Nye Fretexbokser i Oslo - slik kan du være med på å støtte miljø og sosialt arbeid

Trenger du et push for å komme i gang med ryddinga i klesskapet? Fretex har utplassert 16 nye Fretexbokser i Oslo: Nordstrand, Søndre Nordstrand, Østensjø, Stovner, Grorud og Follo, og tar gjerne imot klær og tilbehør som kan gjenbrukes.
Butikkeier Bjørn Andersen på YX 7-Eleven Mosseveien med den nye Fretexboksen. Foto: Thrani Jeyachanderan

Oslo-borgere bidrar til bærekraftig gjenbruk

- Det flotte med tøyinnsamling i Oslo er at vi får kortreist gjenbruk; med sorteringsanlegg på Alnabru og flere Fretexbutikker i byen, bruker vi lite energi på transport. Hovedstaden er et bærekraftig innsamlingssted, og vi ønsker derfor å få mer klær i Oslo, sier Kristin Hareide, direktør i Fretex Miljø.

Klær og tilbehør som Oslofolk gir til gjenbruk er også viktig for å kunne drive Frelsesarmeens sosiale arbeid. Gavene deles ut og inntekten fra bruktsalget bidrar til å finansiere viktig arbeid for mennesker som opplever at livet er vanskelig. I fjor gikk 26.2 millioner kroner fra bruktinntektene i Fretex til sosiale formål.

Fretex ønsker å rette en stor takk til grunneierne som har gitt de nye Fretexboksene plass. De er stadig på utkikk etter nye plasseringer til tøyboksene sine.

Ønsker å bidra til en positiv sak

På YX 7- Eleven i Mosseveien på Nordstrand har Bjørn Andersen vært butikkeier siden 2002, her har også en av de nye Fretexboksene fått plass. Andersen er fornøyd med samarbeidet han har hatt med Fretex og er glad for å kunne bidra i Fretex sitt arbeid.

- Jeg tenker at Fretex er en seriøs aktør. Det er en positiv sak som jeg synes er hyggelig å støtte, sier Bjørn Andersen og fortsetter:

- Fretex ordner med boksen, kundene kan levere klær, det er ingen forsøpling og ikke noe trøbbel for meg, sier Andersen.

Gi til gjenbruk og velg gjenbruk når du handler

Mote- og tekstilbransjen er en av de mest forurensende industrier i verden. For å produsere én enkelt t-skjorte kreves ca. 1400 liter vann. Det tilsvarer mer enn 10 fulle badekar. I snitt handler vi om lag 13-16 kilo klær hvert år, og hvert femte av våre plagg blir sjelden eller aldri brukt.

-  Når du gir til Fretex, er du med på å avlaste miljøet for en stor mengde kjemikalier og energi som går til produksjon av klær og fargestoffer, samt transport og avfallshåndtering, sier Kristin Hareide.

Fakta:

• Du kan finne nærmeste Fretexboks ved å søke i kartet på vår hjemmeside eller i Google Maps. Det er også mulig å gi direkte til Fretexbutikker, i Fretexposen i alle landets Post i butikk og i flere klesbutikker, blant annet hos Lindex, Bik Bok, Cubus og Dressmann.
  • Til Fretex kan du gi klær, tekstiler, sko, belter, skjerf, smykker og annet tilbehør som er hele, rene og tørre. Vi ønsker at gavene er hele og fine slik at de kan gjenbrukes, enten via salg eller Frelsesarmeens utdeling. En enkel huskeregel når du gir til Fretex er derfor: Helt, rent og tørt.
  • Visste du at Fretex har sensorer i tøyboksene? Sensorene sender oss oppdateringer på fyllingsgrad flere ganger i døgnet, slik kan vi sikre at boksen tømmes før den blir full og tøy settes på utsiden.
  • Fretex er den eneste innsamlingsaktøren med egne sorteringsanlegg i Norge.
  • Klær som ikke blir solgt i Norge, eksporteres til sorteringsanlegg som jobber ut fra de samme prinsippene som Fretex sine egne anlegg. Eksporten forlenger klærnes levetid, skaper arbeidsplasser flere steder i landet og er med på å finansiere Frelsesarmeens sosiale arbeid.
  • I 2022 mottok vi ca. 13.528 tonn tøy og sparte 51 136 tonn CO2 gjennom gjenbruk.

Kristin Hareide, direktør i Fretex Miljø. Foto: Morten Bendiksen