Oda henter over 2 milliarder for å satse internasjonalt

Japanske Softbank, gjennom fondet SoftBank Vision Fund 2 og tech-investor Prosus investerer med Kinnevik og REMA til sammen 223 millioner Euro, i overkant av 2 milliarder NOK. Både SoftBank og Prosus går inn i styret i selskapet
I forbindelse med den internasjonale ekspansjonen skifter selskapet navn til Oda.
- Odas ledende posisjon i Norge er et resultat av selskapets skreddersydde og datadrevne løsning for en personlig tilpasset, helhetlig og forutsigbar opplevelse av dagligvarehandel på nett. Vi er overbevist om at Oda’s kundefokus og markedsledende teknologi for automatisering og effektiv ordrehåndtering er en vinnerkombinasjon. De har en unik mulighet til å lykkes i å skalere internasjonalt, til glede for både nye kunder og leverandører.” sier Munish Varma, Managing Partner for SoftBank Investment Advisers.
Verdens mest effektive nettbutikk for dagligvarer
Siden starten i 2013 har Kolonial.no utviklet en unik forretningsmodell for salg av dagligvarer på nett. Med et registrert plukktempo på 212 UPH (enheter per time), er Kolonial.no verdens mest effektive dagligvarehandel på nett, langt foran den ledende britiske nettbutikken Ocado, med 169 enheter per time. Dette har bidratt til at selskapet allerede i dag er lønnsomme. Selskapets solide vekst, forsterket gjennom pandemien, en markedsandel på 70% av det norske nettdagligvaremarkedet og målrettet arbeid med bærekraft har gjort selskapet spesielt attraktivt for internasjonale investorer.
- Vi er utrolig stolte av at så mange ser det unike vi har bygget, og potensialet fremover. Vi har knekt koden for netthandel av dagligvarer. Siste året har vi for alvor bevist at vi kan levere høy kvalitet til konkurransedyktige priser, ha fornøyde medarbeidere og samtidig være lønnsomme per levering. Korona har forsterket og fremskyndet trender vi har sett lenge. Etterspørselen etter våre tjenester er eksepsjonelt sterk, både i Norge og internasjonalt. Når vi først skal satse ut av Norge, kunne vi ikke drømt om bedre timing og bedre partnere i ryggen, sier Vegard Vik, medgründer og CFO.
Først ut Finland og Tyskland
Som et ledd i den internasjonale satsningen skifter selskapet navn til Oda. Det første markedet utenfor Norge er Finland, der er byggingen av et lager- og logistikksenter utenfor Helsinki allerede godt i gang. Oppstarten er satt til Q4 2021. Deretter er planen å åpne i Tyskland i 2022. Parallelt fortsetter investeringer i utvikling og ekspansjonen i Norge.
- Markedet for netthandel av dagligvarer er fortsatt i en tidlig fase, og representerer store muligheter for vekst sammenlignet med tradisjonell netthandel. Etter å ha bygget og investert i netthandel og matleveranser i ti år, har vi nå en unik ekspertise og mulighet til å skape nye verdier innen e-dagligvarer. Det siste året har Covid skapt et vendepunkt. Odas teknologi og resultater i Norge, gjør selskapet til en ideell partner for oss. Sammen vil vi realisere de enorme mulighetene de kommende året, sier Larry Illg, CEO i Prosus Food.
Gründer og administrende direktør i Oda, Karl Alveng Munthe-Kaas avslutter med at satsing internasjonalt ikke bremser videre utvikling i Norge.
- Norge vil alltid være vårt hjemmemarked. Vi tar med oss verdifull erfaring fra tiden som digital pioner i et tøft norsk dagligvaremarked når vi starter opp i nye land. Samtidig har vi masse planer for videre utvikling i Norge. I dag har vi kunder som krever mye av oss, i alt fra utvalg, kundeservice og bærekraft. Det setter vi pris på når vi nå skal ut til nye kunder, her hjemme og ute, avslutter Munthe-Kaas.
Eierandeler etter emisjonen:
- Kinnevik 21%
- RasmussenGruppen 19%
- Gründere 21%
- Softbank 13,3%
- Prosus 13,3%
- Andre 8,6%
- REMA 4%
Kontakter:
Vegard Vik, medgründer og CFO i Oda, vegard@kolonial.no, mobil: 98676375
Kontakter
Louise FuchsKommunikasjonsdirektør
Tel:90256948louise.fuchs@kolonial.noBilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
André Knüppel blir ny administrerende direktør i Oda4.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Chris Poad går av som CEO i Oda Group. André Knüppel, som er nåværende COO i selskapet, blir ny CEO. Poad vil fortsette som rådgiver for styret. Fremover skal selskapet styrke veksten i Oda Norge og Mathem og øke fokuset på LaaS (Logistics-as-a-Service).
Oda velger Omnicom Media Group (OMG) som nytt mediebyrå i Norden. Avtalen skal ledes fra PHD i Norge23.1.2025 09:14:48 CET | Pressemelding
Det er god fart i PHD om dagen og fremover skal byrået lede kunderelasjonen til Oda med hele Omnicom Media Group (OMG) i ryggen. OMG er et av verdens største mediebyrånettverk med relevant erfaring og bred kompetanse som blir viktig for å skape videre vekst for Oda i Norge og søsterselskapet Mathem i Sverige.
Oda avslutter rekordåret med å knuse Kiwi på pris16.12.2024 11:51:27 CET | Pressemelding
Oda kom på andre plass i VGs matbørs i helgen og var bare 20 kroner bak førsteplassen. - Vi har jobbet knallhardt gjennom året for å kunne levere lave priser på døra, og dette resultatet er et bevis på det. Ekstra gøy er det jo at vi er hele 200 kroner billigere enn Kiwi, de som såkalt aldri gir seg på pris, sier kommersiell direktør i Oda, Anders Hansen.
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom