Nytt landsdekkende såkornfond

Styret i Innovasjon Norge har besluttet å gi ProVenture Management III ansvaret for å forvalte et nytt såkornfond. Fondet skal investere i unge bedrifter over hele landet.

Fondet skal sørge for frisk såkornkapital på minst 300 millioner kroner, og med mål om 500 millioner kroner. Staten går inn med 150 millioner kroner, mens forvalterne skal hente inn 150 til 350 millioner kroner i privat kapital.

To av tre nye jobber i næringslivet skapes av de unge bedriftene.

- Norge trenger unge vekstbedrifter. For disse er tilgang på kompetent kapital en utfordring som såkornfondene bidrar til å løse. Dette nye fondet skal investere i 20 til 30 unge bedrifter med internasjonalt vekstpotensial, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Les mer om de norske såkornfondene på innvasjonnorge.no.

Det nye fondet vil rette seg mot oppstartsbedrifter som leverer digitale produkter og løsninger. Regjeringen besluttet å opprette det nye såkornfondet i revidert nasjonalbudsjett 2018.

- Gjennom såkornfondene avlaster staten private investorer for risiko. Såkornfond bidrar med både penger, nettverk og kompetanse. Jeg håper og tror at investorer i hele landet vil være med på å bygge opp fremtidens næringsliv, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Det nye fondet drives på markedsmessige vilkår. Målet er å få fondet operativt i fjerde kvartal i år, og at det skal gjøre sin første investering i første kvartal 2020. ProVenture Management III har base i Trondheim og Stavanger.

Tidligere såkornfond har investert i bedrifter som for eksempel GasSecure, Kolonial.no, Xeneta, Boost Ai, SkandiaEnergi Holding, Swarm64 og Northern.Tech Holding.

For mer informasjon:
ChristianWolff-Skjelbred, investeringsdirektør for såkornfond i Innovasjon Norge,
Tel.: 400 05 354, Christian.Wolff-Skjelbred@innovasjonnorge.no.

Pressevakten i Nærings- og fiskeridepartementet,
Tel.: 902 51 303 (ikke sms), media@nfd.dep.no

Dette mener Innovasjon Norge om statsbudsjettet for 20207.10.2019 11:41:46 CESTPressemelding

- Dette er et godt budsjett for videre utvikling og nødvendig omstilling av norsk næringsliv. Budsjettforslaget gir Innovasjon Norge økte muligheter til å bidra med risikokapital til norske vekstbedrifter. Norge trenger bedrifter som vokser, gir arbeidsplasser og bidrar med skatter og eksportinntekter som sikrer den fremtidige velferden for oss alle, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.