Økning i nettangrep under korona: Tips for å unngå kredittkortsvindel

Det har vært mange negative konsekvenser av korona-pandemien, og dessverre er en økning i forsøk på kredittkortsvindel en av dem. Les her om hvordan du kan hindre at du blir angrepet, og hva du bør gjøre dersom du blir forsøkt svindlet.
Økning i svindelforsøk på nett under Covid-19: Tips til hvordan du kan unngå nettangrep.  Foto: Istockphoto.
Økning i svindelforsøk på nett under Covid-19: Tips til hvordan du kan unngå nettangrep. Foto: Istockphoto.

Hva er farene

Gjennom Covid-19-pandemien har samfunnet vært helt eller delvis nedstengt i mange land. Selv når landene ikke har vært nedstengt har myndighetene gitt klare råd om å holde seg mest mulig hjemme. Det vil si at folk har besøkt fysiske butikker mye mindre enn vanlig.

Likevel må man ha mat, klær, sko og andre ting. Dermed har netthandelen økt kraftig. Det betyr at antall betalingstransaksjoner på nett også har økt tilsvarende.

Dette har dessverre de som beskjeftiger seg med svindel fått med seg. Deres aktivitet har også økt.

Nasjonal Sikkerhetsmyndighet har på sin nettside nylig publisert en sikkerhetsvurdering for 2021. De er en av flere som påpeker at Covid-19 har ført til økt digital sårbarhet. Det kan innebære angrep mot myndigheter og bedrifter, men også svindelforsøk rettet mot privatpersoner.

Hvis svindlere for eksempel hacker en nettbutikk kan de finne kontonummer som er lagret der, og forsøke å bruke disse kortnumrene. Når kredittkortselskaper oppdager at et kredittkort er blitt misbrukt er det ofte umulig å si sikkert hvordan kortinformasjonen kom på avveie, dersom du selv fortsatt har kortet ditt.

Hva du bør gjøre

Det er noen grunnleggende råd du bør følge for å forsøke å unngå svindelangrep:

• Hold kortet ditt trygt, meld umiddelbart fra dersom du mister det.
  • Hold koder og passord trygge.
  • Ikke ha like passord mange steder.
  • Skift passord med jevne mellomrom.
  • Handle bare fra nettbutikker som har SSL-kryptering. Det betyr at personopplysningene dine blir kryptert.
  • Forsøk å kun handle i nettbutikker med to-trinns verifisering.
  • Bruk skjermlås på telefonen din.

Hvis du følger disse rådene kan du føle deg trygg på at du har gjort alt du kan for å holde kortet ditt trygt. Skulle det likevel skje at du blir angrepet har du god mulighet til å få erstattet eventuelt tap.

To-trinns verifisering

To-trinns verifisering er en god beskyttelse mot svindel. Det er fordi den krever at du som kunde har både ditt kontonummer OG en fysisk gjenstand som din mobiltelefon eller kodebrikke fra banken for å kunne benytte kredittkortet. Da holder det ikke at svindlere får tak i kortnummeret ditt. De får ikke brukt det hvis de ikke i tillegg har kodebrikken din eller mobiltelefonen din.

Det er der poenget med å bruke skjermlås kommer inn. Skulle du være så uheldig å miste telefonen din, er det likevel ikke så enkelt å åpne den og benytte den til verifisering.

Hvis det er gjort en transaksjon på kortet ditt som ikke har benyttet to-trinns verifisering så kan det raskt oppfattes som mistenkelig. Kredittkortselskapene vil ofte plukke opp slike tilfeller, i alle fall hvis det er betydelige beløp.

Det kan du imidlertid ikke være helt sikker på, så du bør være nøye med å gå gjennom regningen din hver måned. Ta kontakt med kortselskapet ditt så raskt som mulig dersom du ser en transaksjon som du ikke kjenner igjen.

Norske kredittkort er trygge

Norske kredittkort er i utgangspunktet svært trygge. Kortselskapene jobber hele tiden med å følge opp sikkerheten. De har rutiner for å fange opp mistenkelige transaksjoner. Dersom de oppdager en slik transaksjon vil de sperre kortet og kontakte eieren.

Hvis en svindel likevel blir gjennomført vil de hjelpe deg dersom du tar kontakt i etterkant. Følg derfor nøye med på regningene dine.

Du kan lese mer om kredittkort, og tips til hvordan du unngår kredittkortsvindel på nettsiden Kredittkortinfo.no/tips-unngå-kredittkortsvindel. Der kan du også lese om hvordan du kan beskytte deg mot såkalt «phishing» eller nettfisking, som det også kalles. Det er falske e-poster som forsøker å lokke deg til å gi fra deg informasjon.

Også Nettavisen.no forteller om den økte mengden svindelforsøk, med blant annet nettfisking. Den seneste tiden er det særlig Posten og Microsoft som har vært misbrukt til dette, og man kan oppleve å motta svindel-e-poster som utgir seg å være fra disse selskapene.

Hvis du mottar en e-post du blir litt usikker på, så ikke klikk på den og ikke åpne noen vedlegg. Ta heller kontakt per telefon med firmaet den utgir seg å være fra, for å sjekke at den er ekte.