Nye EQS med rekkevidde på opptil 770 km - Verdenspremiere 15. april

Det nærmer seg verdenspremiere på nye EQS, med kun få dager igjen til 15. april. EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform og har derfor mange fordeler med hensyn til plass og design. Rekkevidden er på opptil 770 km (WLTP), og to batteristørrelser på 90 kWh og 107.8 kWh vil være tilgjengelig. I tillegg har EQS verdensrekord i aerodynamikk for produksjonsbiler med en cd-verdi fra 0,20. Forventet lansering i Norge er i løpet av høsten 2021.
Nye EQS med rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP)

- Elektriske EQS setter en ny standard i luksus-segmentet med en rekkevidde på opptil 770 kilometer etter WLTP. Med intelligente ladeløsninger vil du kunne fylle på 300 km i løpet av knappe 15 minutter, noe vi tror blir meget godt mottatt av kundene. De første bilene er forventet i Norge i løpet av høsten 2021, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

En helt ny elektrisk plattform
EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform som er skalerbar og kan brukes på tvers av modellserier. Takket være det modulære designet kan elementer som akselavstand, sporvidde, systemkomponenter og batteristørrelse tilpasses. Konseptet er dermed optimalisert for å imøtekomme alle krav fra en fremtidsrettet og batterielektrisk modellfamilie. De kommende modellene EQE sedan, EQE SUV og EQS SUV er også basert på den nye plattformen.

EQS 450+ og EQS 580 4MATIC
EQS får en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP), mens effekten strekker seg fra 245 kW til 385 kW. På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS.

EQS 450+

Kombinert elektrisk forbruk (WLTP)

15,7-20,4 kWh/100 km

Kombinert CO2 utslipp (WLTP)

0 g/km

Dreiemoment

568 Nm

EQS 580 4MATIC

Kombinert elektrisk forbruk (WLTP)

17,4-21,8kWh/100 km

Kombinert CO2 utslipp (WLTP)

0 g/km

Dreiemoment

855 Nm

*Toppfarten er begrenset til 210 km/t.

Tilgjengelig med bak- eller firehjulstrekk
Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC har også en motor på forakselen4MATIC-modellene har i tillegg en Torque Shift funksjon som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

EQS har en intelligent regenerering som kan justeres i tre forskjellige steg via handlene bak rattet. Den fungerer også situasjonsoptimalisert ved hjelp av ECO-Assistenten. Regenereringseffekten er på opptil 290 kW under optimale forhold.

En ny generasjon batterier med energiinnhold på opptil 107,8 kWh
En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet er tilgjengelig på EQS. Det største av de to batteriene har et netto energiinnhold på 107,8 kWh som er rundt 26 prosent mer enn EQC. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.

Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWh og tolv cellemoduler. Produksjonen av batterisystemene utføres på Hedelfingen-fabrikken, og programmeringen utføres på Mercedes-Benz Battery Competence Centre.

Grønn lading og intelligent navigering
EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading. Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.

Green Charging sikrer bruk av energi fra fornybare ressurser til offentlig lading. De ladede energimengdene balanseres med grønn strøm etter den faktiske ladeprosessen. I tillegg skapes insentiver for å investere i fornybare energisystemer. Grønn lading og kjøring kan oppleves via MBUX og Mercedes me-appen. Med Plug & Charge er det bare å koble til laderen, og lading og fakturering skjer automatisk med kommunikasjon direkte via ladekabelen. I tillegg finnes en funksjon for øko-lading. En rekke forskjellige tiltak iverksettes for å redusere batteriets belastning under lading, og dermed reduseres også den naturlige aldringsprosessen til batteriet. Det kan også stilles inn ladningsavbrudd slik at ladeprosessen avbrytes til tider som er valgt av kunden. For eksempel kan du stille inn ladningsavbrudd på ettermiddagen hvis det er billigere strøm på kvelden.

Mercedes me Charge er for tiden det største ladningsnettverket over hele verden med over 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa.

Møt verdensmesteren i aerodynamikk
Med en cd-verdi fra 0,20 har EQS den beste aerodynamikken blant alle produksjonsbiler, noe som positivt påvirker rekkevidden så vel som støykomforten. Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er bare noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse. I tillegg er det gjort aerodynamiske finjusteringer med hjulspoilere og bakspoiler for optimalisert løft og luftmotstand.

For å redusere vindstøy til et minimum har EQS gjennomgått omfattende utviklingstrinn. Blant annet tallrike optimaliseringer innen dørstruktur og forsegling, og for første gang, seks sidevinduer i en Mercedes. For å redusere vindstøy og senke cd-verdien ytterligere har A-stolpene fått en spesialformet list og dørene har innfellbare dørhåndtak. En spesiell akustisk komfortpakke med svært effektive laminerte glassruter er også tilgjengelig.

Bærekraft: tenker på morgendagen allerede i dag
Som en del av "Ambition 2039"-initiativet jobber Mercedes-Benz med å tilby en karbon-nøytral flåte med nye biler innen 20 år fra nå. Allerede i 2030 ønsker selskapet at mer enn halvparten av bilene det selger skal ha elektriske drivsystemer. Dette inkluderer helelektriske biler og plug-in-hybrider. På mange områder tenker Mercedes på morgendagen allerede i dag, og har designet EQS med tanke på bærekraft. EQS er produsert på en CO2-nøytral basis, og det brukes ressursbesparende materialer med en totalvekt på mer enn 80 kg i modellen.

Blant annet er kabelkanalene laget av resirkulert plast og gulvbelegget er laget av resirkulert garn. Aluminium for den indre delen av panseret er sertifisert av Aluminium Stewardship Initiative (ASI) som bærekraftig produsert. EQS produseres på «Factory 56» ved Mercedes-Benz-fabrikken i Sindelfingen som er det mest moderne produksjonsanlegget til Mercedes-Benz.

EQS - Den elektriske drivlinjen
EQS - Den elektriske drivlinjen
EQS - Batteri
EQS - Batteri

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.