Tindra

På vei tilbake, og nå banker distributørene på døren.

I 2018 ble det endelig amerikansk filminnspilling for Fredrikstad-baserte Golden Touch Film AS. Etter innspillingen fulgte to år med økonomiske vansker og helseproblemer for eier og styreleder Anders Petterøe. Nå gjøres det opp på flere hold, og flere distributører melder interesse for filmen.
Josh Taylor, spilt av Will Savarese.

I 2018 kom amerikanske skuespillere og filmprodusenter til Fredrikstad for å spille inn filmen "Josh Taylor's Prom Date". I fire uker ble lokale bygg, statister og forretninger brukt som filmsett før turen gikk videre til Gettysburg i USA der de resterende scenene ble filmet. Men så ble det stille lenge fra regissøren.

Når alt går galt samtidig

Flere uforutsette hendelser gjennom hele produksjonen førte til at det ble brukt vesentlig mer penger enn det var budsjettert for. Det var forsinkede og kansellerte fly, skuespillere (såkalte "day players") som aldri dukket opp hvor vi måtte raskt hente inn nye, og generelt sett veldig mange uforutsette kostnader som stadig dukket opp.

Ved hjemkomst fra USA fikk Anders vite at hans private inntekt også var borte, og det skulle ta 6 måneder før han hadde noen som helst form for inntekt igjen. NAV-støtte var ikke mulig å få for filmskaperen.

I det ting begynte å røre på seg igjen, kom koronapandemien som stengte alt. Deretter fulgte nærmere et halvt år med sykdom for filmskaperen.

- Det har mildt sagt vært et par veldig turbulente år. Jeg prøvde å ta på meg ekstra jobber for å få råd til å betale ned alle på prosjektet, men det førte egentlig bare til at det var stadig flere ting jeg ikke fikk gjort og etter lange perioder med 16-18 timers arbeidsdager stoppet ting opp, og jeg avsluttet 2020 med et lengre sykehusopphold. Nå har jeg overlatt alt til produsenten i USA, og det skulle jeg nok gjort mye tidligere, for siden da har ting gått radig fremover.

Distributørene viser interesse

Selv om de økonomiske utfordringene har forsinket prosessen noe, har det ikke stoppet interessen fra flere distributører som ønsker å gi ut filmen.

- Det er veldig gøy med såpass stor interesse for noe vi ikke engang har prøvd å markedsføre ennå. Noen av de har fått se filmen og trailer, og tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, så jeg har tro på at vi skal få til en god avtale når den tid kommer.

Å få en distributør inn betyr ikke nødvendigvis at filmen blir en suksess. Anders er derfor klar på at det er viktig å få en avtale med riktig distributør.

- Det er mange som brenner seg på å inngå en avtale for tidlig, selv med store distributører. Mange ganger ender de opp med å aldri gi ut filmen. For oss er det viktig å finne den distributøren vi tror kan promotere filmen best mulig. Tilbakemeldingene er gode, og vi har lagt oss i en sjanger som bør gi muligheter for å nå bredt ut til publikum. Vi ønsker å finne en distributør som ser de samme mulighetene, og som har evnene til å gi filmen den oppmerksomheten vi synes den fortjener.

Det viktigste er å gjøre opp

Mange som ventet på betaling fra prosjektet har fått dette den siste tiden. Likevel gjenstår det en god del.

- Vi har betalt en god del nå i år, og vi fortsetter å betale ut jevnlig. Men jeg tror det er en fordel for alle å få gitt ut filmen, og bruke inntjeningen der på å betale ned alle raskere. Mange av de som var med ble på en måte ufrivillige investorer i prosjektet, så jeg vil se hvordan vi kan få kompensert dem for dette også på lik linje med de andre investorene. En ting jeg kan si med sikkerhet er at alle vil bli betalt, uansett.

Fremtiden ser lysere ut for filmselskapet fra Fredrikstad, og regissøren er klar på at til tross for utfordringer så er prosjektet en positiv opplevelse.

- Det har vært et eventyr! Og som i alle eventyr så møter man på hindringer man skal komme over før man finner gullet eller hva man nå søker.

- Alle kan gjøre feil, og på dette prosjektet gjorde jeg flere store. Når sånt skjer, er det bare én ting å gjøre, og det er å gjøre opp for seg, uansett hvor lang tid det tar. Det er det vi gjør nå. Så håper jeg alle er klare for lansering når alt er på plass og vi signerer med en av distributørene som har tatt kontakt!

Uten filmstøtte

Filmen er produsert ved hjelp av egne midler og noen private investorer - helt uten støtte fra offentlige instanser. Likevel ville Anders brukt den samme modellen igjen.

- Grunnen til at vi ikke fikk støtte var at vi laget en amerikansk film. Støtteordningene er laget for de som vil lage norske handlinger. Og det er forsåvidt greit, men markedet for en god, amerikansk film er ufattelig mange ganger større enn for en norsk film, forutsatt at det man lager er bra. Så jeg bruker gjerne private investorer igjen fremfor støtte for å lage gode, internasjonale filmer. Neste gang skal jeg bare være mye flinkere til å planlegge godt, og ha mye tettere kontroll på det daglige slik at vi ikke havner i en ny økonomisk knipe.

Josh Taylor, spilt av Will Savarese.
Last ned bilde
Regissør Andy Pett i samtaler med innspillingsleder Yan van der Hoek og filmfotograf Knut Svanes Lunde,
Last ned bilde
Filmfotograf Knut Svanes Lunde.

Om Tindra

Tindra
Labråten 81
1614 Fredrikstad

981 71 263http://www.tindra.as/

Tindra AS er et øvre holdingselskap for en rekke selskap i underholdningsbransjen.
Disse er Golden Touch Film (spillefilm), Golden Touch Media (oppdragsfilmer, reklame m.m.) og Andy Pett AS (skuespiller og artist).

Følg pressemeldinger fra Tindra

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tindra på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Tindra