, forteller Per-Anton Vinje.

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no

For mer informasjon: www.mcf.no

Kontakter

Bilder

Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foto: Reitwagen.no
Last ned bilde
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Per-Anton-Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Pål Anders Ullevålseter med 4 råd for å unngå MC-ulykker: Holdning, kjøreteknikk og innstilling til MC-førerrollen i fokus19.7.2022 12:31:18 CEST | Pressemelding

Tirsdag 19. juli 2022 – Pål Anders Ullevålseter er frontfigur i en ny holdningsskapende Facebook-film og YouTube-video om å kjøre MC med klokskap og med gode kjøreteknikker. Filmen lanseres i dag for å bidra til økt fokus på MC-førerrollen. Det er Pål Anders Ullevålseter som sammen med Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, står bak ideen til filmen.

NMCU og MCF lanserer ny politisk undersøkelse: Motorsykkelbransjen med solid markering i Arendalsuka16.8.2021 15:16:32 CEST | Pressemelding

Mandag 16. august 2021 – 2021 tegner til å bli tidenes år for motorsykkelinteressen i Norge. Veksten i salget i år er på hele 13,4 prosent. Videre var veksten 8,3 prosent i fjor som også var et rekordår for MC-salget i Norge. Aldri er det solgt så mye motorsykler og vært så stor interesse for gode motorsykkel-opplevelser på Norges flotte svingete veier. Videre ser vi at det har vært færre ulykker i år enn tidligere år, til tross for kraftig vekst i motorsykkelbestanden. Motorsykkelturisme og Hubriding.no har blitt to nye viktige begreper innen reiselivet.

Stor MC interesse og forventer godt MC år i 2021: MC bransjen forventer vekst som følge av Norgesferie, COVID-19, mobilitetstrend og kvinner10.3.2021 09:08:15 CET | Pressemelding

MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.

Forslag i Stortinget: MED ET TILLEGGSKURS SKAL BIL-FØRERKORTET GI RETT TIL KJØRING MED LETT MC2.3.2021 09:11:21 CET | Pressemelding

Et representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel (A1) dersom man har førerkort for bil skal nå behandles i Stortinget etter at Morten Stordalen, FrP har fremsatt forslaget på vegne av flere representanter. Alle som har førerkort for bil bør også få rett til å kjøre lett motorsykkel (A1), hvis de gjennomfører et kurs i regi av trafikkskole med både teori og praktisk trening. Førerkort for lett motorsykkel har en aldersgrense på 16 år. Lett motorsykkel er et praktisk transportmiddel som er lite plasskrevende og som er i vekst som kjøretøykategori. For å ta førerkort klasse B for bil må man være 18 år og ha mye praktisk trening på å bruke kjøretøy i trafikk.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye