Nye Audi A3: Versjon 4.0

I 1996 etablerte Audi en ny bilklasse: Premiumkompakt. Nå lanseres den fjerde generasjonen av suksessmodellen A3 – sportslig, digital og tilkoblet. En rekke innovasjoner fra premiumklassen kombineres med det progressive designspråket.
  • Femdørs kompaktbil med sportslig design i premium-segmentet
  • Teknologi fra luksusklassen: Infotainment, understell og førerassistentsystemer
  • Kraftfulle motorer med høy effektivitet

– Audi A3 fremstår i helt ny drakt. Den nye generasjonen introduserer viktige innovasjoner og teknologi til kompaktklassen, samtidig som den vokser og får enda mer innvendig plass enn forgjengeren. Nye Audi A3 bidrar virkelig til å styrke modellporteføljen vår ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Hun legger til:

– Vi har fornyet hele modellporteføljen vår, samtidig som utvalget av elektrifiserte biler øker med rask takt. Vi forventer at 2020 blir tidenes beste år for Audi i Norge.

Distinkt: design og lys

Kompakte proporsjoner og et sportslig design – slik fremstår den nye Audi A3 Sportback. I fronten bidrar den brede «Singeframe»-grillen og de store luftinntakene til det dynamiske utseende. Hjulbuene er tydelig markert og skulderlinjen markerer distinkt sidene fra frontlykter til baklykter. Flaten under er buet innover – et nytt element i Audis designspråk.

Digitale kjørelys som en del av LED-Matrix-lyktene er også en innovasjon. De har et mønster satt sammen av tre ganger fem LED-segmenter. Det gir den nye Audi A3 en helt spesiell lyssignatur.

Den sportslige og høyverdig designen fortsetter i interiøret. En ny girvelger, dekorelementer av aluminium eller karbon, markante dørhåndtak og instrumenter med «black-panel»-utseende gir et sofistikert inntrykk. For første gang brukes setetrekk av resirkulerte PET-flasker, med stilfulle kontrastsømmer.

Digitalisert: betjening og display

Cockpiten i A3 Sportback er førerfokusert. Her benyttes kjente elementer fra Audis større modeller, med for eksempel et 10.1-tommers touchbetjeningspanel sentralt i midtkonsollen som standard. Systemet har håndskriftgjenkjenning, gir akustisk tilbakemelding, og kan også styres med tale.

Også instrumentpanelet er digitalt i alle utgavene av A3, og med «Audi Virtual Cockpit» gir det mulighet til stor navigasjonskartvisning rett foran rattet. I «Plus»-utgaven er størrelsen hele 12,3 tommer, og instrumentene har tre forskjellige visninger – blant annet en ekstra sportslig variant. Head-up-display kan leveres som ekstrautstyr.

Intensivert: infotainment

MMI-betjeningssystemet er basert på tredje generasjon av det modulære infotainmentsystemet, med ti ganger mer datakraft enn i foregående utgave. Systemet håndterer alle «connectivity»-funksjonene, for eksempel telefoni og «Audi Connect»-tjenester med «LTE Advanced»-hastighet, og har også integrert WLAN-aksesspunkt.

Personlige innstillinger kan lagres i brukerprofiler – alt fra klimatisering til seteposisjon, navigasjonsmål og foretrukne medievalg. Ruteveiledning er både mer fleksibel og enklere: Navigasjonssystemet kan varsle om kommende trafikkutvikling, og har høyoppløste satellittbilder fra Google Earth, inkludert detaljerte 3D-modeller av mange europeiske storbyer.

«Car-to-X»-tjenester er også en del av de digitale tjenestene. Basert på sanntidsinformasjon får sjåføren for eksempel hjelp til å finne ledige parkeringsplasser.

Smarttelefonen koples til A3 Sportback med «myAudi»-appen, «Apple Car Play» eller «Android Auto», eller med «Audi Phone Box». Sistnevnte kobler telefonen til bilens antenne, og lader kompatible telefoner med induksjon. Like etter lanseringen vil også en «Audi Connect»-nøkkel bli lansert, som gjør det mulig å åpne og starte bilen ved hjelp av en Android-smarttelefon.

Kultivert: motorene

Audi A3 Sportback blir lansert i Europa med tre motoriseringer: en 1,5 TFSI-motor med 150 hk (110 kW), en 2,0 TDI med enten 116 (85 kW) eller 150 hk (110 kW). Alle motorene imponerer med kraftfullt dreiemoment og effektiv gange. Kort tid etter lanseringen blir flere drivlinjer lansert, deriblant elektrifiserte og versjoner med quattro.

– De modellene vi satser på i Norge er den ladbare hybriden og den kraftfulle S-versjonen. Vi forventer særlig stor etterspørsel etter nye elektrifiserte A3 TFSIe, sier Sinervo.

Komfortabel og dynamisk: understellet

Understellet til nye A3 Sportback er sportslig og harmonisk, og forener kjørekomfort med dynamiske egenskaper. Som tilvalg kan et 10 mm lavere understell med adaptive støtdempere levers. Her tilpasses hver demper seg veistandard og kjøresituasjon – og innstilligene som er gjort i «Audi drive select». Spennvidden mellom smidig komfort og stram sportslighet er større enn tidligere.

Et eget sportsunderstell er standard med S-line eksteriør (tilvalg ellers). Med et strammere oppsett av både fjærer og dempere, og 15 mm senket karosseri, skaper kompaktmodellen da en enda mer direkte kontakt med veibanen.

Betryggende: førerassistentsystemene

Med «Audi pre sense front», unnamanøver-assistent og varsel dersom kjørefeltet forlates uten å bruke blinklys, hjelper A3 Sportback til med å forhindre sammenstøt med andre trafikanter. I tillegg kan ytterligere assistentsystemer som filassistent, varsel for kryssende trafikk og systemer for parkeringshjelp velges som tilvalg.

Den adaptive cruisekontrollen, kjent fra Audis større modeller, kan gi assistanse både i lengderetningen og sideveis. Fart og avstanden til forankjørende biler holdes, og den elektromekaniske styringen gir myke styreinngrep for å holde bilen innenfor sitt kjørefelt. Dette hever komforten, spesielt på langkjøring.

Optimert: plassutnyttelsen

Nye A3 Sportback tilbyr mer plass og funksjonalitet. Med en lengde på 4,34 meter og en bredde på 1,82 meter uten speil, har den kompakte premiumbilen vokst rundt 3 cm i forhold til forgjengeren. Høyden på 1,43 meter og akselavstanden på 2,64 meter er uforandret. Bagasjerommet er på 380 liter, som økes til 1200 liter når bakseteryggen legges ned. Bagasjeromsgulvet kan reguleres i flere høyder. Om ønskelig kan en elektrisk bakluke med fotsensor leveres.

Det åpnes for bestilling av nye A3 Sportback hos norske forhandlere i løpet av høsten, og de første bilene kommer til landet i mot slutten av høsten. Norske priser er foreløpig ikke klare.