Ny rapport: Læreplanene er diffuse – vil gi lærere tolkningshjelp

– Vi ser et behov for å utvikle tre sett med «briller», eller forståelsesrammer, slik at lærere og forskere ser etter det samme når livsmestring, utforsking og digital kompetanse skal løses i fagene og i klasserommet, forteller engelskprofessor Lisbeth M. Brevik, som leder prosjektet EDUCATE ved Universitetet i Oslo.
I den ferske rapporten Å observere fagfornyelsen i klasserommet, som nylig ble overlevert Utdanningsdirektoratet, presenterer hun og kollegaer tre observasjonsprotokoller for lærere; en for livsmestring, en for utforsking og en for digital kompetanse.
Forståelsen av temaene spriker
– Vi erfarer at det er et stort behov for å operasjonalisere hva de tre temaene er – og ikke er – i undervisningen i fagene, sier professor Greta Björk Gudmundsdottir ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, prosjektets nestleder.
Forskerne har vært inne i 108 klasserom i grunnskolen og videregående flere steder i landet. Til sammen har de 420 timer med videoopptak som de nå er i ferd med å analysere.
Det er lærere i fagene engelsk, fremmedspråk, KRLE/religion og etikk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag/-kunnskap som nå får et verktøy for å praktisere de nye læreplan-temaene.
Forskerne anerkjenner at de tre temaene innebærer komplekse avveininger for alle involverte og at læreplanene på noen områder er diffuse og ikke alltid til hjelp.
– Våre tre protokoller kan være et verktøy for lærere til å se hvordan de kan løse disse tre temaene i fagene, sier Gudmundsdottir.
Vil ha hjelp til å bedre verktøyet
Målet til forskningsprosjektet EDUCATE er å finne ut hvordan lærere og skoleforskere kan utvikle et felles blikk og språk for å snakke om den nye praksisen.
Lærerne har derfor også mulighet til å bidra selv: Forskerne ønsker tilbakemelding fra de som bruker protokollene slik at de kan oppdatere og gjøre dem enda bedre.
Første rapport omhandler også de helt unike etiske sidene ved prosjektet.
– Vi viser for eksempel hvordan vi tar hensyn til forskningsetiske prinsipper rundt klasseromsforskning og viser i detalj hvordan vi går inn i ni ulike typer klasserom som vi har filmet i, slik at andre forskere kan bruke både metodene og kunnskapen vår senere, sier Brevik.
Prosjektets kommende rapporter vil presentere empiriske funn rundt temaene livsmestring, utforsking og digital kompetanse, inkludert algoritmisk tenkning, fra videofilmet undervisning og fra det elever og lærere rapporterer om undervisningen.
Disse blir publisert senere i 2023 og i 2024. EDUCATE er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Nøkkelord
Kontakter
Lisbeth M. BrevikProfessorInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:90036500l.m.brevik@ils.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig4.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom