Klarna

Oslo på julenetthandelstoppen i desember: Smykker og underholdning vokser mest

Del
Oslos innbyggere har netthandlet mest i Norge så langt i desember. Innkjøp av smykker, tilbehør og underholdning er varekategoriene som har økt mest - med en mer enn 20 prosent høyere andel enn ellers i året.

Det viser omsetningsstatistikken fra betaling- og shoppingløsningen Klarnas mer enn 13 000 norske nettbutikker. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.

– Oslo er sannsynligvis byen i landet med størst utvalg av fysiske butikker. At byen er på desembertoppen i netthandel sier mye om hvor viktig det er for netthandelen å kunne tilby raske leveringer, men også noe om hvor viktig netthandel er for stadig mer prisbevisste nordmenn. Et fleretall av nordmenn mener lavere priser og bedre muligheter for å sammenligne priser er den store fordelen med netthandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mens Oslos befolkning i gjennomsnitt handlet ni prosent mer enn landsgjennomsnittet i perioden 1.-19 desember, handlet innbyggerne i Agder hele 15 prosent mindre og er fylket med minst netthandel.

Her er noen andre funn fra Klarnas omsetningsstatistikk de 19 første dagene i desember:

  • Kategoriene som har vokst mest i netthandelen de siste knappe ukene er underholdning og smykker og accessoirer. Sammenlignet med totalen i årets første ni måneder har de vokst med henholdsvis 23 prosent og 21 prosent. Blant kategoriene som utgjør en mindre andel av totalen i desember enn ellers i året, er helse og skjønnhet og hus og hage (henholdsvis fem prosent og 12 prosent).
  • Andelen kjøp gjort av aldersgruppene over 41 år har vært høyere så langt i desember enn i både Black Week-perioden og tidligere i år. Mens aldersgruppen 41-56 år økte med åtte prosent sammenlignet med året for øvrig, har også andelen blant dem over 57 år økt med fire prosent.
  • Kvinnene er i et knapt flertall blant netthandlerne i desember. Mens andelen kvinner har gått ned siden Black Week, har andelen menn som netthandler gått kraftig opp i samme periode – med hele 11 prosent.

Menn ute i «siste liten» med julegaveinnkjøp

– Menn har handlet mer smykker, vesker og klokker i desember, og det henger nok sammen med julegaveinnkjøp i siste liten. Kvinner har handlet mer barneprodukter. Mye av dette havner nok også under juletreet. Dette er et kjøpsmønster når julen begynner å nærme seg som vi kjenner igjen fra tidligere år, sier Klarna Norges markedsdirektør.

3 av 4 ønsket å gjøre årets julegaveinnkjøp billigere

I forkant av årets julehandel oppga hele tre av fire nordmenn i en stor juleundersøkelse* Klarna har gjennomført at de ønsket å bruke mindre på årets julegaver enn i fjor. Samtidig viser undersøkelsen at et stort flertall mener netthandel er bedre enn fysisk butikk, spesielt når det kommer til muligheten til å finne lavere priser og sammenligne priser.

– Med kostnadsøkningene den siste tiden er det logisk at mange velger å gjøre julehandelen der de opplever at det er billigst og enklest å undersøke priser, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge.

Disse fylkene har så langt handlet mest på nett i desember 2022:

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Favorittkategori***

Oslo

109

Klær og sko

Viken

107

Smykker og accessoirer

Møre og Romsdal

105

Sport og fritid

Trøndelag

99

Sport og fritid

Nordland

98

Elektronikk

Vestfold og Telemark

98

Hus og hage

Vestland

98

Elektronikk

Innlandet

96

Underholdning

Troms og Finnmark

94

Elektronikk

Rogaland

90

Smykker og accessoirer

Agder

85

Elektronikk

* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.

** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1.desember-19. desember 2022. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.

Kontakter

Bilder

Om Klarna

Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye