Nye Mercedes-Benz GLA - Mer plass med mindre fotavtrykk

Med nye GLA er fornyelsen av kompaktklassen fra Mercedes-Benz komplett. Den nye modellen har avansert utstyr fra klassene over og har blitt betraktelig romsligere enn sin forgjenger. Norske priser er forventet på nyåret med lansering til våren.
Mercedes-AMG GLA 35 4Matic

- Valgfrihet og skreddersøm har alltid vært vesentlige elementer for kunder som velger Mercedes-Benz. Kompaktklassen består nå av totalt åtte modeller og strekker seg fra A-Klasse, via linjelekre CLA til off-roaderen GLB. GLA kombinerer det beste fra disse og byr på teknologi vi sjelden ser i denne klassen, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Mer plass med mindre fotavtrykk

Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren og selv om den er 1,5 cm kortere tilbys et betraktelig romsligere interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak og bagasjerommet, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter. Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere og mer oppreist enn forgjengeren, og dermed mer typisk for en SUV. Sammenliknet med A-Klasse sitter de to ovennevnte hele 14 cm høyere, som gir bedre oversikt i trafikken. Baksetene kan også justeres 14 centimeter i lengderetningen (opsjon), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt, gir kundene fleksibilitet til å konfigurere GLA etter egne ønsker og behov.

De to bokstavene GL i GLA illustrerer koblingen til GeLände, terreng. Dette er designmessig ivaretatt av en oppreist front, korte overheng foran og bak, og beskyttende kledning rundt hele bilen. Bestilles bilen med 4Matic firehjulsdrift er den også en habil terrengbil med Off-Roadpakke som standard.

MBUX: Mer avansert enn noen gang

Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og får sensorer i det innvendige speilhuset for tilpasse skjerminnhold basert på armbevegelser. Med disse sensorene kan eksempelvis leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet vil lampen automatisk tenne når bevegelsen oppdages av det infrarøde kameraet.

Massasje og musikk

Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke fra Garmin og kobler denne til bilen vil Energizing Coach automatisk komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Semiautonom med sikker sikt

Nye GLA tar ytterligere skritt når det gjelder sikkerhet, med avanserte assistansefunksjoner på S-Klassenivå. Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Automatisk nødbremsassistent er standard og kan bremse ved hastigheter på opptil 60 km/t for stasjonære kjøretøy og fotgjengere som krysser veien foran. Avhengig av situasjonen skal dette kunne forhindre kollisjoner opp til en hastighet på 50 km/t.

Et annet element som øker både komfort og sikkerhet er tilvalget Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.

Motoralternativer fra salgsstart

Fra salgsstart tilbys GLA 200 med en effektiv firesylindret bensinmotor, mens de som ønsker mer krefter og kos på svingete vei kan velge versjonen fra Affalterbach. Motoren i Mercedes-AMG GLA 35 4Matic er basert på M 260, men vesentlig oppgradert av AMG med blant annet nytt luftinntak og en twin-scroll turbo med to parallelle kanaler for optimal respons i hele registeret. AMG Performance 4MATIC sikrer at kreftene forplantes til underlaget og kan finjusteres med fem ulike kjøreprogrammer og AMG dynamics. Alle valgmuligheter kan styres fra det nye sportsrattet med programerbare knapper.

- GLA er forventet til Norge på våren, og de første motoralternativene vil etter hvert følges av en ladbar hybrid med omkring 70 km elektrisk rekkevidde. Det er også svært gledelig å kunne bekrefte at den helelektriske EQA kommer i 2020, avslutter Myhre.

Tekniske data

GLA 200 AMG GLA 35 4MATIC
Motor R4 R4
Girkasse 7G-DCT AMG SPEEDSHIFT DCT 8G
Volum (cc) 1332 1991
Ytelse (hk) 163 306
Dreiemoment (Nm) 250 400
Blandet forbruk (l/mil) 0,56-0,59 0,74-0,75
Blandet CO2-utslipp (g/km) 129-135 170-171
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 8,7 5,1
Toppfart (km/t) 210 250

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.