Kommunikasjonsforeningen

Oslo tingrett får Åpenhetsprisen 2018

Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris går i år til Oslo tingrett for systematisk arbeid med, og praktisering av, åpenhet og meroffentlighet.
Kommunikasjonssjef i Oslo tingrett, Irene Ramm. Foto: Lydia Elise Nyland Andersen, Kommunikasjonsforeningen

Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris tildeles noen som gjennom sitt virke har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter.

Åpenhetsprisen, som deles ut under Kommunikasjonsforeningens fagdag om digitalisering i Oslo 24. oktober, går i år til Oslo Tingrett.

– Oslo tingrett tildeles Åpenhetsprisen 2018 for deres systematiske arbeid med, og praktisering av, åpenhet og meroffentlighet. De har over en lengre periode lagt sterke føringer for en åpenhetspraksis på et område der dette er varierende. Norges største domstol legger til rette for rask tilgang til dokumenter, og har tatt i bruk automatisert innsyn der det er mulig, uttaler juryen, som i år ble ledet av kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet, Janne Stang Dahl.

Juryen mener kommunikasjonssjef i Oslo tingrett, Irene Ramm, med stab utviser en forbilledlig praktisering av åpenhet, som også utgjør en viktig påminnelse om at tillit i samfunnet bygges gjennom åpenhet og tilgjengelighet.

– Det er veldig hyggelig å motta denne prisen, og særlig hyggelig er det å få vite at det vi har gjort blir lagt merke til og satt pris på. Jeg håper dette kan være til inspirasjon for andre domstoler og andre aktører, uttaler Irene Ramm.

Kommunikasjonssjefen sier hun opplever at Oslo tingrett har tatt en klar føring når det gjelder å praktisere åpenhet:

– Fordi det i domstolen kontinuerlig tas avgjørelser som berører menneskers liv, er det viktig å ha gode ordninger for innsyn og kontroll. Makt som utøves i lukkede rom, har en tendens til å skape mistro. Åpenhet derimot, er med på å sikre god kvalitet i arbeidet og skaper tillit til prosessen og beslutningene.

Juryen for Åpenhetsprisen 2018 besto av:
Janne Stang Dahl (juryleder), Gudrun Lægreid, Tore Bollingmo, Ingrid Nergården Jortveit og Even Westerveld.

Kontaktpersoner:
Janne Stang Dahl, juryleder, tlf. 97 08 11 20

Irene Ramm, kommunikasjonssjef Oslo tingrett, vinner av Åpenhetsprisen 2018,
tlf. 95 00 59 87

Vedlegg: Begrunnelse fra juryen

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Om Kommunikasjonsforeningen

Kommunikasjonsforeningen
Brugata 19

+47 23 31 59 00http://www.kommunikasjon.no

Kommunikasjonsforeningen er landets største faglige interesseorganisasjon for kommunikasjonsmedarbeidere. Foreningen har over 4000 medlemmer fra hele landet i privat og offentlig sektor.

Følg pressemeldinger fra Kommunikasjonsforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kommunikasjonsforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kommunikasjonsforeningen