Speira

Nytt navn og nye eiere – resirkulert og valset aluminium fra Speira

KPS Capital Partners og Norsk Hydro fullfører salget av Hydros valsevirksomhet

• KPS Capital Partners og Norsk Hydro fullfører salget av Hydros valsevirksomhet
  • Valsevirksomheten som tidligere er kjent som Hydro Rolling, bytter navn til Speira
  • Navnebyttet markerer begynnelsen på et nytt kapittel for det globale aluminiumselskapet innen valsing og resirkulering

Grevenbroich, 1. juni 2021: Den 5.mars 2021 offentliggjorde Norsk Hydro ASA (Hydro) en avtale mellom Hydro og KPS Capital Partners (KPS) om å selge selskapets valsevirksomhet til KPS. Salget av selskapet er nå fullført, og fra og med i dag er valsevirksomheten et separat selskap eid av KPS. Navnet på det nye selskapet er Speira.

Speira drifter syv produksjonsanlegg og et R&D-senter i Tyskland og Norge. Dette inkluderer verdens største valseverk for aluminium, Alunorf, og verdens største fabrikk for overflatebehandling av valset aluminium, Grevenbroich. Speira har ca. 5000 ansatte, hovedsakelig i Tyskland og Norge.

Einar Glomnes blir administrerende direktør for Speira

Einar Glomnes vil fortsette å lede Speira som administrerende direktør, med støtte fra selskapets eksisterende ledelse. Glomnes ledet tidligere Hydros valsevirksomhet som Executive Vice President i Hydro Rolling.

- Jeg er svært fornøyd med at vi har nådd denne milepælen som markerer starten på et nytt kapittel for selskapet. Vi har en spennende reise foran oss og en klar ambisjon om å være en lønnsom og ledende aktør, i tillegg til å sette standarden for bærekraft i vår bransje, sier administrerende direktør i Speira, Einar Glomnes.

- Vi har alt vi trenger for å levere på ambisjonene våre. Vi har fabrikkene og vi har de beste folkene. Nå vil vi bruke kunnskapen og erfaringen vår med valsing og resirkulering av aluminium til å fortsette å levere produkter og løsninger av høy kvalitet, og som i tillegg har et lavt karbonavtrykk.

Fokus på sikkerhet, bærekraft og effektivitet

Speiras nye eiere er KPS – et ledende globalt private equity-selskap som kan vise til en lang track record som eiere for flere store selskap innen metallproduksjon og bilbransjen.

- Målet vårt er å gjøre Speira til verdens ledende aluminiumsselskap. Selskapets størrelse, globale tilstedeværelse, og kvaliteten på anleggene, kombinert med en bred produktportefølje, teknologi og ikke minst kunnskapen til de ansatte danner grunnlaget for en unik investeringsplattform. Speira skal fokusere på bærekraft, innovasjon og produktutvikling. Vi ser frem til å samarbeide med Speiras dyktige lederteam for å skape verdi, øke lønnsomheten og for å oppnå selskapets ambisjoner når det gjelder bærekraft, sier Michael Psaros, en av grunnleggerne og med-administrerende partner i KPS.

Begynnelsen på et nytt kapittel

Speiras vekstreise bygger på bred teknisk ekspertise, og over 100 års erfaring med valsing og resirkulering av aluminium. Selskapet har i tillegg vist en sterk entreprenør-ånd og evne til å snu seg raskt i markedet, og dette markerer starten på et nytt kapittel for selskapet og dets kunder.

- Kundene våre setter pris på vår pålitelighet og høye produktkvalitet. Som et eget selskap er målet vårt å levere banebrytende innovasjon, kvalitet og pålitelighet, sier Glomnes.

Om Speira

Speira er en ledende global produsent av avanserte valsede aluminiumsprodukter, og har en årlig produksjon på omtrent en million tonn aluminium. Speira drifter syv produksjonsanlegg, samt et forsknings- og utviklingssenter i Tyskland og Norge. Dette inkluderer verdens største valseverk for aluminium, Alunorf, og verdens største fabrikk for overflatebehandling av valset aluminium, Grevenbroich. Selskapet har ca. 5000 ansatte, i hovedsak i Tyskland og Norge. Speira er stolt leverandør til noen av verdens mest kjente selskaper innen global bilproduksjon, emballasje, trykkeri, ingeniørvirksomhet og bygg- og anleggsbransjen. For mer informasjon om Speira, sewww.speira.com

Om KPS Capital Partners

Gjennom sine assosierte selskaper administrerer KPC Capital Partners (KPS) investeringsfondet KPS Special Situation Funds, som totalt forvalter ca. 12,8 milliarder dollar (per 31. mars 2021). KPS har i mer enn tre tiår sørget for en betydelig avkastning for virksomhetene de har investert i,  og selskapet eier i dag en rekke industriselskaper på tvers av ulike bransjer, inkludert råvare, forbruk, helse, og industriproduksjon. KPS skaper verdi gjennom samarbeid med dyktige lederteam som forbedrer porteføljeselskapenes strategiske utgangspunkt, og dermed løfter konkurranseevnen og lønnsomheten til selskapene. KPS-fondets porteføljeselskaper har samlet årlige inntekter på ca. 10,9 milliarder dollar, drifter 149 produksjonsanlegg i 22 land og har (direkte og gjennom joint ventures) nærmere 35 000 ansatte over hele verden. For mer informasjon om KPS sin investeringsstrategi og porteføljeselskapene, se www.kpsfund.com .

Om Speira

Speira er en ledende global produsent av avanserte valsede aluminiumsprodukter, og har en årlig produksjon på omtrent en million tonn aluminium. Speira drifter syv produksjonsanlegg, samt et forsknings- og utviklingssenter i Tyskland og Norge. Dette inkluderer verdens største valseverk for aluminium, Alunorf, og verdens største fabrikk for overflatebehandling av valset aluminium, Grevenbroich. Selskapet har ca. 5000 ansatte, i hovedsak i Tyskland og Norge. Speira er stolt leverandør til noen av verdens mest kjente selskaper innen global bilproduksjon, emballasje, trykkeri, ingeniørvirksomhet og bygg- og anleggsbransjen. For mer informasjon om Speira, se www.speira.com

Følg pressemeldinger fra Speira

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Speira på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.