Nye tall fra Medietilsynet: Sosiale medier er de unges viktigste nyhetskilde

Undersøkelsen viser også at ni av ti av alle 9-18-åringer oppgir at de leser, hører eller ser nyheter ofte eller av og til, uavhengig av plattform. Andelen som følger med på nyheter, er noe større blant jenter enn gutter, og øker med alder.
Bortsett fra blant de yngste, der den største andelen ser nyheter på NRKs Supernytt, er sosiale medier den mest brukte nyhetskanalen blant 9-18-åringene. Andelen som leser, ser eller hører nyheter i sosiale medier har økt siden forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018.
Medietilsynet: – De unges nyhetsvaner utfordrer den kritiske medieforståelsen
– Tallene viser at barn og ungdom er interesserte i nyheter, og det er positivt. Men det kan være bekymringsfullt hvis sosiale medier erstatter redaktørstyrte medier. Algoritmene øker faren for å få mer av det samme, og dermed gå glipp av viktige nyheter. Vi vet også at det er enkelt å spre desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, sier Velsand.
Medietilsynet er derfor opptatt av at det er viktig å utvikle barn og ungdoms kritiske medieforståelse, slik at de for eksempel lærer om kildekritikk.
Undersøkelsen viser også at stadig færre barn og unge leser nyheter i papiraviser, og over halvparten av 9-18-åringene gjør det aldri. To av tre leser nyheter i nettaviser, og vg.no er den mest populære.
– De unges nyhetskonsum skjer først og fremst på digitale plattformer. Det gjør det viktig for mediehusene å digitalisere nyhetsinnholdet, slik at de treffer de unge der de er, sier Velsand.
Ungdom velger Snapchat, mens de yngste velger Supernytt
Mens sosiale medier og Snapchat er mest populært blant ungdom for å oppdatere seg på nyheter, er Supernytt mest brukt blant 9-12-åringene. Spesielt gjelder det de aller yngste; over ni av ti av 9-11-åringene sier de ser på dette nyhetsprogrammet fra NRK. Barn og unge er mest interesserte i nyheter om underholdning og kjendiser, sport, kunst og kultur.
– Andelen 9-11-åringer som ser på Supernytt har økt med nesten ti prosentpoeng på to år. 94 prosent i denne aldersgruppen ser nå på NRKs nyhetsprogram for barn, noe som befester Supernytts posisjon. Samtidig ser vi at de yngste barna også ser og hører mer nyheter i sosiale medier enn i 2018. Det kan indikere at de minste barna begynner å konsumere nyheter tidligere enn før, sier Velsand.
Om barn og unges nyhetsvaner
- 91 prosent av alle 9-18-åringer oppgir at de leser, hører eller ser nyheter ofte eller av og til, uavhengig av plattform. Andelen som følger med på nyheter, er noe større blant jenter enn gutter, og den øker med alder.
- 87 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier, leser, ser eller hører nyheter på denne plattformen. Halvparten av 9-10-åringene bruker sosiale medier for å holde seg oppdaterte på nyheter, mens nesten alle i aldersgruppen 15-18 år gjør det samme.
- Snapchat er det mest populære sosiale mediet for nyhetskonsum, og blir brukt av 63 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier.
- NRKs Supernytt er mest populært blant 9-12-åringene, særlig de yngste. 94 prosent av 9-11-åringene ser på Supernytt, mot 83 prosent av 12-åringene.
- 83 prosent ser nyheter på tv, 65 prosent leser nyheter i nettaviser og 52 prosent hører nyheter på podkast og radio. Vg.no er den mest populære nettavisen.
- 56 prosent leser ikke nyheter i papiraviser. Andelen som leser nyheter i papiraviser er nesten halvert siden 2016.
- 50 prosent leser, hører eller ser nyheter om underholdning og kjendiser. Nyheter om sport (44 prosent), kultur og kunst (30 prosent) og utenriks (26 prosent) er også populært. Debatt og kommentarer (14 prosent) og nyheter om næringsliv og økonomi (12 prosent) er minst populært blant 9-18-åringene.
- Når 9-18-åringene ser på youtubere, bloggere og påvirkere på nett, er innhold om musikk (62 prosent), gaming (59 prosent) og tullevideoer (54 prosent) sett av flest.
Les hele delrapporten om barn og unges nyhetsvaner fra Barn og medier 2020 her
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Over 100 medier får innovasjonsstøtte25.5.2023 07:05:00 CEST | Pressemelding
Prosjektet der 72 lokalaviser skal samarbeide om å lage lokal, ambisiøs datajournalistikk får mest, med 3,6 millioner kroner i støtte. – Innovasjonsstøtten skal gjøre det enklere for små, lokale medier å digitalisere og fornye seg, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
1. pinsedag er det forbode å sende reklame på tv og radio24.5.2023 07:05:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame søndag 28. mai i år, sidan det er forbode å sende reklame 1. pinsedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Lokale tv- og radiokanalar får over ni millionar i støtte22.5.2023 07:05:00 CEST | Pressemelding
Ein del av støtta på 9,2 millionar kroner går til tv- og radioprogram som skal dekke ulike sider ved valet til hausten. – Støtta er med på å styrke det lokale demokratiet og mediemangfaldet rundt om i landet, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter brudd på reklameregler15.5.2023 07:05:00 CEST | Pressemelding
TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter å ha brutt regelen om når sponsor skal identifiseres i et program. – Regelen er laget for å gjøre seerne oppmerksomme på at et redaksjonelt program er sponset, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Medietilsynet ønsker nye EU-regler for digitale tjenester velkommen3.5.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
De nye EU-reglene for digitale tjenester (DSA) skal gjøre det tryggere for folk å være på nett og samtidig sikre ytringsfriheten. – Internasjonale reguleringer som DSA er også viktige for at Medietilsynet skal kunne løse sitt samfunnsoppdrag på best mulig måte framover, konkluderer Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i tilsynets årsrapport for 2022.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom