
Oslo på julenetthandelstoppen i desember: Smykker og underholdning vokser mest

Det viser omsetningsstatistikken fra betaling- og shoppingløsningen Klarnas mer enn 13 000 norske nettbutikker. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
– Oslo er sannsynligvis byen i landet med størst utvalg av fysiske butikker. At byen er på desembertoppen i netthandel sier mye om hvor viktig det er for netthandelen å kunne tilby raske leveringer, men også noe om hvor viktig netthandel er for stadig mer prisbevisste nordmenn. Et fleretall av nordmenn mener lavere priser og bedre muligheter for å sammenligne priser er den store fordelen med netthandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens Oslos befolkning i gjennomsnitt handlet ni prosent mer enn landsgjennomsnittet i perioden 1.-19 desember, handlet innbyggerne i Agder hele 15 prosent mindre og er fylket med minst netthandel.
Her er noen andre funn fra Klarnas omsetningsstatistikk de 19 første dagene i desember:
- Kategoriene som har vokst mest i netthandelen de siste knappe ukene er underholdning og smykker og accessoirer. Sammenlignet med totalen i årets første ni måneder har de vokst med henholdsvis 23 prosent og 21 prosent. Blant kategoriene som utgjør en mindre andel av totalen i desember enn ellers i året, er helse og skjønnhet og hus og hage (henholdsvis fem prosent og 12 prosent).
- Andelen kjøp gjort av aldersgruppene over 41 år har vært høyere så langt i desember enn i både Black Week-perioden og tidligere i år. Mens aldersgruppen 41-56 år økte med åtte prosent sammenlignet med året for øvrig, har også andelen blant dem over 57 år økt med fire prosent.
- Kvinnene er i et knapt flertall blant netthandlerne i desember. Mens andelen kvinner har gått ned siden Black Week, har andelen menn som netthandler gått kraftig opp i samme periode – med hele 11 prosent.
Menn ute i «siste liten» med julegaveinnkjøp
– Menn har handlet mer smykker, vesker og klokker i desember, og det henger nok sammen med julegaveinnkjøp i siste liten. Kvinner har handlet mer barneprodukter. Mye av dette havner nok også under juletreet. Dette er et kjøpsmønster når julen begynner å nærme seg som vi kjenner igjen fra tidligere år, sier Klarna Norges markedsdirektør.
3 av 4 ønsket å gjøre årets julegaveinnkjøp billigere
I forkant av årets julehandel oppga hele tre av fire nordmenn i en stor juleundersøkelse* Klarna har gjennomført at de ønsket å bruke mindre på årets julegaver enn i fjor. Samtidig viser undersøkelsen at et stort flertall mener netthandel er bedre enn fysisk butikk, spesielt når det kommer til muligheten til å finne lavere priser og sammenligne priser.
– Med kostnadsøkningene den siste tiden er det logisk at mange velger å gjøre julehandelen der de opplever at det er billigst og enklest å undersøke priser, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge.
Disse fylkene har så langt handlet mest på nett i desember 2022:
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
Oslo |
109 |
Klær og sko |
Viken |
107 |
Smykker og accessoirer |
Møre og Romsdal |
105 |
Sport og fritid |
Trøndelag |
99 |
Sport og fritid |
Nordland |
98 |
Elektronikk |
Vestfold og Telemark |
98 |
Hus og hage |
Vestland |
98 |
Elektronikk |
Innlandet |
96 |
Underholdning |
Troms og Finnmark |
94 |
Elektronikk |
Rogaland |
90 |
Smykker og accessoirer |
Agder |
85 |
Elektronikk |
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1.desember-19. desember 2022. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder






Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: