Speira

Speira øker endringstakten

Grevenbroich, 9. mars 2023: 8. mars 2023 signerte Aurea SA en endelig avtale om å kjøpe Real Alloys virksomheter i Sainte-Menehould i Frankrike og Swansea i Storbritannia. Salget er pålagt av Europakommisjonen som en del av Speiras kjøp av Real Alloy; et kjøp som viser Speiras vilje til å investere i å bli et rent valse- og resirkuleringselskap. Begge prosessene vil gjennomføres hvis regulatoriske myndigheter godkjenner dem.
Einar Glomnes, administrerende direktør i Speira
  • Speiras kjøp av Real Alloy Europe nærmer seg fullføring
  • Speira skal investere rundt 30 millioner euro i resirkuleringskapasitet i Rheinwerk
  • Speira har besluttet å stenge smelteverket i Rheinwerk, Tyskland

Som et ledd i satsningen om å bli en ledende aktør innen valset og resirkulert aluminium, har Speira besluttet å stenge smelteverket i Rheinwerk, Tyskland. Selskapet vil samtidig investere mer enn 30 millioner euro i resirkuleringskapasiteten ved det samme anlegget.

– Muligheten til å kjøpe vesentilige deler av Real Alloy Europa og de utfordrende omstendighetene i energimarkedet har satt fart på prosessen med å bli et selskap utelukkende innen valset og resirkulert aluminum, sier Einar Glomnes, administrerende direktør i Speira, og legger til:

– Vi ser fram til å investere i og videreutvikle våre resirkuleringskapasiteter. Det seneste året har Speira investert mer enn 60 millioner euro i resirkulering på verket i Rheinwerk. Fremover blir vårt fokus å øke investeringene innen resirkuleringskapasitet og -kompetanse ved alle Speira-lokasjoner, sier Glomnes.

Nedtrappingen av de resterende 70.000 tonn med væskeproduksjon ved anlegget vil skje i løpet av andre halvdel av 2023. Samtidig vil Speira fortsette å utvikle anlegget til et solid sentrum for støping og resirkulering i hjertet av Europa.

Beslutningen vil påvirke rundt 300 arbeidsplasser ved Rheinwerk. Speira vil forsøke å finne frivillige løsninger for de ansatte som påvirkes av endringen i nært samarbeid med deres tillitsvalgte. Selskapet vil etterleve alle avtalte forpliktelser overfor kundene, der væskeproduksjonen vil erstattes med eksterne metallforsyninger.

Einar Glomnes, administrerende direktør i Speira

Om Speira

Speira er en ledende leverandør av valset og resirkulert aluminium, og produserer omtrent en million tonn valsede aluminiumsprodukter årlig. Speira har syv produksjonsanlegg, samt ett forsknings- og utviklingssenter. Våre lokasjoner i Tyskland og Norge inkluderer vår joint-venture Alunorf, som er verdens største valseverk for aluminium, Grevenbroich, som er verdens største anlegg for overflatebehandling av valset aluminium, i tillegg til en rekke internasjonale salgskontorer. Speira sysselsetter totalt rundt 5000 mennesker. Speira er stolt leverandør til flere av verdens mest kjente selskaper innen bilindustrien, emballasje, print, ingeniørvirksomhet og bygg- og anleggsbransjen. Speiras hovedkvarter ligger i Grevenbroich, Tyskland. For mer informasjon om Speira, besøk speira.com

Følg pressemeldinger fra Speira

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Speira på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Speira