Nye styremedlemmer i Bane NOR
Renate Larsen, Hildegunn Naas-Bibow og Adele Bugge Norman Pran ble valgt til styremedlemmer på ordinært foretaksmøte 21. juni i år, mens Baard Haugen ble gjenvalgt for to år. Styret har med dette seks aksjonærvalgte styremedlemmer (Cato Hellesjø, Olaf Melbø, Baard Haugen, Renate Larsen, Hildegunn Naas-Bibow og Adele Bugge Norman Pran) og to ansattvalgte styremedlemmer (Solbjørg Engeset og Torfinn Håverstad).
Vil bidra med viktige perspektiver
Renate Larsen (1975, Troms og Finnmark) er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH). Larsen har lang leder- og styreerfaring og har særlig jobbet med restrukturering, omstilling, strategi- og forretningsutvikling – både i selskaper med krav til lønnsomhet og selskaper med krav til effektiv oppnåelse av sektorpolitiske mål. Larsen er administrerende direktør i Norges Sjømatråd AS og har tidligere blant annet vært administrerende direktør og CFO i Lerøy Aurora AS. Hun er i dag styreleder i Helse Nord RHF og har tidligere vært styremedlem i blant annet Folketrygdfondet.
Hildegunn Naas-Bibow (1972, Oslo) er siviløkonom fra NHH og har en MBA (Master of Business Administration) fra Harvard Business School. Naas-Bibow fratrer etter sommeren som partner i PwC, hvor hun har arbeidet i vel 20 år. Hun har tidligere arbeidet internasjonalt i BCG. Naas-Bibow har som konsulent særlig jobbet med problemstillinger knyttet til strategi og organisering, omstillingsprosesser og selskapsetableringer innen bygg- og anleggsbransjen og industrivirksomhet.
Adele Bugge Norman Pran (1970, Oslo) er jurist fra Universitetet i Oslo og har en mastergrad i regnskap og revisjon fra NHH. Pran driver i dag selvstendig virksomhet som strategisk rådgiver og styremedlem. Hun har tidligere vært partner og CFO i Herkules Capital, der hun blant annet arbeidet med kriseledelse og kommunikasjon knyttet til investeringsporteføljen, uttak av synergier og kompetanseoverføring mellom porteføljeselskapene. Pran har bred styreerfaring og er i dag blant annet styremedlem i Yara ASA.
Om Bane NOR SF
Bane NOR har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom.
Statens begrunnelse for eierskapet i Bane NOR er å ivareta forvaltning og utvikling av nasjonal jernbaneinfrastruktur og jernbaneeiendom. Statens mål som eier er kostnadseffektiv forvaltning og utvikling av en sikker og tilgjengelig jernbaneinfrastruktur og jernbanerelatert eiendomsvirksomhet. Staten eier 100 prosent av statsforetaket Bane NOR.
For flere opplysninger - se:
- Samferdselsdepartementets nettside om Bane NOR SF
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding
Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.
Akershus får 30 millioner kroner til å styrke busstilbudet etter midlertidig stengning av Ring 122.11.2024 11:46:00 CET | Pressemelding
– For å gjøre det enklere og mer attraktivt å reise kollektivt foreslår vi å bevilge 30 millioner kroner som Akershus kan bruke til å styrke sitt busstilbud. Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.
Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding
– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding
– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom