Nytt styre i Arbeidsgiverforeningen Spekter

Arbeidsgiverforeningen Spekter har i dag avholdt generalforsamling, hvor det blant annet ble valgt nytt styre for 2020-2021. Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, ble valgt som ny styreleder.

Bernt Reitan Jenssen, ny styreleder i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Foto: Thomas T. Kleiven.

- Jeg ser frem til å bidra til å videreføre det arbeidet Spekter allerede gjør og er blitt kjent for i det norske trepartssamarbeidet, nemlig å være en kompetent, offensiv og nytenkende arbeidsgiverforening og en seriøs, men krevende forhandlingsmotpart, sier Reitan Jenssen.

Det ble også valgt ny nestleder i styret, Ingrid Røynesdal, administrerende direktør i Oslo-Filharmonien.

De øvrige styremedlemmene i Arbeidsgiverforeningen Spekter for 2020-2021 er:

• Stig Slørdahl, administrerende direktør, Helse Midt-Norge RHF, ny
  • Inger Cathrine Bryne, administrerende direktør, Helse Vest RHF, ny
  • Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef, NRK AS, gjenvalgt
  • Åsne Havnelid, administrerende direktør, Norsk Tipping AS, gjenvalgt
  • Tone Wille, konsernsjef, Posten Norge AS, gjenvalgt
  • Auke Lont, konsernsjef, Statnett, ikke på valg i år

Varamedlemmer til styret:

• Anne Kathrine Slungård, direktør, Trondheim Symfoniorkester, ny
  • Birthe K. W. Sjule, administrerende direktør, Sporveien Trikken AS, ny
  • Håvard Selby Ebbestad, administrerende direktør, Fürst medisinsk laboratorium, ny
  • Øystein Mæland, administrerende direktør Akershus universitetssykehus HF, gjenvalgt

Alle valg ble foretatt enstemmig og i tråd med valgkomiteens innstilling.

Ingrid Røynesdal og Bernt Reitan Jenssen er nye som nestleder og styreleder i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Foto: Thomas T. Kleiven.
Det nye styret i Spekter: Øverst fra venstre; Anne-Kari Bratten (adm.dir.), Åsne Havnelid, Anne Kathrine Slungård, Bernt Reitan Jenssen, Stig Slørdahl, Thor Gjermund Eriksen. Øverst i trappen: Tone Wille og Ingrid Røynesdal. Midten i trappa (f.v.): Birthe K. W. Sjule, Inger Cathrine Bryne, Håvard Selby Ebbestad. Nederst (f.v.): Auke Lont og Øystein Mæland. Foto: Thomas T. Kleiven.

Ny krisepakke fra regjeringen: Viktig bidrag for normalisering29.5.2020 13:58:25 CESTPressemelding

- Det er positivt at regjeringens tiltakspakke legger grunnlag for en mer normal situasjon for både virksomheter og ansatte og det er viktig at de foreslåtte tiltakene ikke varer lenger enn nødvendig. Bedriftene er nå avhengig av å raskt få i gang produksjonen, øke produktiviteten og få alle permitterte og arbeidsledige inn i ordinære ansettelsesforhold og verdiskapende arbeid. Det er avgjørende for vekst og velferd, sier Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Frykter kollaps i kollektivtrafikken30.3.2020 20:32:45 CESTPressemelding

- Situasjonen til kollektivtrafikkaktørene er akutt og alvorlig, og krisepakken regjeringen la frem på fredag er for lite forpliktende. Regjeringen varsler en ny gjennomgang i revidert nasjonalbudsjett, men kollektivselskapene har ikke tid til å vente til i mai. Dette er aksjeselskaper som kan gå konkurs dersom det ikke kommer økonomiske midler raskt. Dette er ikke virksomheter som samfunnet bare kan se på at blir avviklet, sier administrerende direktør Anne-Kari Bratten i Spekter.

Streiken fra YS/Negotia var tariffstridig og ulovlig - viktig seier for den norske modellen i Arbeidsretten27.9.2019 10:42:18 CESTPressemelding