Medietilsynet

Nye tall fra Medietilsynet: Sosiale medier er de unges viktigste nyhetskilde

Del

Nesten ni av ti 9-18-åringer som er på sosiale medier, konsumerer nyheter på denne plattformen. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. – Det er bra at de unge er nyhetsinteresserte, men det er viktig å være klar over at sosiale medier også kan ha utfordrende sider som nyhetskanal, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Flere barn og unge bruker sosiale medier for å holde seg oppdatert på nyheter sammenlignet med forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018. Foto Medietilsynet
Flere barn og unge bruker sosiale medier for å holde seg oppdatert på nyheter sammenlignet med forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018. Foto Medietilsynet

Undersøkelsen viser også at ni av ti av alle 9-18-åringer oppgir at de leser, hører eller ser nyheter ofte eller av og til, uavhengig av plattform. Andelen som følger med på nyheter, er noe større blant jenter enn gutter, og øker med alder.

Bortsett fra blant de yngste, der den største andelen ser nyheter på NRKs Supernytt, er sosiale medier den mest brukte nyhetskanalen blant 9-18-åringene. Andelen som leser, ser eller hører nyheter i sosiale medier har økt siden forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018.

Medietilsynet: – De unges nyhetsvaner utfordrer den kritiske medieforståelsen

– Tallene viser at barn og ungdom er interesserte i nyheter, og det er positivt. Men det kan være bekymringsfullt hvis sosiale medier erstatter redaktørstyrte medier. Algoritmene øker faren for å få mer av det samme, og dermed gå glipp av viktige nyheter. Vi vet også at det er enkelt å spre desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, sier Velsand.

Medietilsynet er derfor opptatt av at det er viktig å utvikle barn og ungdoms kritiske medieforståelse, slik at de for eksempel lærer om kildekritikk.

Undersøkelsen viser også at stadig færre barn og unge leser nyheter i papiraviser, og over halvparten av 9-18-åringene gjør det aldri. To av tre leser nyheter i nettaviser, og vg.no er den mest populære.

– De unges nyhetskonsum skjer først og fremst på digitale plattformer. Det gjør det viktig for mediehusene å digitalisere nyhetsinnholdet, slik at de treffer de unge der de er, sier Velsand.

Ungdom velger Snapchat, mens de yngste velger Supernytt

Mens sosiale medier og Snapchat er mest populært blant ungdom for å oppdatere seg på nyheter, er Supernytt mest brukt blant 9-12-åringene. Spesielt gjelder det de aller yngste; over ni av ti av 9-11-åringene sier de ser på dette nyhetsprogrammet fra NRK. Barn og unge er mest interesserte i nyheter om underholdning og kjendiser, sport, kunst og kultur.

– Andelen 9-11-åringer som ser på Supernytt har økt med nesten ti prosentpoeng på to år. 94 prosent i denne aldersgruppen ser nå på NRKs nyhetsprogram for barn, noe som befester Supernytts posisjon. Samtidig ser vi at de yngste barna også ser og hører mer nyheter i sosiale medier enn i 2018. Det kan indikere at de minste barna begynner å konsumere nyheter tidligere enn før, sier Velsand.

Om barn og unges nyhetsvaner

  • 91 prosent av alle 9-18-åringer oppgir at de leser, hører eller ser nyheter ofte eller av og til, uavhengig av plattform. Andelen som følger med på nyheter, er noe større blant jenter enn gutter, og den øker med alder.
  • 87 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier, leser, ser eller hører nyheter på denne plattformen. Halvparten av 9-10-åringene bruker sosiale medier for å holde seg oppdaterte på nyheter, mens nesten alle i aldersgruppen 15-18 år gjør det samme.
  • Snapchat er det mest populære sosiale mediet for nyhetskonsum, og blir brukt av 63 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier.
  • NRKs Supernytt er mest populært blant 9-12-åringene, særlig de yngste. 94 prosent av 9-11-åringene ser på Supernytt, mot 83 prosent av 12-åringene.
  • 83 prosent ser nyheter på tv, 65 prosent leser nyheter i nettaviser og 52 prosent hører nyheter på podkast og radio. Vg.no er den mest populære nettavisen.
  • 56 prosent leser ikke nyheter i papiraviser. Andelen som leser nyheter i papiraviser er nesten halvert siden 2016.
  • 50 prosent leser, hører eller ser nyheter om underholdning og kjendiser. Nyheter om sport (44 prosent), kultur og kunst (30 prosent) og utenriks (26 prosent) er også populært. Debatt og kommentarer (14 prosent) og nyheter om næringsliv og økonomi (12 prosent) er minst populært blant 9-18-åringene.
  • Når 9-18-åringene ser på youtubere, bloggere og påvirkere på nett, er innhold om musikk (62 prosent), gaming (59 prosent) og tullevideoer (54 prosent) sett av flest.

Les hele delrapporten om barn og unges nyhetsvaner fra Barn og medier 2020 her

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Flere barn og unge bruker sosiale medier for å holde seg oppdatert på nyheter sammenlignet med forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018. Foto Medietilsynet
Flere barn og unge bruker sosiale medier for å holde seg oppdatert på nyheter sammenlignet med forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018. Foto Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg saker fra Medietilsynet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Medietilsynet

Ny behandling av støtte til samisk avis etter avgjerd i Medieklagenemnda22.10.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Fleirtalet i Medieklagenemnda har gitt ISAMI.Press AS medhald i klaga på avslag om støtte til den samiske avisa Sámi Odasmagasiidna. Medietilsynet meinte at gåveabonnement ikkje skulle telje med i opplaget til publikasjonen, og avslo derfor søknaden. – Vi tar til etterretning at fleirtalet i Medieklagenemnda har ei anna oppfatning, og gjer no ei ny opplagsberekning, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Medietilsynet med Norges største undersøkelser om barns medievaner16.10.2020 09:05:06 CESTPressemelding

Medietilsynet publiserer nå en samlet versjon av undersøkelsene Barn og medier 2020 og Foreldre og medier 2020. Undersøkelsene er Norges største i sitt slag, og til sammen har 3 400 barn og unge mellom 9–18 år og 2 000 foreldre deltatt i årets to undersøker om barns mediebruk. – Undersøkelsene gir viktig innsikt i mange aspekter ved barn og ungdoms digitale mediehverdag, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom