Økt rekkevidde i nye Audi A3 Sportback 40 TFSIe

Audi A3 Sportback 40 TFSIe bygger videre på plug-in-suksessen forgjengeren, A3 e-tron, startet. Nå er konseptet videreutviklet – med betydelig økt elektrisk rekkevidde.
  • Premium kompaktmodell med forbedret plug-in hybridteknologi
  • Høyspenningsbatteri med høyere energiinnhold og sterkere elektromotor
  • Åpner for bestilling i høst, kundeleveringer starter rundt årsskiftet

– Audi A3 e-tron var en stor suksess og én av våre mest solgte modeller. Nå kommer Audi A3 Sportback 40 TFSIe, som ikke bare fremstår i ny drakt, men også med ny batteriteknologi. Samtidig vokser den, og får enda mer innvendig plass enn forgjengeren. Dermed styrker den nye plug-in hybriden av A3 modellporteføljen vår ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Kraftfullt samspill: TFSI- og elektromotor

Den kompakte plug-in hybridmodellen drives av en 1,4-liters TFSI-motor, i kombinasjon med en ny elmotor. Bensinmotoren yter 110 kW (150 hk), og leverer et dreiemoment på over 250 Nm mellom 1550 og 3500 o/min.

Den elektriske synkronmotoren har permanente magneter og høyere ytelser enn forgjengeren. Her er ytelsene 80 kW (109 hk), og dreiemomentet hele 330 Nm. Som hos forgjengeren er elektromotoren bygget sammen med girkassen, men den nye motoren er lettere og mer kompakt.

Systemytelsen er 150 kW (204 hk), og med maksimalt boost er det samlede dreiemomentet på 350 Nm. Dermed kan den kompakte plug-in hybriden sprinte til 100 km/h på 7,6 sekunder, og nå en toppfart på 227 km/h. Etter hvert blir også en mer kraftfull utgave av A3 TFSIe tilgjengelig.

Nesten 48% økt elektrisk kapasitet

Litium-ion-batteriet har samme fysiske mål som tidligere, men høyre energitetthet takket være forbedret cellekjemi. Det gir et energilager på 13 kWh – nær 48% mer enn i forgjengeren, og en elektrisk rekkevidde på inntil 67 km (WLTP).

Termisk regulering av batteriet gjør at ytelsene er høye også ved varierende utetemperaturer. Bilen starter alltid i elektrisk modus, helt ned til -28 grader. Ladeffekten er også forbedret på nye A3 TFSIe, og lading kan gjøres med inntil 2,9 kW effekt – noe som fullader et tomt batteri på litt over 4 timer.

– Det nye batteriet og mer innvendig plass gjør at A3 Sportback 40 TFSIe er en tilnærmet perfekt allrounder for veldig mange nordmenn. De kan kjøre helelektrisk i hverdagen, samtidig som de kan gjøre lange utflukter effektivt, uten å måtte tenke på lading, sier Elin Sinervo.

Sportslig hybridopplevelse

Når føreren velger kjøremoduset dynamic, slipper hybriddrivlinjen sitt fulle sportslige potensial løs. S tronic-girkassen gir len ynrask kickdown ved full gass, og drivlinjen kan levere fullt boost-dreiemoment i inntil 10 sekunder. I tillegg regenererer den elektriske motoren energi så snart føreren tar foten av gasspedalen.

Alle oppbremsingen inntil ca. 0,3 g kan gjøre med elektromotoren alene, med opptil 40 kW bremseeffekt. Dermed kan A3 Sportback 40 TFSI kjøres som en enpedalbil. Bare når føreren trår enda hardere på bremsepedalen aktiveres de hydrauliske bremsene. Overgangen mellom elektrisk og hydraulisk bremsing skjer sømløst.

Understellet kombinerer god dynamikk med stor grad av komfort, noe den avanserte firelenkers bakakselen legger et godt grunnlag for.

Optimert: plassutnyttelsen

Nye A3 Sportback tilbyr mer plass og funksjonalitet enn forgjengeren. Med en lengde på 4,34 meter og en bredde på 1,82 meter uten speil, har den kompakte premiumbilen vokst rundt 3 cm. Høyden på 1,43 meter og akselavstanden på 2,64 meter er uforandret.

Bagasjerommet i Sportback 40 TFSIe er på 280 liter, som økes til 1100 liter når bakseteryggene legges ned. Om ønskelig kan en elektrisk bakluke med fotsensor leveres.

Det åpnes for bestilling av nye A3 Sportback TFSIe hos norske forhandlere i løpet av oktober, da er også de norske prisene klare. De første bilene kan leveres til kunder rundt årsskiftet.