Oda henter over 2 milliarder for å satse internasjonalt

Den norske netthandel-suksessen Kolonial.no (snart Oda) skal lanseres i Finland i år og Tyskland 2022. Selskapet henter nå over 2 milliarder kroner fra nye og eksisterende investorer for å finansiere satsingen. En milliard går inn i selskapet som ny kapital. De ledende tech-investorene SoftBank og Prosus går inn på eiersiden.

Japanske Softbank, gjennom fondet SoftBank Vision Fund 2 og tech-investor Prosus investerer med Kinnevik og REMA til sammen 223 millioner Euro, i overkant av 2 milliarder NOK. Både SoftBank og Prosus går inn i styret i selskapet

I forbindelse med den internasjonale ekspansjonen skifter selskapet navn til Oda.

- Odas ledende posisjon i Norge er et resultat av selskapets skreddersydde og datadrevne løsning for en personlig tilpasset, helhetlig og forutsigbar opplevelse av dagligvarehandel på nett. Vi er overbevist om at Oda’s kundefokus og markedsledende teknologi for automatisering og effektiv ordrehåndtering er en vinnerkombinasjon. De har en unik mulighet til å lykkes i å skalere internasjonalt, til glede for både nye kunder og leverandører.” sier Munish Varma, Managing Partner for SoftBank Investment Advisers.

Verdens mest effektive nettbutikk for dagligvarer

Siden starten i 2013 har Kolonial.no utviklet en unik forretningsmodell for salg av dagligvarer på nett. Med et registrert plukktempo på 212 UPH (enheter per time), er Kolonial.no verdens mest effektive dagligvarehandel på nett, langt foran den ledende britiske nettbutikken Ocado, med 169 enheter per time. Dette har bidratt til at selskapet allerede i dag er lønnsomme. Selskapets solide vekst, forsterket gjennom pandemien, en markedsandel på 70% av det norske nettdagligvaremarkedet og målrettet arbeid med bærekraft har gjort selskapet spesielt attraktivt for internasjonale investorer.

- Vi er utrolig stolte av at så mange ser det unike vi har bygget, og potensialet fremover. Vi har knekt koden for netthandel av dagligvarer. Siste året har vi for alvor bevist at vi kan levere høy kvalitet til konkurransedyktige priser, ha fornøyde medarbeidere og samtidig være lønnsomme per levering. Korona har forsterket og fremskyndet trender vi har sett lenge. Etterspørselen etter våre tjenester er eksepsjonelt sterk, både i Norge og internasjonalt. Når vi først skal satse ut av Norge, kunne vi ikke drømt om bedre timing og bedre partnere i ryggen, sier Vegard Vik, medgründer og CFO.

Først ut Finland og Tyskland
Som et ledd i den internasjonale satsningen skifter selskapet navn til Oda. Det første markedet utenfor Norge er Finland, der er byggingen av et lager- og logistikksenter utenfor Helsinki allerede godt i gang. Oppstarten er satt til Q4 2021. Deretter er planen å åpne i Tyskland i 2022. Parallelt fortsetter investeringer i utvikling og ekspansjonen i Norge.

- Markedet for netthandel av dagligvarer er fortsatt i en tidlig fase, og representerer store muligheter for vekst sammenlignet med tradisjonell netthandel. Etter å ha bygget og investert i netthandel og matleveranser i ti år, har vi nå en unik ekspertise og mulighet til å skape nye verdier innen e-dagligvarer. Det siste året har Covid skapt et vendepunkt. Odas teknologi og resultater i Norge, gjør selskapet til en ideell partner for oss. Sammen vil vi realisere de enorme mulighetene de kommende året, sier Larry Illg, CEO i Prosus Food.

Gründer og administrende direktør i Oda, Karl Alveng Munthe-Kaas avslutter med at satsing internasjonalt ikke bremser videre utvikling i Norge.

- Norge vil alltid være vårt hjemmemarked. Vi tar med oss verdifull erfaring fra tiden som digital pioner i et tøft norsk dagligvaremarked når vi starter opp i nye land. Samtidig har vi masse planer for videre utvikling i Norge. I dag har vi kunder som krever mye av oss, i alt fra utvalg, kundeservice og bærekraft. Det setter vi pris på når vi nå skal ut til nye kunder, her hjemme og ute, avslutter Munthe-Kaas.

Eierandeler etter emisjonen:

• Kinnevik 21%