Oslo og Bykle i Agder på netthandelstoppen så langt i 2022
Mens Oslo topper fylkesoversikten over netthandel i første kvartal 2022, var Bykle i Agder kommunen i Norge hvor det per innbygger er netthandlet mest så langt i år.

Møre og Romsdal er fylket hvor netthandelen har økt mest i årets første tre måneder, sammenlignet med samme periode i 2021.
Det viser salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker fra januar til og med mars i 2022. Klarna er en ledende betalings- og shoppingtjeneste som hjelper kundene med å spare tid og penger og samtidig ha full oversikt.
– Gjennom store deler av pandemiperioden har Oslo vært blant fylkene hvor det har blitt netthandlet mest i Norge. Det virker som dette handlemønsteret fortsetter, også etter at muligheten for å handle i fysiske butikker er tilbake til normalen. Samtidig er det interessant å merke seg at veksten fra i fjor nå er sterkest i Møre og Romsdal og de nordligste fylkene, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Her er noen av hovedfunnene fra netthandelen i første kvartal i 2022:
- Innbyggerne i Oslo netthandlet 11 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjennom Klarna i årets første tre måneder. Deretter følger Troms og Finnmark (6 % over gjennomsnittet). Minst netthandlet innbyggerne i Agder. De handlet hele 16 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen i løpet av årets tre første måneder. Deretter følger Rogaland (12 % under gjennomsnittet.)
- Bykle i Agder er den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i 1. kvartal 2022. Der netthandlet de 60 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Tydal i Trøndelag (54 % over gjennomsnittet) og Valle i Agder (52 % over gjennomsnittet.)
- Fylkene hvor netthandelen økte mest, sammenlignet med samme kvartal i 2021, var Møre og Romsdal (10 % over landsgjennomsnittet), Troms og Finnmark (7 % over gjennomsnittet) og Nordland, Trøndelag (5 % over gjennomsnittet). Lavest var veksten i Oslo (22 prosent under landsgjennomsnittet) og Viken (12 prosent under gjennomsnitt.)
Økt interesse for netthandel - spesielt innenfor daglig- og apotekvarer
Klarnas Shopping Pulse, som er en kvartalsundersøkelse av handlevaner og preferanser i hele 11 av de største vestlige landene, inkludert Norge, viser at selv om andelen nordmenn som foretrekker netthandel fremfor handel i fysisk butikk har økt siden 4. kvartal 2021, er vi fremdeles blant landene hvor flest handler i fysisk butikk:
- Bare i Østerrike og Australia foretrekker de i mindre grad nettbutikker fremfor fysiske butikker enn i Norge. Preferansen for netthandel er størst i Sverige og Storbritannia.
- Mens i gjennomsnitt 32 prosent av de spurte i alle de vestlige markedene oppgir de handler ukentlig eller oftere på nett i løpet av en uke, er det tilsvarende antallet i Norge helt nede på 23 prosent. Det er sammen med Finland den laveste andelen av alle landene.
– Mens klær og sko, underholdning og skjønnhetsprodukter er de kategoriene som oftest blir netthandlet på nett av nordmenn, handler fremdeles et stort flertall mat- og apotekvarer i fysisk butikk. Samtidig er begge disse kategoriene blant dem hvor preferansen for netthandel øker sterkest så langt i år, ikke bare i Norge, men også i en rekke andre land, sier markedsdirektør Thomas Elvestad.
Disse fylkene handlet mest på nett i 1. kvartal 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Oslo |
111 |
Troms og Finnmark |
106 |
Møre og Romsdal |
105 |
Nordland |
105 |
Trøndelag |
105 |
Viken |
102 |
Vestland |
99 |
Innlandet |
95 |
Vestfold og Telemark |
95 |
Rogaland |
88 |
Agder |
84 |
Disse 20 kommunene handlet mest på nett i 1. kvartal 2022
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Bykle |
Agder |
160 |
Tydal |
Trøndelag |
154 |
Valle |
Agder |
152 |
Vardø |
Troms og Finnmark |
148 |
Berlevåg |
Troms og Finnmark |
146 |
Båtsfjord |
Troms og Finnmark |
146 |
Steigen |
Nordland |
145 |
Bardu |
Troms og Finnmark |
144 |
Aukra |
Møre og Romsdal |
140 |
Årdal |
Vestland |
140 |
Flå |
Viken |
139 |
Hemsedal |
Viken |
139 |
Målselv |
Troms og Finnmark |
138 |
Hasvik |
Troms og Finnmark |
137 |
Rødøy |
Nordland |
136 |
Austevoll |
Vestland |
136 |
Aurland |
Vestland |
135 |
Sauda |
Rogaland |
133 |
Lebesby |
Troms og Finnmark |
133 |
Meløy |
Nordland |
132 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-31.mars 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder


Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Med mer enn 5000 ansatte og et aktivt tjenestetilbud i 45 land, er Klarna idag en av de høyest verdsatte ikke noterte fintech-selskapene i verden med en verdivurdering på 45,6 milliarder dollar. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
1 av 3 uten full kontroll: Klarna med nytt digitalt verktøy for shoppingoversikt23.5.2022 07:02:05 CEST | Pressemelding
Selv om flere nordmenn mener de har bedre kontroll på egen økonomi enn i alle andre land, mangler allikevel 1 av 3 full oversikt over eget forbruk.
Klarna passerer 150 millioner kunder: Feirer med globale tilbud i tre dager19.5.2022 13:10:27 CEST | Pressemelding
For å feire at Klarna har passert 150 millioner kunder og 400 000 butikkpartnere globalt, annonserer de nå en tre dagers tilbudsperiode, Dream Deal Days, i samarbeid med noen av verdens mest kjente merkevarer.
Klarna lanserer Virtual Shopping for å gi kundeopplevelsen i fysisk butikk på nett12.5.2022 14:00:46 CEST | Pressemelding
Klarna annonserte i dag lanseringen av sitt nye Virtual Shopping-tilbud i 18 land, inklusive Norge. Nå blir det enkelt for deres mer enn 400 000 tilknyttede butikker over hele verden å ta det beste fra fysiske butikker inn i sine nettbutikker. Allerede fra start har mer enn 300 merkevarer, som Levi’s og Hugo Boss, gått live med den nye tjenesten.
Klarna skal bli global vekstmotor for sine butikkpartnere: Lanserer egen vekstpris for nordiske nettbutikker11.5.2022 14:06:22 CEST | Pressemelding
Samtidig som Klarna satser stort på mer forbrukervennlige og bærekraftige betalingsløsninger, har de investert store summer for å kunne tilby flere markedsføringstjenester til butikker som bruker dem. Med lanseringen av Klarna Growth Awards skal nettbutikker støttes for å fortsette å vokse.
Innbyggerne i Tydal blant dem som har netthandlet mest i Norge så langt i år21.4.2022 07:19:17 CEST | Pressemelding
Bare innbyggerne i Bykle i Agder har handlet mer på nett enn innbyggerne i Tydal kommune i Norge så langt i år. Trøndelag er også blant fylkene hvor det ble handlet mest på nett per innbygger i årets første tre måneder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom