Ny styreleder i Norske Havner

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen i Oslo Havn KF er ny styreleder i Norske Havner.
Havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Krediter Oslo Havn / Hans Kristian Riise

Han ble valgt på årsmøtet i Norske Havner som ble holdt i Oslo 14. juni.

Mathisen har lang fartstid i Havne-Norge. Før han kom til Oslo Havn KF i august 2017, var han havnedirektør i Bodø havn KF i perioden 2005 – 2017. Han har også tidligere hatt forskjellige verv i tidligere Norsk Havneforening og Norske Havner.

Mathisen er opptatt av havnenes voksende rolle i de lokale, regionale og nasjonale transportnettverkene som følge av det grønne skiftet

– Havnene har en viktig samfunnsrolle. Vi skal legge til rette for næringslivets transportbehov og bidra til å få gods over fra vei til sjø. Samtidig skal vi bidra til å kutte skadelige klima- og miljøutslipp, sier Mathisen.

– En av de viktigste arbeidsoppgavene for Norske Havner er å jobbe for at havnenes og sjøtransportens rammevilkår blir bedre. Denne jobben skal vi gjøre med våre samarbeidspartnere i den maritime klyngen

– Videre ønsker jeg at styret i Norske Havner, sammen med administrasjonen og medlemmene våre, vurderer hvordan vi kan ivareta interessene til henholdsvis store, mellomstore og små havner på en enda bedre måte.

Med seg i styret har Ingvar M. Mathisen:

• Nestleder Tore Lundestad, havnedirektør i Borg Havn IKS
  • Styremedlem Kjersti Stormo, Bodø Havn KF
  • Styremedlem Linda Mortensen Midtbø, Flora Hamn KF
  • Styremedlem Tore Gautesen, Karmsund Havn IKS
  • Varamedlem Jørn-Even Hanssen, Tromsø Havn KF
  • Varamedlem Anne Britt Bekken, Harstad Havn KF
  • Varamedlem Knut Mostad, Kristiansund og Nordmøre Havn IKS

– Med dette meget kompetente styret gleder jeg meg til å ta fatt på oppgavene og bidra til å løfte arbeidet i Norske Havner for medlemmene, sier Mathisen.

Havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand Havn IKS, gikk av som styreleder siden han går av med pensjon senere i år. Han var den første styrelederen i foreningen som ble slått sammen av KS Bedrift Havn og Norske Havner i 2019.

– Jeg ønsker å si tusen takk til Halvard for den formidable innsatsen han har lagt ned på vegne av medlemmene i Norske Havner. Når jeg nå overtar vakten på broen fra ham, så vet jeg at vi er på riktig kurs, sier Mathisen.

Alle foto av havnedirektør Ingvar M. Mathisen krediteres Oslo Havn / Hans Kristian Riise

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Krediter Oslo Havn / Hans Kristian Riise

Norske Havner arbeider for å synliggjøre norske havners betydning og styrke havnenes konkurranseevne, utvikling og synlighet. Norske Havner arbeider for at medlemmene får rammebetingelser og utviklingsmuligheter som styrker havnenes konkurransekraft og lønnsomhet, og derved skaper grunnlag for maritim næringsutvikling i et økonomisk og miljømessig perspektiv. Norske Havner, som er en del av Samfunnsbedriftene, har 60 medlemshavner.