UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Ny rapport: Læreplanene er diffuse – vil gi lærere tolkningshjelp

Del
Hvordan løser norske lærere livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene i grunnskolen og videregående? På veldig ulikt vis og stadig utprøvende, ifølge en ny rapport.
Forskningen i EDUCATE skal blant annet munne ut i analyseverktøy som skal hjelpe lærere, lærerstudenter, klasseromsforskere og de som utdanner lærere å observere hvordan livsmestring, utforskende kompetanse, digital kompetanse og algoritmisk tenkning utspiller seg i enkeltfagene. Illustrasjonsfoto: Shane Colving / UiO
Forskningen i EDUCATE skal blant annet munne ut i analyseverktøy som skal hjelpe lærere, lærerstudenter, klasseromsforskere og de som utdanner lærere å observere hvordan livsmestring, utforskende kompetanse, digital kompetanse og algoritmisk tenkning utspiller seg i enkeltfagene. Illustrasjonsfoto: Shane Colving / UiO

– Vi ser et behov for å utvikle tre sett med «briller», eller forståelsesrammer, slik at lærere og forskere ser etter det samme når livsmestring, utforsking og digital kompetanse skal løses i fagene og i klasserommet, forteller engelskprofessor Lisbeth M. Brevik, som leder prosjektet EDUCATE ved Universitetet i Oslo.

I den ferske rapporten Å observere fagfornyelsen i klasserommet, som nylig ble overlevert Utdanningsdirektoratet, presenterer hun og kollegaer tre observasjonsprotokoller for lærere; en for livsmestring, en for utforsking og en for digital kompetanse.

Forståelsen av temaene spriker

– Vi erfarer at det er et stort behov for å operasjonalisere hva de tre temaene er – og ikke er – i undervisningen i fagene, sier professor Greta Björk Gudmundsdottir ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, prosjektets nestleder.

Forskerne har vært inne i 108 klasserom i grunnskolen og videregående flere steder i landet. Til sammen har de 420 timer med videoopptak som de nå er i ferd med å analysere.

Det er lærere i fagene engelsk, fremmedspråk, KRLE/religion og etikk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag/-kunnskap som nå får et verktøy for å praktisere de nye læreplan-temaene.

Forskerne anerkjenner at de tre temaene innebærer komplekse avveininger for alle involverte og at læreplanene på noen områder er diffuse og ikke alltid til hjelp.

– Våre tre protokoller kan være et verktøy for lærere til å se hvordan de kan løse disse tre temaene i fagene, sier Gudmundsdottir.

Vil ha hjelp til å bedre verktøyet

Målet til forskningsprosjektet EDUCATE er å finne ut hvordan lærere og skoleforskere kan utvikle et felles blikk og språk for å snakke om den nye praksisen.

Lærerne har derfor også mulighet til å bidra selv: Forskerne ønsker tilbakemelding fra de som bruker protokollene slik at de kan oppdatere og gjøre dem enda bedre.

Første rapport omhandler også de helt unike etiske sidene ved prosjektet.

– Vi viser for eksempel hvordan vi tar hensyn til forskningsetiske prinsipper rundt klasseromsforskning og viser i detalj hvordan vi går inn i ni ulike typer klasserom som vi har filmet i, slik at andre forskere kan bruke både metodene og kunnskapen vår senere, sier Brevik.

Prosjektets kommende rapporter vil presentere empiriske funn rundt temaene livsmestring, utforsking og digital kompetanse, inkludert algoritmisk tenkning, fra videofilmet undervisning og fra det elever og lærere rapporterer om undervisningen.

Disse blir publisert senere i 2023 og i 2024. EDUCATE er finansiert av Utdanningsdirektoratet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forskningen i EDUCATE skal blant annet munne ut i analyseverktøy som skal hjelpe lærere, lærerstudenter, klasseromsforskere og de som utdanner lærere å observere hvordan livsmestring, utforskende kompetanse, digital kompetanse og algoritmisk tenkning utspiller seg i enkeltfagene. Illustrasjonsfoto: Shane Colving / UiO
Forskningen i EDUCATE skal blant annet munne ut i analyseverktøy som skal hjelpe lærere, lærerstudenter, klasseromsforskere og de som utdanner lærere å observere hvordan livsmestring, utforskende kompetanse, digital kompetanse og algoritmisk tenkning utspiller seg i enkeltfagene. Illustrasjonsfoto: Shane Colving / UiO
Last ned bilde

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye