— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.

Utestengt
— Jeg heter Ida, og jeg har vært utrolig mye borte fra skolen.
Slik begynner historien til 17 år gamle Ida Marie Torstensen. De siste to årene har hun vært på skolen så og si hver dag, men veien hit har vært alt annet enn lett.
Alt begynte i tredjeklasse da Ida plutselig ble frosset ut av vennegjengen sin. Dette preget henne sterkt og førte til at hun gjorde alt for å slippe skolen.
— Jeg sa at jeg var syk nesten hver dag. Jeg prøvde til og med å lage oppkastblandinger i do med såper fordi jeg ikke ville gå på skolen, forteller hun.
Utfordringene fortsatte gjennom barneskolen, og hverdagen var preget av kaos og ensomhet. I syvendeklasse ble situasjonen så alvorlig at Ida måtte bytte skole og søke hjelp fra Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP). På den nye skolen gikk det bedre, og hun kom seg greit gjennom det siste halvåret før hun skulle begynne på ungdomsskolen.
— Det var da det gikk skikkelig til helvete med meg, forteller hun.
Traumerespons
Da skjedde det nemlig igjen. Ida ble utsatt for utestenging og mobbing.
— Det var som et skikkelig, skikkelig vondt flashback fra tredjeklasse. Jeg fikk en slags traumerespons, der jeg bare slapp alt og dro fra skolen. Uten sekk eller noe som helst, sier Ida.
Foreldrene hennes forsøke å diskutere situasjonen med rektor, lærere og helsesøstre, men det førte ingen vei.
— Jeg endte opp med å bare bli værende hjemme. Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er egentlig helt for jævlig. Du føler at det er noe feil med deg, forteller Ida.
Gjester i studio

Mange spørsmål
I siste episode av podkasten "Det virker!" får du høre hele Idas historie, etterfulgt av god faglig diskusjon om skolefravær med Trude Havik, professor i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger, og Lise Marie Sæhle, seniorrådgiver og leder for Fagteam fravær og nærvær i skolen, Oslo kommune avdeling PPT.
Sammen svarer de på spørsmål som:
- Noen kaller det ufrivillig skolefravær, andre skolevegring. Hva er riktig?
- Skolefravær er et omdiskutert tema. Hvorfor det?
- Hvor mye fravær må det være for at man skal bli bekymret? Når bør alarmen gå?
- Hvor mange elever dreier det seg om?
- Er det et økende problem?
- Hvor tidlig i skoleløpet ser vi det, og når er det mest utbredt?
- Hvordan er dette i Norge kontra andre land?
- Hva er de vanligste årsakene eller risikofaktorer som ligger bak fraværet?
- Hvordan kan vi best mulig hjelpe elever som er i denne situasjonen?
- Hvem er det som har ansvaret for å hjelpe dem?
- Hvordan kan man skape en skole på måte som fremmer tilstedeværelse?
- Hvordan går det med de som har hatt mye fravær over lang tid?
- Hva bør man gjøre hvis man ser at det blir mer og mer fravær og vanskeligere og vanskeligere å få barnet på skolen?
Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Hør episoden her:
Om podkasten
I podkasten "Det virker!" møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk. Podkasten er produsert av SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder



SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom