Økning av elbiltyverier i Sverige

Det har vært flere elbiltyverier i Sverige de tre siste månedene. – Utspekulerte tyver utnytter smutthullet i teknologien i nye biler, sier Nils Kristian Brekke i Codan Forsikring, som oppfordrer nordmenn til å aktivere antityverifunksjoner i elbilen.

FLERE ELBILTYVERIER:– Utspekulerte tyver utnytter smutthullet i teknologien i nye biler, sier Nils Kristian Brekke i Codan Forsikring. Foto: Katrine Lunke

45 prosent av nye biler solgt hittil i år er elbiler, og elbilparken i Norge teller ifølge Elbil.no hele 237 000 biler. I Sverige melder Tryg Hansa, søsterselskapet til norske Codan Forsikring, om en økning av elbiltyverier.

– Med en tilbakegang av biltyverier i Norden gjennom mange år, har det vært en økning av elbiltyverier i Sverige. For å forebygge samme tendens i Norge, oppfordrer vi alle elbileiere til å aktivere sikkerhetsfunksjonene mot tyveri som allerede finnes i bilen, sier Nils Kristian Brekke, utreder i Codan.

Utnytter bilens funksjonalitet

Til tross for at elbilandelen i Sverige kun er 4,7 prosent av totalmarkedet hittil i år, er det her tyvene først har utnyttet smutthull i «ny» teknologi.

– Nye elbiler med RFID-teknologi gjør det mulig å starte bilen hvis du befinner deg i nærheten. Utspekulerte tyver bruker elbilens funksjonalitet til sin fordel, sier Brekke.

For Tesla-eiere anbefaler han å aktivere to-trinns verifisering med PIN-kode og «nøkkel» for å starte bilen, og at folk skrur av funksjonen som automatisk åpner bilen når de er i nærheten. Og oppfordrer eiere av andre elbiltyper til å sjekke mulighetene de har for å redusere sannsynligheten for tyveri.

Bestillingstyveri

Forsikringsselskapene i Norge og Sverige har egne ansatte som arbeider med å undersøke kriminelle handlinger. Brekke er en av dem. Han forteller at bilene som har blitt stjålet sannsynligvis er fraktet ut av landet.

– Vi har fått inn opplysninger om at stjålne svenske elbiler har blitt fraktet til Øst-Europa. Dette tyder på at biltyveriene er godt planlagt og at tyven sannsynligvis allerede har en kjøper av den stjålne bilen, sier Brekke.

Følg saker fra Codan Forsikring

Siste saker fra Codan Forsikring