Nye Mills-tuber sparer miljøet for 3500 tonn CO2

Alle Mills-tuber består nå av 100 prosent resirkulert aluminium. Det betyr redusert klimaavtrykk for 21 millioner tuber i året.
Slik vil baksiden av tuben se ut de neste månedene.

Det gjelder for alle tubene Mills produserer: Mills kaviar, Polarkaviar, Kaviarmix, Majones og Remulade, samt majones fra Vita hjertego’. Til sammen er det snakk om rundt 21 millioner tuber årlig ut fra fabrikken i Fredrikstad.

Ved å endre fra aluminium som utvinnes for første gang til resirkulert aluminium reduseres Mills-tubene klimagassutslippet med 74 prosent årlig. Dette tilsvarer over 3500 tonn med CO2 eller 272 runder rundt ekvator med bensinbil.

Nytt design

I anledning endringen kommer tubene å være tydelig merket «resirkulert» de neste månedene.

–  Vi vet at mange ønsker å ta bærekraftige valg i matbutikken, og dette er en måte å hjelpe dem på vei. Vi håper også at forbrukere blir mer bevisst på klimafordelene ved å resirkulere aluminium. Målet er at andelen tuber som blir resirkulert etter bruk øker, og at færre havner i restavfallet, sier produktsjef Marthe Romnes i Mills.

Emballasjen består av 100 prosent resirkulert aluminium, utenom korken som er av plast. 95 prosent av den resirkulerte aluminiumen kommer fra forbrukeravfall og de resterende fem fra industriavfall.

Samme gode smak

Resirkuleringen skjer ved 700 graders varme, så alle bakterier og urenheter forsvinner. Aluminiumet beholder alle sine egenskaper etter resirkuleringsprosessen og kan gjenvinnes uendelig mange ganger.

Mills kan forsikre alle tilhengere at verken smak, holdbarhet eller kvalitet blir påvirket som følge av endringen.

Husk å levere din tube i glass og metallinnsamlingen etter bruk!

Slik vil baksiden av tuben se ut de neste månedene.