Olav Thon Gruppen inngår forvaltningsavtale med Knarvik Senter

Knarvik Senter har inngått en forvaltningsavtale med Olav Thon Gruppen, og blir fra 1. september 2021 en del av Olav Thon Gruppens kjøpesenterportefølje.
Knarvik Senter hadde en butikkomsetning på ca. 650 millioner kroner i 2020.

Fra før har Olav Thon Gruppen 83 kjøpesentre i Norge. Olav Thon Gruppens visekonsernsjef, Ole-Christian Hallerud, sier:

– Vi ønsker Knarvik Senter velkommen og vi ser frem til å få være med på å videreutvikle senteret. Vi takker eierne for tilliten de viser med å overlate forvaltningen av senteret til Olav Thon Gruppen.

Butikkomsetning på 650 millioner
Knarvik Senter åpnet for første gang i 1978 og har siden den gang blitt utvidet og ombygd. I 2020 hadde kjøpesenteret en butikkomsetning på ca. 650 millioner kroner. Kjøpesenteret eies av flere lokale eiendomsselskap.

– Eierne av Knarvik Senter er glade for at man har funnet sammen med Norges største aktør innen drift av kjøpesenter. Kjøpesenterbransjen har utviklet seg mye, og vi er nå glad for å ha fått til et samarbeid. Dette vil sikre et variert og godt tilbud til våre kunder, og en positiv drahjelp for våre leietakere. Thon-systemet har muligheten til å sikre Knarvik Senter nye butikker og serveringssteder som vi har manglet for å få et enda mer attraktivt senter. Dette er med å sikre en god fremtid for Knarvik Senter. Vi ønsker vår nye forvaltningspartner velkommen og lykke til, sier Bjarte Vatnøy på vegne av eierne.

Knarvik Senter ligger i Nordhordland i Vestland fylke. Senteret har ca. 60 leietakere og har blant annet vinmonopol, butikker, spisesteder og næringslokaler som leies ut til firmaer.

Leder forretningsutvikling i Olav Thon Gruppen, Ove Skrøvseth, sier:

– Vi er glad for at Knarvik Senter har signert en forvaltningsavtale med oss. Senteret er allerede en viktig møteplass for både handel og kultur i regionen. Vi ser frem til å overta driften og bidra til at senteret blir den valgte handelsdestinasjon i sitt marked. Fokus på god markedsføring, rasjonell drift, trygg handel og attraktive konsepter for kjøpesentrets kunder blir viktige arbeidsoppgaver fremover. Gjennom forvaltningen av Knarvik Senter vil vi styrke vår markedsposisjon innen kjøpesenter i Bergensregionen ytterligere.

Om Knarvik Senter
Kjøpesenteret ligger i Knarvikbygda, ca. 25 kilometer nord for Bergen.
Det er ca. 50 butikker på senteret og 1000 parkeringsplasser.

Olav Thon Gruppen er Norges største kjøpesenteraktør. Konsernet eier og forvalter 83 kjøpesenter i Norge og 11 i Sverige. I 2020 var den totale butikkomsetningen på Olav Thon Gruppens norske kjøpesentre ca. 64,4 milliarder kroner.

Knarvik Senter hadde en butikkomsetning på ca. 650 millioner kroner i 2020.
Knarvik Senter har ca. 60 leietakere og ligger ca. 25 km nord for Bergen.

Konsernet Olav Thon Gruppen omfatter mange virksomheter, hvorav kjernevirksomhetene er eiendom og hotell. De mest kjente merkenavnene våre er Thon Eiendom og Thon Hotels.

I 2022 hadde konsernet ca. 2.700 årsverk. Les årsrapportene våre her.

Olav Thon Gruppen eies av Olav Thon Stiftelsen, som gir deler av overskuddet i Olav Thon Gruppen til samfunnsnyttige formål.

Følg pressemeldinger fra Olav Thon Gruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Olav Thon Gruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Olav Thon Gruppen

Olav Thon Gruppens kjøpesentre omsatte for 78 milliarder i 20235.1.2024 11:20:00 CET | Pressemelding

I 2023 var omsetningen i Olav Thon Gruppens kjøpesentre på 78 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på 5,2 % fra 2022. Også julehandelen i 2023 var god med en vekst på 3,5 % i desember sammenlignet med samme periode i 2022. - I et år som vi vet har vært vanskelig for forbrukerne, er vi meget godt fornøyde med en samlet omsetningsøkning på over 5,2 % i Olav Thon Gruppens kjøpesentre i Norge. Vi kommer til å satse offensivt på å øke markedsandeler i 2024, men vi tror markedet kan bli tøffere i første halvår, og at forbruksveksten avtar noe, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen.

Olav Thon Gruppen kjøper Hotel Terminus i Stockholm - nyåpner som Thon-hotell i 20256.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding

Som et ledd i Thon Hotels’ strategi om å satse i Skandinavia har Olav Thon Gruppen gjennom det svenske datterselskapet Thon Sverige AB inngått en avtale om å kjøpe Hotel Terminus i Stockholm. - Det var først og fremst den sentrale beliggenheten like ved Stockholm sentralstasjon som gjorde at vi fattet interesse for denne svært attraktive hotelleiendommen, uttaler Arne B. Sperre, visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen.

Olav Thon Gruppens resultat første halvår 20237.9.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding

Olav Thon Gruppen hadde et resultat i første halvår på 94 millioner kroner, ned fra 5,3 milliarder kroner i samme periode i fjor. Den store endringen fra i fjor forklares av at verdinedgang på eiendomsporteføljen og finansielle instrumenter i første halvår var 1,7 milliarder kroner, mens det i samme periode i fjor var en verdiøkning på 3,4 milliarder kroner. Resultatet før skattekostnad, verdiendringer og valutaposter ble 2,2 milliarder kroner, en økning på 11 % fra samme periode i fjor.

Vi gratulerer Olav Thon med 100-årsdagen den 29. juni28.6.2023 20:00:00 CEST | Pressemelding

- Jeg har lært Olav Thon godt å kjenne gjennom mine 30 år i konsernet, spesielt i året som har gått, som konsernsjef. Han lever som han lærer, og jeg har dyp beundring for livsverket hans. Det Olav Thon har oppnådd gjennom sitt lange liv, er helt unikt. At Olav Thon nå runder 100, er enda et eksempel på hans imponerende langsiktighet i ett og alt, sier Kjetil Nilsen, konsernsjef i Olav Thon Gruppen.