Oppussing og hage på nordmenns sommershoppetopp
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført har en av fire nordmenn (26 %) planer om å bygge, pusse opp eller male i sommer. Deretter er det innkjøp til hage som møbler og lignende som er øverst på ønskelisten.
Kategorien byggevarer kjøpt gjennom Klarnas betalingsløsninger har økt med mer enn 100 prosent i april og mai sammenlignet med samme periode i fjor. Interiør, hage og møbler har hatt en nesten like stor vekst med over 80 prosent.
– Det er helt åpenbart at mange nordmenn planlegger å pusse opp hus og hjem med både ny maling og nytt interiør i løpet av sommeren. Det henger selvsagt sammen med den spesielle sommerferien som koronapandemien har gitt de fleste av oss. Mye av årets ferie- og skattepenger kommer nok til å bli investert i dette, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna er Norges klart største betalingstjeneste på nett med sine mer enn 7000 tilknyttede norske nettbutikker. Det er salgsstatistikk herfra som viser den kraftige omsetningsøkningen innenfor bygg, oppussing, interiør og møbler.
Kjente nordmenn åpner sine dører for å inspirere
For å inspirere sine mange brukere vil Klarna gjennom sommeren besøke flere kjente nordmenn for å ta en titt på hvordan de har det hjemme, og se hvilke løsninger de har valgt. Først ut i YouTube-serien «Klarna stikker innom» er Senkveld-programleder Helene Olafsen. Hun er midt i oppussingen av sitt nye hjem på Malmøya i Oslo.
I tillegg til egne kanoner, et Pippi/Helene-kunstverk og kokende vann i kranen, er det samboer Jørgen Nilsen sin Georg Jensen-samling som får mest oppmerksomhet i seriens første episode.
– Jeg får Georg Jensen av Jørgen til jul og til bursdager, ikke bedt om det, får det likevel, sier Helene i «hjemme hos-videoen».
Klikk her for å se "Klarna stikker innom" hos Helene Olafsen
Ifølge Illums Bolighus er nettopp Georg Jensen en sikker investering til boliginnredningen. Det danske designmerket, som er mer enn 100 år gammelt, er mer aktuelt enn noensinne.
– Hos oss er Georg Jensen et av våre aller største brands. Spesielt den klassiske Bloom-serien er en bestselger. Det blankpolerte stålet, som er et av kjennetegnene til Georg Jensen, er et materiale som aldri går av moten, sier digital markedsansvarlig hos Illums Bolighus, Karen Kjendseth Fjeld.
Ifølge henne har også etterspørselen etter norsk design som Northern og Eikund, sammen med dekorelementer i naturlige organiske former i spreke farger, vært spesielt populært blant deres kunder denne våren.
De fire profilene Klarna stikker innom i første omgang er Helene Olafsen, Micheal Ray Vera Cruz Angeles (aka Mike/akam1k3), Dagny og Thomas Hayes.
5 på topp: Dette er de større kjøpene nordmenn planlegger i sommer:
1. Byggevarer, maling og oppussing (26 %)
2. Grill, hagemøbler, hageutstyr eller planter (16 %)
3. Elektronisk utstyr som tv, data, spillkonsoller eller mobil (14 %)
4. Innredning (møbler, hjemmekontor og lignende (12 %)
5. Sport- og fritidsutstyr (9 %)
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 13-15 gjennomført til sammen 1021 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom