Nye Audi Q7: Løftet til neste nivå

Audi Q7 får en gjennomgripende oppdatering, både visuelt og teknisk. Den store SUV-en får Q-familiens nye design, og kombinerer skarpere dynamikk med utsøkt komfort – i kombinasjon med de generøse plassforholdene. Nye Audi Q7 blir lansert i september.
  • Mer kraftfull: Nytt design, med klar SUV-karakteristikk og prestisjefaktor
  • Meir dynamikk: Aktive krengningsstabilisatorer, luftfjæring og firehjulsstyring
  • Mer høyteknologi: Touchbasert betjening, HD Matrix laserlys og 48 volt mildhybrid

– Q7 er en viktig bil for oss. Audis SUV-segment står sterkt i det norske markedet, og Q7 er én av våre mest populære modeller de siste årene. Det blir derfor gøy å få den tilbake i ny, oppdatert drakt og spekket med ny teknologi. Her er det gjort store endringer både på utsiden og på innsiden, men den beholder likevel alle de kvalitetene som har gjort den så populær på det norske markedet; den er tilgjengelig med både fem og syv seter, er klasseledende på plass, leveres med både bensin og diesel, samt at den også kommer tilbake som ladbar hybrid. Dette er en bil vi gleder oss til å introdusere til det norske markedet senere i år, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Den oktagonale singelframe-grillen, med seks stående lameller, gir bilen et enda mer kraftfullt uttrykk. De todelte luftinntakene på sidene har en skarpere linjeføring, som sammen med den synlige avslutningen på beskyttelsesplaten mellom dem, understreker SUV-ens økte bakkeklaring – og offroadkvaliteter. Frontlyktene, om ønskelig med HD Matrix LED-teknologi og Audis laserlys, understreker bilens bredde med selve lysgrafikken.

Bak binder en iøynefallende chrome-stripe sammen baklysene. Det grafiske formspråket i lyktene er teknisk, og helheten trekker den horisontale karosserilinjen forover. Designerne har oppnådd et stramt uttrykk med rene flater i hele bilens bredde, spesielt i området rundt nummerskiltet. I S-line utgave (ekstrautstyr) blir fremtoningen enda mer markant.

Viktige dynamiske forbedringer

Audi har gjort merkbare endringer i Q7s dynamiske repertoar. I tillegg til en optimert firehjulsstyring, som tillater så mye som fem graders utslag i motsatt retning i lav fart, er det mulig å bestille Q7 med aktive elektromekaniske aktive krengningsstabilisatorer. Når du kjører rett frem, gir det vesentlig mindre vibrasjoner som forplanter seg oppover i bilen på dårlig vei. Ved sportslig svingkjøring, vil derimot stabilisatorstagene motvirke bilens bevegelser, noe som reduserer krengningen betydelig.

Resultatet er at Q7 er kvikkstyrt og lettmanøvrert både i byen og gjennom hårnålsvinger, samtidig som den har utsøkt fjæringskomfort og utmerkede langtursegenskaper – spesielt i kombinasjon med det adaptive luftunderstellet. Det gir også variabel bakkeklaring, og gjør Audi Q7 klar for offroadutfordringer. Velges S-line eksteriør, inkluderer det en anelse fastere sportsversjon av det adaptive luftunderstellet, som senker bilen 15 mm.

Mildhybrid blir standard – plug-in kommer også

Alle motoralternativene i Audi Q7 er tilkoplet en åttetrinns automatisk girkasse og permanent firehjulsdrift. To dieselmotorer blir tilgjengelige ved lansering. Kort tid etter markedsintroduksjonen kan også en bensinmotor kunne leveres, og like deretter følger en plug-in hybrid.

Mildhybridteknologi som standard spiller en viktig rolle i å effektivisere drivlinjene. I vanlig bruk kan kundene redusere forbruket med opptil 0,7 liter per 100 km med denne teknologien. Den sentrale komponenten i mildhybridsystemet er en beltedrevet starter og generator (BAS). Den leverer opptil 8 kW effekt til 48-volt anlegget, som lagrer energien i et litium-ion-batteri.

Dersom føreren letter på gasspedalen mellom 55 og 160 km/h, kan Audi Q7 regenerere energi, rulle på tomgang, eller seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått. BAS-enheten starter motoren igjen så snart gasspedalen berøres, og det gjør den raskere og smidigere enn en konvensjonell startmotor. Start-stopp-området begynner ved 22 km/h.

Innvendig luksus

Uavhengig av om Audi Q7 velges som fem- eller syvseter, kombinerer den en absolutt høyverdig interiøropplevelse med praktiske hverdagskvaliteter.  Den overgår sine direkte konkurrenter i innvendig lengde, i takhøyde og i albuerom foran og bak.

Cockpitarkitekturen harmonerer perfekt med det nye, digitale betjeningskonseptet, som er basert på to store touchskjermer med haptisk og akustisk tilbakemelding. Når de er avslått, blir de nesten usynlige – som en de av de sorte, dekorative flatene i interiøret.

«MMI navigation plus» gir det ypperste av connectivity. Det har “LTE Advanced”, Wi-Fi hotspot, naturlig stemmekontroll og tilbyr hele den omfattende «Audi connect»-porteføljen av tjenester. Alt fra nettbasert trafikkinformasjon, navigasjon med Google Earth og trafikklysinformasjon fra «Car-to-X» blir tilgjengelig.

«Adaptive crusie assist» kombinerer funksjonene fra «adaptive speed assist», «traffic jam assist» og «active lane assist», noe som reduserer belastningen på føreren – spesielt på lengre turer. Sammen med «efficiency assist» bremser og akselererer systemet Q7 i samsvar med de aktuelle trafikkforholdene. «Emergency assist» er en nyhet som stopper bilen og varsler redningstjenestene dersom føreren slutter å respondere.