
Budsjettsprekk kan ha forhindret milliontap under pandemien.

Pandemien slo til for fullt og kinosaler verden over stengte dørene over lengre tid.
Store filmselskap holdt tilbake lanseringer, led store tap og måtte utsette produksjoner.
Midt oppi alt dette stod et lite filmproduksjonsselskap fra Fredrikstad med sin første spillefilm som skulle vært lansert på akkurat dette tidspunktet.
Heldigvis kom noe annet i veien.
Det første store prosjektet
Høsten 2018 kom regissør Anders Petterøe hjem fra USA etter å ha spilt inn de siste scenene til den amerikanske spillefilmen Josh Taylor's Prom Date.
Det var hans første store filmprosjekt og nå var det ferdig innspilt.
Det tok ikke mange dagene før han så at produksjonen hadde brukt nesten 2 millioner kroner mer enn de hadde.
Det var et lite og begrenset crew som filmet både i Norge og USA, og siden mesteparten ble fakturert i etterkant ble ikke den store sprekken oppdaget før etter at innspillingen var over.
- Vi hadde et lass med utfordringer fra start til slutt gjennom hele produksjonen.
Det tok mye fokus siden vi hadde lite ressurser, og jeg måtte bære mange av hattene selv.
Jeg mistet oversikten over viktige avgjørelser.
- Planlagte kostnader ble dyrere enn antatt mens kostnader jeg ikke var kjent med i det hele tatt dukket opp i regnskapet da jeg kom tilbake til Norge.
- Jeg har betalt ned jevnlig siden den gang fra egen lomme, men det tar jo naturlig nok tid selv om jeg nå ser målstreken foran meg.
Pandemien kan ha reddet prosjektet
I stedet for å bruke månedene som fulgte etter innspillingen på klipp og etterarbeide måtte Anders bruke tiden på å holde liv i prosjektet.
Da det tok lenger tid enn håpet og Anders ble syk tidlig i 2020, måtte den planlagte lanseringen av filmen utsettes. Nå kan det virke som om det var det beste som kunne skjedd.
- Jeg snakket med kinosjefen i Fredrikstad her om dagen, og det var faktisk han som påpekte det. Hadde vi fått lansert filmen i tide hadde den blitt sluppet midt i den første nedstengningen av hele verden grunnet pandemien.
- Da ville dette vært et garantert tapsprosjekt som aldri ville kommet noen vei. Alt arbeidet og alle pengene ville vært forgjeves.
- Det var jo selvsagt ikke gøy å stå midt i det da problemene dukket opp, men når jeg ser hva som var i vente og hva som ville truffet oss dersom problemene ikke hadde vært der, så føles det nesten som om det var en mening med det hele.
Timingen er perfekt nå
Våren 2022 blir trolig første gang på to år at verden åpner opp igjen, og det betyr at det er første gang på lenge elever i USA kan ha et fullverdig "Prom" (avslutningsball) som er en sterk tradisjon der.
Produksjonen jobber derfor hardt nå for å kunne lansere filmen i tide og dra nytte av spenningen knyttet til gjenåpning og at det endelig er skoleball igjen!
- Vi har hatt to testvisninger av filmen som viste oss at det er noen små endringer som må til for at den skal bli helt klar. Utover det ønsker vi også å ha et godt markedsføringsbudsjett selv ved siden av det distributøren kommer med.
- Derfor skal vi nå se om vi kan hente inn noen kroner til ferdigstillelse og markedsføring for å sikre at vi er klare til våren. Dette er en mulighet vi IKKE kan gå glipp av!
Vil ha riktig distributør
Regissøren melder at med riktig distributør på laget, god markedsføring og timingen i samfunnet nå så vil dette prosjektet ha muligheten til å gjøre det stort.
Det er likevel stor spenning knyttet til hvilken distributør filmen vil få, og hvordan dette vil påvirke utfallet av lanseringen.
- Flere distributører har meldt interesse for filmen, men jeg håper fortsatt en av de store distributørene skal få øynene opp for filmen.
- Sluttresultatet har blitt veldig bra! Det viser også tilbakemeldingene fra testvisningene våre. Hvis vi klarer å få en av de virkelig store distributørene til å få øynene opp for den, så kan dette bli en kjempesuksess!
- Skal vi klare det må vi skape litt oppmerksomhet selv. Da må vi hente inn litt mer penger, og klokken tikker.
Den mest risikable fasen er over
Investering i film anses som svært risikabelt med muligheter for store gevinster dersom du treffer riktig film. Nesten som Lotto med litt bedre vinnersjanser.
Likevel mener Anders det skal være mulig å få til, selv for et lite og relativt ukjent filmselskap som Golden Touch Film AS.
- Når man lager film er den mest risikable fasen selve innspillingen. Der kan det dukke opp utfordringer som gjør at filmen aldri blir laget. Denne fasen er vi ferdig med. Filmen er laget og nesten klar. Den blir lansert.
- Det er selvsagt en mulighet for at filmen flopper, men tilbakemeldingene fra testvisningene og fra de distributørene som har fått se filmen er lovende.
- For de som allerede er villige og interesserte i å investere i film, så er det sjelden man finner et så sikkert, uavhengig prosjekt. Så nå bretter vi opp ermene og krysser fingrene samtidig. Denne bølgen som kommer til våren vil vi være med og ri på.
Nøkkelord
Kontakter
Anders PetterøeStyreleder og regissørGolden Touch Film AS
Tel:98171263anders@goldentouchfilm.comBilder







Lenker
Om Tindra
Tindra AS er et øvre holdingselskap for en rekke selskap i underholdningsbransjen.
Disse er Golden Touch Film (spillefilm), Golden Touch Media (oppdragsfilmer, reklame m.m.) og Andy Pett AS (skuespiller og artist).
Følg pressemeldinger fra Tindra
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tindra på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Tindra
Advarer mot voksenlivet i ny låt4.2.2022 15:16:38 CET | Pressemelding
Dere skulle bare visst hvor mange voksne som har kommet til meg og sagt de skulle ønske de turte å følge drømmene de hadde som unge, sier artisten Andy Pett. I en ny låt retter han fokus mot ungdommen og advarer dem mot å gå i voksenfellen.
Silje (26) avslører traumatisk barndom i ny låt.11.9.2021 09:15:47 CEST | Pressemelding
- Jeg håper låten kan nå ut til andre i lignende situasjoner og vise dem at det finnes andre der ute som både vil og kan hjelpe. De trenger ikke stå alene.
- Jeg er nok den eneste idioten som gir ut kjærlighetslåt som ikke er til kjæresten.16.7.2021 10:44:01 CEST | Pressemelding
Han er forlovet, de har barn sammen, og nå gir han ut en kjærlighetslåt - men den er ikke skrevet til henne. Nå lurer Andy Pett på om han nærmer seg grensen for hvor mye dumt man kan gjøre i et forhold uten å bli kastrert.
Her kan artister vinne en profesjonell, gratis musikkvideoproduksjon.27.6.2021 21:29:13 CEST | Pressemelding
For hver popstjerne som dukker frem, finnes utallige ukjente musikere og artister som aldri helt klarer å slå gjennom. Det vil selskapet Golden Touch Media gjøre noe med.
Rapper fra Gjøvik konkurrerer mot TIX i kategorien beste musikkvideo.16.4.2021 09:51:39 CEST | Pressemelding
Rapperen Vickis nyeste musikkvideo #YouToo har blitt plukket ut til den prestisjefylte kortfilmfestivalen i Grimstad. Festivalen går av stabelen 9.-13. juni og videoen er et av mange bidrag som kan stikke av med den gjeve prisen "Gullstolen for beste norske musikkvideo" for 2021.