Nye tiltak for norsk luftfart
Situasjonen i luftfarten er fortsatt krevende på grunn av stor usikkerhet, og flyselskapene har hatt store økonomiske tap gjennom koronakrisen. Det er fortsatt usikkert hvordan luftfarten vil utvikle seg utover i 2021 og i tiden fremover.
- Regjeringen er opptatt av at vi skal ha et godt flytilbud i Norge også etter pandemien. Derfor har vi stilt opp for norsk luftfart med en rekke tiltak siden krisen rammet i mars 2020, og vi følger situasjonen tett. Nå foreslår vi også å innlemme flyselskapene i kompensasjonsordningen for næringslivet. I tillegg foreslår vi at flyselskapene kan søke støtte fra lønnsstøtteordningen som gjelder fra mars 2021, og 10 mill. kroner til et ettårig kompetanseløft for luftfarten, sier Hareide.
Ulike tiltak
Regjeringens mål er at flytilbudet i Norge over tid skal være godt og at det er en sunn konkurranse på stamrutene. På kort sikt, til markedet normaliserer seg etter pandemien, er hovedmålet at det eksisterer et tilstrekkelig flytilbud innenlands.
- Det viktigste tiltaket for et varig godt flytilbud i Norge er å legge til rette for god konkurranse. Da vil flyselskapene som over tid gir passasjerene det beste tilbudet og har sunn økonomi vinne frem, påpeker Hareide.
Tiltak for luftfarten i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett:
- Regjeringen foreslår å bevilge inntil 1 050 mill. kroner ekstra i tilskuddsramme til Avinor, til totalt 3,8 mrd. kroner i 2021.
- Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 102 mill. kroner til å dekke eventuelle tap for Sandefjord lufthavn, Torp og Haugesund lufthavn, Karmøy i andre halvår 2021. Samlet vil dette utgjøre inntil 213 mill. kroner i støtte til de to lufthavnene i 2021.
- Regjeringen foreslår å inkludere flyselskapene i den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet fra og med mai 2021.
- Flyselskapene kan søke støtte fra lønnsstøtteordningen, som gjelder fra mars 2021. Ordningen innebærer at kriserammede foretak kan få støtte per ansatt for ansatte som de tar tilbake fra permittering.
- Regjeringen foreslår 10 mill. kroner til ettårig kompetanseløft for luftfarten.
Regjeringen har det siste året innført en rekke tiltak for å støtte norsk luftfart gjennom pandemien. I fjor bevilget Stortinget 13,9 milliarder kroner til bransjen for å håndtere pandemien, mens det tilsvarende er bevilget og foreslått 8,7 milliarder kroner i 2021.
Beskrivelse |
|
Statlig lånegarantiordning for flyselskap |
6 000 |
Administrasjon av lånegarantiordningen |
6 |
Kjøp av minstetilbud av flyruter og økt kompensasjon på ordinært rutekjøp1 |
1 513 |
Tilskudd til ikke-statlige lufthavner (Haugesund og Torp)1 |
147 |
Tilskudd til Avinor AS1 |
3 600 |
Utsettelse av avdrag på statslån til Avinor AS2 |
444 |
Utbyttefritak for Avinor AS3 |
351 |
Anslag på fritak fra flypassasjeravgiften (bokført) |
1 645 |
Anslag på effekt av lav mva.-sats i 2020 (bokført) |
230 |
Sum 2020 |
13 936 |
Kjøp av minstetilbud av flyruter og økt kompensasjon på ordinært rutekjøp |
1 340 |
Tilskuddsramme til ikke-statlige lufthavner (Torp) |
35 |
Anslag på fritak fra flypassasjeravgiften (bokført) |
1 600 |
Anslag på effekt av lav mva.-sats i 2021 til 1. juli (bokført) |
200 |
Sum Saldert budsjett 2021 |
3 175 |
Tilskuddsramme til Avinor AS første halvår |
2 750 |
Økt tilskuddsramme til ikke-statlige lufthavner (Haugesund og Torp) |
76 |
Hybridlån til Norwegian Air Shuttle ASA4 |
inntil 1 500 |
Sum Prop. 79 S (2020-2021) og Innst. 233 S (2020-2021) |
4 326 |
Tilskuddsramme til Avinor AS andre halvår, inntil |
1 050 |
Økt tilskuddsramme til ikke-statlige lufthavner (Torp og Haugesund), inntil |
102 |
Omdisponering fra flyrutekjøp |
-30 |
Etterbetaling av støtte til ikke-statlige lufthavner for 2020 (Torp) |
30 |
Ettårig kompetanseløft for luftfarten |
10 |
Anslag på effekt av forlenging av lav mva.-sats i 2021 til 1. okt. (bokført) |
75 |
Sum denne proposisjonen (RNB) |
1 237 |
Sum samlede tiltak for luftfarten |
22 674 |
Fotnoter:1) Faktisk utbetaling i 2020. 2) Lånetransaksjon. 3) Utbytte for 2019 iht. gjeldende utbyttepolitikk. 4) Lånetransaksjon. I tillegg til hybridlån kommer bevilgning til obligasjonslån på 3 mrd. kroner. Et slikt obligasjonslån vil NAS benytte til å nedbetale utestående under garantiordningen for luftfarten.
For mer informasjon, se: Revidert nasjonalbudsjett 2021 - regjeringen.no
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Regjeringen vil bruke 58 millioner kroner på utlippsfrie anleggsplasser26.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
– Klimagassutslippene i transportsektoren må ned, og da må vi også få ned utslippene fra anleggsplassene. Gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre store maskiner står for store utslipp av klimagasser. Derfor gir vi også i 2024 tilskudd til ti ulike prosjekter for å teste ut ulike løsninger for på sikt å få anleggsplassene til å bli utslippsfrie, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
- At folk kan bo og leve gode liv i hele landet, er en viktig prioritet for denne regjeringen. Derfor halverte vi maksprisene på FOT-rutene fra 1. april, i tillegg til å øke setekapasiteten og ta inn to nye ruter i ordningen. Nå arbeider vi med et utredningsoppdrag for å se på hvordan vi kan videreutvikle og optimalisere det regionale flytilbudet i Norge. Vi skal gjennomføre en bred vurdering av hvordan vi best mulig kan legge til rette for et godt flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende, men også for staten som kjøper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringen vil sikre god og miljøvennlig transport langs kysten25.4.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig med god og effektiv transport av gods og passasjerer langs kysten. Kystruten har en lang og stolt historie med over 130 år med transport av passasjerer og gods langs kysten fra Bergen til Kirkenes, og regjeringen ønsker å sikre et best mulig tilbud også i fremtiden. Derfor setter vi denne våren i gang et transport- og miljøfaglig utredningsarbeid av kystrutetjenesten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ny Stortingsmelding skal sikre Norges posisjon som foregangsland for droner og ny luftmobilitet25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Vi står overfor et paradigmeskifte i luftfarten, hvor vi ved hjelp av stadig mer avanserte droner kan løse stadig flere og mer komplekse oppgaver i samfunnet. Dette kan i tillegg gjøres mer effektivt og sikkert, til lavere kostnader og med reduserte utslipp. Vi har som mål at Norge fortsatt skal være et foregangsland for droner. Derfor starter vi arbeidet Norges første stortingsmelding for droner og ny luftmobilitet. Denne skal være klar i løpet av våren 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Fem forskningsprosjekter får penger fra Samferdselsdepartementet17.4.2024 12:10:41 CEST | Pressemelding
Av-ising av nullutslippfly og datadrevet salting av vei er to av teknologiprosjektene som nå får penger fra Samferdselsdepartementet. Det er Forskningsrådet som har utpekt de fem prosjektene, som får 40 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom