Økning i boligannonser og stor interesse i markedet

Onsdag 6. mai presenterte Schibsted sin rapport for første kvartal 2020. Kvartalstallene for FINN totalt viste solide resultater med ni prosent flere annonsebesøk i år, sammenlignet med i fjor, og 16 prosent vekst i april. I tillegg kunne man rapportere om positiv annonsepubliserings-utvikling, med 15 prosent vekst i første kvartal, og 25 prosent vekst i april, sammenlignet med samme periode i fjor.
Når man bryter ned tallene ser man imidlertid at koronakrisen har påvirket de ulike markedsplassene på forskjellige måter. Blant annet har det betydd en ujevn fordeling i tilbud og etterspørsel etter boliger på FINN eiendom.
Stor interesse blant boligkjøpere
- Vi ser en svært god vekst i trafikken på boligannonsene. I forhold til april 2019 har det vært 18 prosent flere besøk på annonsene i april i år, noe som indikerer en stor interesse blant norske boligkjøpere, sier Jørgen Hellestveit, produktdirektør for FINN eiendom.
Han sier videre at det spesielt er “Bolig til salgs” og “Bolig til leie” som bidrar til den høye veksten. Fritidsmarkedet er, ikke overraskende, påvirket av hytterestriksjonene, som varte til 20. april.
- Ser vi på antall publiserte annonser, har vi en nedgang på 12 prosent i mars og 10 prosent i april. I uke 17 så vi en forbedring, da nedgangen var på “kun” 5 prosent, forteller produktdirektøren:
- Når trafikken på FINN eiendom øker og antall boligannonser går ned, så bidrar dette til at hver enkelt annonse får mer effekt. Det er tydelig at de 2,3 millionene nordmenn som besøker boligannonser på FINN hvert år, fortsatt er nysgjerrige på markedet, men situasjonen har nok skapt en del usikkerhet.
Økning i boligannonser og trafikkvekst
Antall nye annonsepubliseringer i kategorien “Bolig til salgs” er hittil i år ned med 3,8 prosent sammenlignet med fjoråret. Fra midten av mars til midten av april så man et markant fall i antall nye annonsepubliseringer, men dette har tatt seg opp etter påske. I tillegg ser man en økning i annonser som blir tatt av markedet og publisert på nytt. Disse annonsene hadde en oppgang på 10 prosent i april, sammenlignet med samme periode i fjor.
Besøk på annonser under “Bolig til salgs” hadde en vekst på 5,1 prosent i første kvartal og 22,4 prosent i april.
- Vi pleier også å se på trafikken på disse annonsene i løpet av de første syv dagene etter publisering. For annonser på “Bolig til salgs” er det en økning på 12 prosent i april mot samme måned i fjor, når vi måler trafikken de første syv dagene, forklarer Hellestveit:
- Annonser for boliger i Rogaland skiller seg ut med 25 prosent trafikkvekst, mens Troms og Finnmark er de eneste områdene med nedgang (6 prosent). Boliger i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger har hatt 13 prosent mer trafikk, og det gir en marginal økt interesse for å bo i disse byene enn ellers i landet.
Drømmen om småbruk i kraftig vekst
Ser man nærmere på prisantydning viser innsikt fra FINN eiendom at interessen for boliger i høyere prisklasser har hatt mest økning i april.
- Disse tallene representerer nok også at mange bruker tid på FINN eiendom for å bli inspirert og drømme seg bort i disse dager. En annen trend som kan bekrefte dette er at annonser for småbruk og gårdsbruk har en økning på hele 38 prosent i april, forteller produktdirektøren.
Fritidsboliger rammet av hytteforbudet
Hytteforbudet som gjaldt inntil 20. april, har påvirket markedet for fritidsboliger kraftig. Antall nye annonsepubliseringer har hatt en nedgang på 22,6 prosent hittil i 2020 sammenlignet med samme periode i fjor.
Trafikken på annonser for fritidsboliger har også hatt en nedgang. I første kvartal var nedgangen på 2,8 prosent og i april var den på 5,8 prosent.
- Det legges ut færre fritidsboliger, men antall besøk holder seg relativt stabilt og ligger nesten på nivå med fjoråret. Dette gir da en økning i gjennomsnittlig antall annonsebesøk, sett opp mot antall publiserte annonser, avslutter Hellestveit.
Nøkkelord
Kontakter
Jørgen HellestveitProduktdirektør - FINN eiendom
Tel:+47 91723615jorgen.hellestveit@finn.noAdéle Cappelen BlystadKommunikasjonsrådgiver - FINN.no
Pressekontakt
Bilder

Om FINN.no
Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.
FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.
FINN er del av Vend Marketplaces ASA (“Vend”) - en familie av markedsplasser med en sterk posisjon i Norden og omtrent 1 730 ansatte. Som et ledende markedsplasselskap innen mobilitet, eiendom, jobb og gjenbruk, tilbyr vi enkle digitale opplevelser utformet for morgendagens behov. Vi gjør det med en tydelig hensikt: å skape bærekraftig verdi og langsiktig vekst – for alle våre interessenter og for samfunnet som helhet
Har du spørsmål om Vend - besøk vår hjemmeside Vend.com.
Følg pressemeldinger fra FINN.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra FINN.no
Høyt reisetempo før jul: USA og feriehjem har voldsom vekst på FINN reise12.12.2025 13:24:59 CET | Pressemelding
Spania holder stand, fjellet tar av – og USA gjør et uventet trafikkhopp etter VM-trekning.
Disse bilene kjemper om å bli «Årets bruktbil 2026» på FINN10.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvilken bruktbil liker nordmenn aller best? Det får vi snart svar på. For aller første gang kårer FINN «Årets bruktbil», og nå presenteres de åtte finalistene som engasjerer bilkjøperne mest.
Stillingsmarkedet bremser inn mot årsslutt3.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Stillingsmarkedet fortsetter å avta inn mot slutten av året, og november viser en markant nedgang innen flere av de største bransjene viser tall fra FINN jobb.
Fire millioner nordmenn sier JA til brukte julegaver20.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Bruktmarkedet går også mot nye rekorder i 2025. FINN torget har nesten 14 millioner annonsepubliseringer så langt i år.
Avventende arbeidsgivere og aktive jobbsøkere preger høsten11.11.2025 12:57:38 CET | Pressemelding
Tall fra FINN jobb viser at det ble publisert 7,5 prosent færre stillingsannonser i oktober enn samme måned i fjor. Månedens vinner på stillingsmarkedet er restaurantbransjen, mens antall publiserte stillingsannonser innen Olje og gass faller.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
