Mercedes-Benz Norge

EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort

Del

Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.

Mercedes-Benz EQS
EQS har fått en omfattende oppdatering. Takket være økt batterikapasitet får EQS en rekkevidde på opptil 822 kilometer.

- Med den omfattende oppdateringen av EQS har Mercedes-Benz tatt vårt elektriske flaggskip til et nytt nivå. Baksetepassasjerene kan lene seg tilbake i uovertruffen komfort, mens sjåføren nyter en luksuriøs kjøreopplevelse. Vi kan i tillegg glede oss over en rekkevidde på over 800 kilometer, noe som ikke bare er imponerende, men også et bevis på vår kontinuerlige innovasjon, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Rekkevidde på opptil 822 kilometer
Takket være økt batterikapasitet fra 108,4 kWh til 118 kWh, øker rekkevidden på EQS 450 4MATIC fra 717 kilometer til 799 kilometer, noe som innebærer en økning på mer enn 11 prosent. EQS 450+ imponerer med å gå over 800-kilometersgrensen, med en rekkevidde på opptil 822 kilometer.

I tillegg har Mercedes-Benz oppgradert både EQE og EQS med 4MATIC firehjulstrekk ved å øke tilhengervekten fra 750 til 1.700 kg, noe som plasserer dem på samme nivå som SUV-variantene i form av tauekapasitet. En annen innovativ forbedring er optimaliseringen av bremsesystemet. På grunn av høy grad av regenerativ bremsing under vanlig bruk, brukes bremseskivene sjeldnere sammenlignet med biler med forbrenningsmotor. For å sikre optimal ytelse og vedlikehold, vil i fremtiden en spesiell funksjon vedlikeholde bremsesystemet ved å automatisk legge klossene på skivene fra tid til annen.

Mercedes-Benz%20EQS

Økt komfort for baksetepassasjerene
EQS kan utstyres med den valgfrie Rear Comfort Package Plus med Executive seter, som nå har en spesiell fotstøtte på høyre side. Denne er strategisk plassert mellom forsetets skinner, og gir baksetepassasjerene muligheten til å hvile føttene i en skråstilt stilling, noe som merkbart forbedrer komforten. Forsetet på passasjersiden kan også vippes fremover, og ryggstøtten bak kan justeres opp til 38 grader, noe som åpner for mer plass. Tilleggsutstyret inkluderer også setevarme Plus og nakke- og skuldervarme bak, samt pneumatisk justering av setedybden.

At Mercedes-Benz har økt komforten i baksetet til EQS i flere trinn, gjelder også baksetepakken som har vært standard en stund. Vinkelen på ryggstøtten kan justeres fra 27 til 36 grader med et enkelt knappetrykk, og et lagdelt utseende på setetrekkene fremhever det individuelle setedesignet. Tillegg av fem millimeter ekstra skum i ryggstøtten sikrer en enda mykere og mer behagelig følelse.

Enda mer standardutstyr
MBUX Hyperscreen, den store buede skjermenheten, som under en felles glassflate visuelt smelter sammen tre skjermer til en, er nå standard på EQS. Varmepumpe øker klimakomforten og effektiviteten og er nå også standard. Spillvarmen fra den elektriske enheten og høyvoltsbatteriet kan derfor brukes til å varme opp interiøret, noe som reduserer behovet for strøm til varmeren og derfor øker rekkevidden.

Regenereringsnivået på EQS har økt, og mer regenerering betyr mer energi utvunnet og dermed lengre rekkevidde. Mercedes-Benz har nå også optimalisert bremsesystemet: Det gir en bedre pedalfølelse takket være en modifisert bremsekraftsylinder.

Mercedes-Benz%20EQS

Automatisk filskifte
Med funksjonen «Automatic Lane Change» (ALC) tilbyr Mercedes-Benz nå også en intelligent videreutvikling av kjøreassistentsystemer i SAE Level 2-serien i Europa. Automatisk filskifte støttes på motorveier med to strukturelt separate kjørefelt med en spesifisert fartsgrense på opptil 140 km/t. I de oppgraderte EQS-modellene er funksjonen installert fra fabrikk.

Automatisk filskifte er en del av Active Distance Assist DISTRONIC med Active Steering Assist. Hvis et langsommere kjøretøy kjører foran, kan bilen selv starte filskifte innenfor et hastighetsområde på 80-140 km/t. Hvis radarene oppdager tilstrekkelig plass og kjørefeltmarkeringene identifiseres, kan den kjøre forbi et langsommere kjøretøy helt automatisk. Forutsetningene er motorvei med minst to kjørefelt og at kjøretøyet er utstyrt med MBUX-navigasjon. Systemet krever ikke ytterligere innspill fra sjåføren for å utføre det automatiske filskiftet, men ansvaret for å kjøre kjøretøyet forblir hos sjåføren, og filskifte må derfor overvåkes fortløpende. Mercedes-Benz tilbyr allerede automatisk filskifte for enkelte modellserier i USA og Canada.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye