Oppfordrer til ikke å bruke Wizz Air

Unios styre har i dag vedtatt en oppfordring om ikke å benytte flyselskaper som aktivt undergraver det organiserte arbeidslivet. – Når ledelsen i flyselskaper som Wizz Air uttaler i mediene at de har et konkurransefortrinn ved at de verken har eller ønsker fagorganisering, er det klart at vi reagerer, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Unio-leder Ragnhild Lied oppfordrer på vegne av et samlet Unio-styre medlemsforbundene til ikke å fly med selskaper som undergraver det organiserte arbeidslivet, som det ungarske flyselskapet Wizz Air. Foto: Terje Heiestad

Politiets Fellesforbund foreslo på dagens Unio-styremøte en uttalelse mot flyselskaper som på denne måten mener de kan levere et billigere tilbud til sine kunder. Styret vedtok enstemmig følgende uttalelse:

Unio vil i sin drift ikke benytte flyselskaper som aktivt undergraver det organiserte arbeidslivet. Unio oppfordrer forbundene til det samme.

- Flyselskaper som tilbyr billige flybilletter på bekostning av ansattes rettigheter hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv. Det vil i det lange løp vise seg å bli dyrt i et samfunnsmessig perspektiv. Vi oppfordrer derfor våre forbund om ikke å benytte seg av slike selskaper, sier Ragnhild Lied.

Flere voksne vil bli sykepleiere23.7.2021 12:41:10 CEST | Pressemelding

Mens antall yngre søkere til sykepleien går ned, viser tall fra Samordna opptak at flere i aldersgruppen 30 til 49 år har søkt om studieplass i sykepleie. Koronapandemien er trolig en av grunnene til at flere eldre ønsker å bli sykepleiere. – Koronapandemien har gjort folk oppmerksomme på sykepleiernes avgjørende betydning for pasienter og befolkningen, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen.

Stengte døra for tvungen lønnsnemnd16.6.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding

Da Unio Spekter ble kalt inn til arbeidsministeren onsdag med trussel om ny tvungen lønnsnemnd, bestemte forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen seg for å stenge den veien. – Nå er vi tatt i tvungen lønnsnemnd to ganger på rappen. Det var helt klart da vi var hos statsråden at vi ikke ville få streike videre ved sykehusene. Da bestemte vi oss for heller å be om en frivillig nemnd. Det gir oss flere muligheter, sier Larsen.