Nye tiltak for norsk luftfart
Situasjonen i luftfarten er fortsatt krevende på grunn av stor usikkerhet, og flyselskapene har hatt store økonomiske tap gjennom koronakrisen. Det er fortsatt usikkert hvordan luftfarten vil utvikle seg utover i 2021 og i tiden fremover.
- Regjeringen er opptatt av at vi skal ha et godt flytilbud i Norge også etter pandemien. Derfor har vi stilt opp for norsk luftfart med en rekke tiltak siden krisen rammet i mars 2020, og vi følger situasjonen tett. Nå foreslår vi også å innlemme flyselskapene i kompensasjonsordningen for næringslivet. I tillegg foreslår vi at flyselskapene kan søke støtte fra lønnsstøtteordningen som gjelder fra mars 2021, og 10 mill. kroner til et ettårig kompetanseløft for luftfarten, sier Hareide.
Ulike tiltak
Regjeringens mål er at flytilbudet i Norge over tid skal være godt og at det er en sunn konkurranse på stamrutene. På kort sikt, til markedet normaliserer seg etter pandemien, er hovedmålet at det eksisterer et tilstrekkelig flytilbud innenlands.
- Det viktigste tiltaket for et varig godt flytilbud i Norge er å legge til rette for god konkurranse. Da vil flyselskapene som over tid gir passasjerene det beste tilbudet og har sunn økonomi vinne frem, påpeker Hareide.
Tiltak for luftfarten i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett:
- Regjeringen foreslår å bevilge inntil 1 050 mill. kroner ekstra i tilskuddsramme til Avinor, til totalt 3,8 mrd. kroner i 2021.
- Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 102 mill. kroner til å dekke eventuelle tap for Sandefjord lufthavn, Torp og Haugesund lufthavn, Karmøy i andre halvår 2021. Samlet vil dette utgjøre inntil 213 mill. kroner i støtte til de to lufthavnene i 2021.
- Regjeringen foreslår å inkludere flyselskapene i den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet fra og med mai 2021.
- Flyselskapene kan søke støtte fra lønnsstøtteordningen, som gjelder fra mars 2021. Ordningen innebærer at kriserammede foretak kan få støtte per ansatt for ansatte som de tar tilbake fra permittering.
- Regjeringen foreslår 10 mill. kroner til ettårig kompetanseløft for luftfarten.
Regjeringen har det siste året innført en rekke tiltak for å støtte norsk luftfart gjennom pandemien. I fjor bevilget Stortinget 13,9 milliarder kroner til bransjen for å håndtere pandemien, mens det tilsvarende er bevilget og foreslått 8,7 milliarder kroner i 2021.
Beskrivelse |
|
Statlig lånegarantiordning for flyselskap |
6 000 |
Administrasjon av lånegarantiordningen |
6 |
Kjøp av minstetilbud av flyruter og økt kompensasjon på ordinært rutekjøp1 |
1 513 |
Tilskudd til ikke-statlige lufthavner (Haugesund og Torp)1 |
147 |
Tilskudd til Avinor AS1 |
3 600 |
Utsettelse av avdrag på statslån til Avinor AS2 |
444 |
Utbyttefritak for Avinor AS3 |
351 |
Anslag på fritak fra flypassasjeravgiften (bokført) |
1 645 |
Anslag på effekt av lav mva.-sats i 2020 (bokført) |
230 |
Sum 2020 |
13 936 |
Kjøp av minstetilbud av flyruter og økt kompensasjon på ordinært rutekjøp |
1 340 |
Tilskuddsramme til ikke-statlige lufthavner (Torp) |
35 |
Anslag på fritak fra flypassasjeravgiften (bokført) |
1 600 |
Anslag på effekt av lav mva.-sats i 2021 til 1. juli (bokført) |
200 |
Sum Saldert budsjett 2021 |
3 175 |
Tilskuddsramme til Avinor AS første halvår |
2 750 |
Økt tilskuddsramme til ikke-statlige lufthavner (Haugesund og Torp) |
76 |
Hybridlån til Norwegian Air Shuttle ASA4 |
inntil 1 500 |
Sum Prop. 79 S (2020-2021) og Innst. 233 S (2020-2021) |
4 326 |
Tilskuddsramme til Avinor AS andre halvår, inntil |
1 050 |
Økt tilskuddsramme til ikke-statlige lufthavner (Torp og Haugesund), inntil |
102 |
Omdisponering fra flyrutekjøp |
-30 |
Etterbetaling av støtte til ikke-statlige lufthavner for 2020 (Torp) |
30 |
Ettårig kompetanseløft for luftfarten |
10 |
Anslag på effekt av forlenging av lav mva.-sats i 2021 til 1. okt. (bokført) |
75 |
Sum denne proposisjonen (RNB) |
1 237 |
Sum samlede tiltak for luftfarten |
22 674 |
Fotnoter:1) Faktisk utbetaling i 2020. 2) Lånetransaksjon. 3) Utbytte for 2019 iht. gjeldende utbyttepolitikk. 4) Lånetransaksjon. I tillegg til hybridlån kommer bevilgning til obligasjonslån på 3 mrd. kroner. Et slikt obligasjonslån vil NAS benytte til å nedbetale utestående under garantiordningen for luftfarten.
For mer informasjon, se: Revidert nasjonalbudsjett 2021 - regjeringen.no
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom