Oppfordrer til ikke å bruke Wizz Air

Unios styre har i dag vedtatt en oppfordring om ikke å benytte flyselskaper som aktivt undergraver det organiserte arbeidslivet. – Når ledelsen i flyselskaper som Wizz Air uttaler i mediene at de har et konkurransefortrinn ved at de verken har eller ønsker fagorganisering, er det klart at vi reagerer, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Unio-leder Ragnhild Lied oppfordrer på vegne av et samlet Unio-styre medlemsforbundene til ikke å fly med selskaper som undergraver det organiserte arbeidslivet, som det ungarske flyselskapet Wizz Air. Foto: Terje Heiestad

Politiets Fellesforbund foreslo på dagens Unio-styremøte en uttalelse mot flyselskaper som på denne måten mener de kan levere et billigere tilbud til sine kunder. Styret vedtok enstemmig følgende uttalelse:

Unio vil i sin drift ikke benytte flyselskaper som aktivt undergraver det organiserte arbeidslivet. Unio oppfordrer forbundene til det samme.

- Flyselskaper som tilbyr billige flybilletter på bekostning av ansattes rettigheter hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv. Det vil i det lange løp vise seg å bli dyrt i et samfunnsmessig perspektiv. Vi oppfordrer derfor våre forbund om ikke å benytte seg av slike selskaper, sier Ragnhild Lied.

Ber om at Høie følger opp egen politikk7.10.2020 11:48:15 CESTPressemelding

- Høie sier at sykepleiermangelen haster mest. Da hadde det jo vært veldig fint om det også kom noen tiltak for å løse utfordringen. Jeg står ved tidligere kritikk. Høie har gode intensjoner og god retorikk, men her har han hatt en gylden mulighet til å gjøre noe med sykepleiermangelen – men jeg ser få konkrete tiltak i statsbudsjettet, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund.