Over en halv million får ikke sin favorittrett på juleaften

22 prosent av de under 30 år skulle ønske de spiste noe annet enn det som står på middagsbordet på juleaften. Blant alle over 18 år er det 14 prosent som er misfornøyde med julemenyen.

Ribbe er den mest vanlige julemenyen.

Nordmenn er svært tradisjonsbundne når det kommer til menyen på selve julekvelden. Juleribba serveres oftest, selv om pinnekjøtt har økt betydelig i salg de senere årene. I ukene frem mot jul, merker MENY imidlertid at vi i økende grad klar for å prøve ut nye juletradisjoner.

Mindre tradisjonsmat, mer vegetar
- Det er ikke så overraskende at det er flest unge som ikke får sin favorittrett på juleaften. De bestemmer nok i mindre grad menyen som gjester og er kanskje ikke like opptatt av tradisjoner, ei heller like vant til tradisjonsmat ellers i året. De er vokst opp i en tid hvor vi stadig blir influert av det internasjonale kjøkkenet. I tillegg er det blant de unge vi finner flest vegetarianere, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i MENY.

Undersøkelsen er gjennomført av YouGov på oppdrag fra MENY.
På spørsmålet «spiser du vanligvis den middagsretten du har mest lyst på på juleaften?», svarer 83 prosent av alle over 18 år «ja» og 14 prosent «nei». To prosent svarer at de ikke feirer jul. Det er ubetydelige forskjeller knyttet til kjønn og hvor i landet man bor.
Av de over 50 år, spiser 9 av 10 det de har lyst på på juleaften, mens 76 prosent av de under 30 år svarer at de gjør det.

Ifølge en undersøkelse fra Matprat spiser 44 prosent av nordmenn ribbe på julekvelden, mens 34 prosent spiser pinnekjøtt. Kalkun kommer på tredjeplass med 5 prosent. 3 prosent spiser torsk, og 2 prosent svinestek.

Grønn julemeny
Stadig flere får en middagsgjest på juleaften som enten har kuttet ned på kjøttforbruket eller er vegetarianer. Her er oppskrifter på vegetariske julemiddager, blant annet nøttesteik, Vegme "ribbe", julesteik og vegisterkaker.

Ribbe er den mest vanlige julemenyen.
Pinnekjøtt-tallerken
Vegme innbakt nøttestek