Nye Veier

Nye Veier anbefaler å bygge tre nye tunneler på E6 Øyer – Otta

Del

Utbygging av det andre tunnelløpet i Øyertunnelen, ny tunnel gjennom Kleivberget, valg av tunnelkorridoren forbi Ringebu sentrum og tofeltsvei med utstrakt bruk av forbikjøringsfelt i begge retninger ligger til grunn i planprogrammet for utbyggingen av ca. 50 kilometer med trafikksikker E6 gjennom Gudbrandsdalen.

Planprogrammet gjelder for delstrekningene Øyer – Frya (ca. 40 km) og Sjoa – Otta/Solhjem (ca.10 km).
Planprogrammet gjelder for delstrekningene Øyer – Frya (ca. 40 km) og Sjoa – Otta/Solhjem (ca.10 km).

Nye Veier sender planprogrammet til kommunene nå, slik at det blir lagt ut på høring og at arbeidet med detaljregulering kan starte opp til høsten. Planprogrammet gjelder for delstrekningene Øyer – Frya (ca. 40 km) og Sjoa – Otta/Solhjem (ca.10 km).

- Nye Veier legger frem et planprogram som vil sikre en god E6 gjennom Gudbrandsdalen. Planprogrammet redegjør for hvordan reguleringsplanprosessen skal gjennomføres og er en slags «kokebok» for planprosessen. Med tofeltsvei med fysisk midtdeler og utstrakt bruk av forbikjøringsfelt i begge retninger, etter samme standard som på E6 Frya – Sjoa, får vi en helhetlig trafikksikker vei med redusert reisetid og vesentlig bedre fremkommelighet. Planforslaget løser også kjente utfordringer med flom, lokalvei og myke trafikanter, sier Asbjørn Heieraas, leder for plan og prosjektutvikling i Nye Veier.

Nye Veier har tett dialog med kommunene og de har også hatt kontakt med flere grunneiere i forbindelse med grunnundersøkelser. Nå er det opp til kommunene å legge planprogrammet ut på høring og varsle oppstart av reguleringsplanene.

- Tett og godt samarbeid med kommunene og en bred medvirkningsprosess der alle parter får si sitt er en forutsetning for å få fram et godt veiprosjekt gjennom Gudbrandsdalen. Nå må kommunene bidra for å sikre at det som planlegges kan vedtas. Med vedtatte byggbare reguleringsplaner for hele strekningen og et stortingsgodkjent finansieringsopplegg kan E6-utbyggingen realiseres, sier Heieraas.

I planprogrammet er Nye Veier tydelige på flere viktige punkt. De planlegger blant annet å bygge to nye tunnelstrekninger og nytt løp tunnelløp gjennom Øyertunnelen.

- Det nye tunnelløpet i Øyertunnelen utløses av sikkerhetskrav. På Tretten beholdes dagens E6-kryss. Krysset ved Båtstø fjernes. Mellom Tretten og Fåvang blir det tofeltsvei med forbikjøringsfelt med kryss på Krekke og Fåvang. Gjennom Kleivberget planlegges det med en ca. 1,5 km lang ettløps tunnel og forbi Ringebu foreslår vi i planprogrammet å bygge ny E6-tunnel på nord/øst-siden av sentrum med kryss like ved sentrum og ved eksisterende kryss på Frya. På strekningen Sjoa – Otta/Solhjem er det mindre justeringer av tidligere planer, blant annet relatert til oppdaterte krav, sier Heieraas.

Nye Veier er tydelige på at økt samfunnsøkonomisk nytte og gode samfunnssikkerhetsvurderinger er viktig for å få fram et godt prosjekt.

- Eksisterende E6 har svært varierende standard, fra nylig utbygd trafikksikker vei med 90 km/t til 40 km/t gjennom Ringebu sentrum. I planprogrammet fremgår det at tunnelløsningen forbi Ringebu er det beste alternativet for miljøet, har lavest forventet Co2-utslipp, god nytte med kort vei til/fra sentrum, lavest kostnad og minst usikkerhet, sier Heieraas.

Utfordringene med lokalvei og løsninger for myke trafikanter er også beskrevet i planprogrammet.

- Ny E6 med fysisk midtdeler og fartsgrense på 90 km/t kan utløse behov for sammenhengende lokalvei. Dette kan vi løse ved å kombinere bruk av eksisterende lokalveier med bygging av noen nye delstrekninger. Lokalveiene skal brukes for å nå frem til boliger og gårdsbruk, for gående- og syklende og saktegående kjøretøy som f.eks. traktorer og mopeder og ved omkjøring. Med en helhetlig løsning får vi også fjernet alle de trafikkfarlige av- og påkjøringene som finnes i dag, sier Heieraas.

Arbeidet med planprogrammet er gjennomført av Nye Veier i tett samarbeid med kommunene Øyer, Ringebu og Sel. Det er også etablert et forum for E6-utbyggingen der alle kommunene på strekningen Lillehammer - Dovre, Innlandet fylkeskommune, Norsk Lastebileierforbund og NHO Innlandet er representert. Forumet ledes av Innlandet fylkeskommune. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Planprogrammet gjelder for delstrekningene Øyer – Frya (ca. 40 km) og Sjoa – Otta/Solhjem (ca.10 km).
Planprogrammet gjelder for delstrekningene Øyer – Frya (ca. 40 km) og Sjoa – Otta/Solhjem (ca.10 km).
Last ned bilde
Asbjørn Heieraas, leder for plan og prosjektutvikling i Nye Veier.
Asbjørn Heieraas, leder for plan og prosjektutvikling i Nye Veier.
Last ned bilde

Om Nye Veier

Nye Veier
Nye Veier
Kjøita 6
4630 Kristiansand

+47 479 72 727http://www.nyeveier.no

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene. 

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier

Satser på ladeplass for både mennesker og maskiner1.7.2021 15:56:21 CEST | Pressemelding

Nye Veier har signert kontrakt med Certas Energy Norway AS og Food Folk Norge AS for å drifte veiserviceanlegg med stor ladekapasitet i Mandalskrysset på E39 i Lindesnes, Agder. – For Nye Veier er det viktig å ha veibrukeren i sentrum. Kvaliteten på tjenestene som selskapet tilbyr, gjør oss trygge på at dette blir et spennende konsept for veifarende, sier Magne Bye, leder for grunnerverv og forvaltning i Nye Veier.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom