Nye Mercedes-Benz GLC på siste vintertesting i Sverige
- GLC har lenge vært en populær modell, og nå kommer den snart som en helt ny utgave. Spesielt spennende er det at den som ladbar hybrid får en rekkevidde på over 100 kilometer etter WLTP-standarden. Det gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, samtidig som den ekstra rekkevidden fra forbrenningsmotoren er tilgjengelig når du trenger den, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Vintertestingen er en viktig del av utviklingsprosessen
Vintertestingen er en vesentlig og viktig kvalitetskomponent i utviklingsprosessen av en bil. Et testsenter, som er satt opp spesielt for vintertester, gir omfattende muligheter. Her er det bakker med stigninger på opptil 20 prosent, varierende glatte underlag, og ferdighetsbaner. Disse utfordringene stiller ekstremt høye krav til drivverket og kontrollsystemene.
Under de avsluttende testene analyseres de siste detaljene av ingeniørene, i nært samarbeid med de aktuelle utviklingsavdelingene som er på stedet. Samtidig tilbakelegges flere hundre tusen kilometer med bilene i ulike tester som en del av et utholdenhetstestløp. Totalt sett er flere hundre spesialister involvert i testing, og rundt 7 millioner kilometer blir kjørt. Utviklingsperioden er på rundt 4 år.
Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkter fra både S-Klasse og C-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediesystem. Som en del av 360-graders kameraet, gjøres panseret gjennomsiktig på skjermen i off-road-modus, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.
Bakakselstyring med styrevinkel på opptil 4,5 grader er tilgjengelig som ekstrautstyr. Det er også DIGITAL LIGHT med projiseringsfunksjoner (avhengig av landsspesifikke reguleringer).
Plug-in hybrid med over 100 kilometer rekkevidde
Som plug-in hybrid vil nye GLC kunne tilbakelegge over 100 kilometer (WLTP) i helelektrisk modus. Fjerdegenerasjonshybriden har 9G-TRONIC automatgir, og den elektriske motoren har en effekt på 100 kW og et dreiemoment på 440 Nm.
GLC vil også komme med bensinmotor (M254) og dieselmotor (OM654M). De ladbare hybridene vil være basert på disse.
Alle motorer er elektrifiserte med andregenerasjons integrert startgenerator i sammenheng med et 48 volt-system.
|
M254 |
OM654M |
Drivstoff |
Bensin |
Diesel |
Motorvolum |
1.999 cc |
1.993 |
Effekt |
Opptil 190 kW |
Opptil 195 kW |
Dreiemoment |
Opptil 400 Nm |
Opptil 550 Nm |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse24.4.2024 13:09:38 CEST | Pressemelding
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom