Ny salgsrekord for alkoholfritt øl i 2019 og rekordhvit start på 2020
I løpet av 2019 ble det solgt hele 10,6 millioner liter øl uten alkohol i dagligvarebutikkene. Det er ny rekord.
– Det stadig økende salget av alkoholfritt øl skyldes i stor grad bredere utvalg og et kraftig kvalitetsløft på produktene de siste årene. Den gode smaksopplevelsen og den høye kvaliteten på brygget gjør at alkoholfritt øl ikke lenger blir sett på som en erstatning for øl med alkohol, sier markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund.
Ifølge han er det også en økende oppmerksomhet rundt kropp og helse, som gjør at flere enn tidligere er mer bevisste på alkoholinntaket, med på å løfte kategorien.
Ringnes har også utplassert kjøleskap for det alkoholfrie ølet i en rekke norske butikker. Dette tiltaket sørget for kaldt alkoholfritt øl i butikken, og økte ifølge deres tall salget av alkoholfritt øl med hele 55 prosent sammenlignet med butikker som per i dag ikke tilbyr dette.
Rekordhvit start på året
Ifølge en undersøkelse som Ipsos har gjort for alkovettorganisasjonen Av-og-til har hver fjerde nordmann vurdert å ta en «hvit måned» i januar, både i matveien og når det gjelder alkohol.
Bare i løpet av de tre første ukene av januar økte salget av alkoholfritt øl med så mye som 10 prosent sammenlignet med fjoråret.
– Det tror vi primært skyldes et sterkere fokus på sunnhet og helse i januar. Det skyldes ikke bare et ønske om å redusere alkoholinntaket etter jul- og nyttårsfeiring, men også det faktum at øl uten alkohol inneholder langt færre kalorier enn sukkerholdig brus eller øl med alkohol, sier markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund.
Salget av juleøl uten alkohol økte med 15 prosent
Lund er også fornøyd med juleølsalget. Det økte nemlig med hele 15 prosent sammenlignet med fjoråret.
– Det kan tyde på at stadig flere tenker både helse og moderasjon også i julemånedene, hvor alkoholforbruket vanligvis er noe høyere enn vanlig. Det er også en naturlig utvikling at sesongvariantene av det alkoholfrie ølet øker når stadig flere velger alkoholfritt øl, sier Lund.
Munkholm er Norges desidert største alkoholfrie ølmerke, og «Julemunken» er også Norges største alkoholfrie juleøl. Hele 399 000 liter av i alt 616 000 liter som ble solgt av juleøl uten alkohol var en «Julemunk».
– Det er en vekst på hele 26 prosent, noe som viser at stadig flere finner sin egen alkoholfrie ølfavoritt i det store utvalget vi kan tilby i dag, både som tørsteslukker, til kosen, til festen eller ved siden av maten, sier Lund.
Nøkkelord
Kontakter
Henrik LundMarkedssjef Øl uten alkohol
Tel:+47 416 54 046henrik.lund@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom