Nye funn fra Utøyastudie slippes mandag

10 år etter terroren 22. juli 2011 har en høy andel av de overlevende fra Utøya fremdeles omfattende vansker som følge av terrorangrepet.

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har fulgt overlevende og pårørende gjennom fire datainnsamlinger siden 2011.

Mandag 31. mai kl. 08.00 legges oppsummeringen av den siste studien på www.nkvts.no

– Dette er nedslående. Vi hadde regnet med at en del ville ha det vanskelig fremdeles, men ikke at det gjaldt så mange, sier forskningsleder Grete Dyb.

Tirsdag 1. juni inviterer vi til digital konferanse der vi oppsummerer 10 års forskning på de berørte av terrorangrepet på Utøya og i Regjeringskvartalet.

Sendingen kan følges her fra kl 9.00 den 1. juni:

www.videoforweb.no/nkvts

Fakta om studien:

Alle som var på Utøya under terroren har blitt invitert til å delta i studien. Åtte av ti har valgt å dele av egne opplevelser og erfaringer i en eller flere av de fire intervjurundene utført mellom 2011 og 2020. Mange foreldre til dem som var på øya under terroren har også deltatt. Til sammen har deltagere og intervjuere gjennomført over 2 000 intervjuer over hele landet.

Terrorangrepet. Opplevelser og reaksjoner hos de som overlevde på Utøya - NKVTS